Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door kar
Vandaag om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Hengelerveen modulebaan - (Baanplan H0)  (gelezen 15042 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Hengelerveen modulebaan - (Baanplan H0)
« Gepost op: 26 August 2009, 16:19:25 »
Zo, de ergste perikelen in de prive sfeer zijn achter de rug. En het feit dat al dat moois in doosjes zit doet me pijn in mijn hart. Zeker nu er ook weer een nieuwe loc mijn verzameling zal gaan verblijden.

Samen met Matthijs ben ik wat aan het schetsen en tekenen geweest. Met uiteindelijk onderstaand resultaat.
Voor mij is het dit net niet eigenlijk. Ik weet niet, maar zoiets wil ik wel als uitgangspunt. Een leuk station waar wat ruimte is voor wat rangeerwerk. Tevens dient er een kruiswissel in het station te zijn opgenomen. Ik ben nu eenmaal vekrnocht aan dat ding...



Links en rechts zal een keerlus worden aangesloten zoals het er nu naar uitziet. Het kromme spoortje rechts wordt een doodlopend spoortje van een zijlijn.

Tips, ideeen en/of opmerkingen/aanpassingen van harte welkom!

mvg,
 Sander

EDIT: op verzoek titel aangepast.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2009, 19:38:14 door Hans van de Burgt »
mvg,
 Sander

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Modulebaan
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2009, 17:27:51 »
Dit draadje wil ik wel gaan volgen, het uitgangspunt spreekt me aan. Zie je kans de titel van dit draadje ietwat explicieter te maken, nu is het zo moeilijk terug te vinden.

Sander

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Hengelerveen modulebaan
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2009, 17:32:11 »
Als je Lageveen intypt vindt je Sander direct terug. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6500
Re:Hengelerveen modulebaan
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2009, 14:03:26 »
Welke schaal wordt het?

grzz,

Hans

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Hengelerveen modulebaan
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2009, 14:29:17 »
Sander,

Ik zou een kopspoor opnemen aan de rechterkant. Kun je altijd een pendeltreintje laten rijden via de keerlus als je even geen zin/tijd hebt om de hele baan op te zetten.

Succes, gr,

Bert

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hengelerveen modulebaan
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2009, 15:47:36 »
@Bert,

leuk idee, ga ik eens wat mee proberen.


@Hans,
titel aangepast met schaal.

mvg,
Sander
mvg,
 Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Hengelerveen modulebaan (H0)
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2009, 17:12:30 »
Of een z.g. Zakspoor,

Hengelerveen wordt dan Almelerveen ;)


Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Hengelerveen modulebaan (H0)
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2009, 17:51:28 »
Of een z.g. Zakspoor,

Hengelerveen wordt dan Almelerveen ;)

Heeee niet direct gaan Hengelo bashen! ;D
Hengelo heeft ook een (waren er ooit 2!) zakspoor aan de kant Enschede-Oldenzaal
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hengelerveen modulebaan (H0)
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2009, 18:20:45 »
Wordt aan een plan met zakspoor gewerkt.
Bedankt voor de tips heren!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Hengelerveen modulebaan - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2009, 21:16:33 »
Citaat
Het kromme spoortje rechts wordt een doodlopend spoortje van een zijlijn.

Vanaf het zijlijntje kan je maar op 1 plek langs het perron staan en dus kan je vanaf het perron een klein deel gebruiken om daarna de zijlijn op te gaan.
Ik weet niet of dat problemen opleverd ? :)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Hengelerveen modulebaan - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 08 September 2009, 22:33:53 »
Hoi Sander,

Zoals beloofd nog wat voorbeelden van "shelf -style layouts":






Hoewel matig van kwaliteit toch nog wel te lezen dacht ik.
Bron: The Big Book of Model Railroad Track Plans (Robert Schleicher)
ISBN: 0-7603-1423-3 Voor nog veel meer voorbeelden (alleen VS)

Suc6 met plannen maken!

