Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:10:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 11:06:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:04:00
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 11:02:50
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
Vandaag om 10:40:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 10:40:20
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Pjotr500
Vandaag om 10:34:13
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:43
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 10:13:11
Welke decoder is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 10:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:56:16
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 09:38:31
Tickets Modelspoordagen 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:21:27
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
  

Auteur Topic: Daar kan geen stoomloc tegen op...  (gelezen 1367 keer)

Gert1

  • Gast
Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Gepost op: 26 August 2009, 14:24:