Greetz, Paul




« Laatst bewerkt op: 08 September 2009, 23:06:41 door Paul VT 11.5 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re:Hengelerveen modulebaan - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 11 September 2009, 22:39:59 »
Hallo Sander,

Je zegt zelf dat je huidige plan het net niet is. Wat vind je zelf nog niet lekker lopen?

De eerste vraag is natuurlijk: met wat voor treinen wil je rijden? De tweede is: wat wil je met je station gaan doen, cq wat moet er in je station gaan gebeuren?

Ik zie een dubbelsporige lijn dus ik ga er van uit dat er intercity's en stoptreinen komen te rijden. Als je een simpel station wilt, heb je aan 1 perronspoor per richting genoeg. Het is dan een veredelde halte geworden. Je huidige railplan voldoet daar al ruimschoots aan. Wil je meer, bv een stoptrein laten inhalen door een intercity, dan moeten er uitwijkmogelijkheden zijn. Hiervoor zou je een 3e (doorgaand) perron spoor kunnen nemen die je voor beide richtingen gebruikt. Bijvoorbeeld het spoor dat je nu al hebt waarin de kruiswissel ligt. Een vierde spoor zonder perron zou je als doorrijspoor kunnen gebruiken voor goederentreinen en eventueel niet stoppende internationale treinen (zie bv Almelo).

Wil je ook nog iets met het goederenvervoer doen, dan komen er uiteraard nog een paar sporen bij om te rangeren.
Ik heb je baanplan ietsje aangepast; zie schetsje (zonder goederensporen).


Spoor 1 en 4 worden door de intercity gebruikt en alleen in 1 richting bereden. Spoor 2a/b is het doorrijspoor en spoor 3a en 3b worden door de stoptreinen gebruikt als deze door een intercity of goederentrein worden ingehaald.
Het zijlijntje heb ik gelaten zoals het was: via het doorgaande spoor 2b kun je dan spoor 3a bereiken.
Tussen 3b en spoor 4 heb ik nog overloop wissels toegevoegd om verkeer van oost naar west niet te blokkeren als er een stoptrein van 3a of 3b naar oost vertrekt. Eventueel kun je deze achterwege laten.

Succes!
Groet, Wim



Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re:Hengelerveen modulebaan - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 12 September 2009, 16:45:15 »
Sander,
             hierbij nog een ander voorstel, waarbij doorgaande treinen over spoor 2 ook werkelijk met snelheid kunnen doorrijden en geen aftakkende wissels behoeven te berijden. Ook heb ik de Engelse wissels uit de (hoofd)sporen gehaald, de NS vermeed en ProRail vermijdt die liever in hoofdsporen. Bij G (in het verlengde van spoor 1) zou een aansluiting naar een losweg of zo kunnen worden aangelegd. Langs spoor 1 en 3/4 de perrons, zoals door Wim aangeegven.



Groet, Frank

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re:Hengelerveen modulebaan - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 12 September 2009, 17:01:09 »
@Spoorzeven,

Ik spreek nu even namens Sander,

Bedoeling is dat je via het zijlijntje ook naar de perronsporen kan komen, dat kan in jouw ontwerpje niet. En zo ver ik weet wil Sander in ieder geval een eilandperron tussen sporen 3 en 4. Verder eigenlijk geen perrons, liever nog wat spoortjes zodat er wat gerangeerd kan worden

Verder een leuk baanplan,  :)

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 12 September 2009, 17:02:54 door Matthijs van Heijningen »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re:Hengelerveen modulebaan - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 12 September 2009, 19:30:06 »
Ok, had ik even gemist. Dacht dat het min of meer a la Ede-Wageningen moest worden, waar de zijlijn onafhankelijk kan worden geëxploiteerd. De oplossing is echter simpel: rechts direct na de verbinding naar spoor 1 een wisselverbinding van sp 1 naar sp 2 middels twee linker wissels. Via het kruiswissel kan de zijlijn naar sp 3b. Op sp 3a staat dan de stoptrein van de hoofdlijn, die eventueel hier ook kan keren (komende zowel van links, maar ik dacht vooral aan rechts). Sp 1 wordt nu dus 'Goods only'.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2009, 16:52:13 door Sander Lageveen »
Groet, Frank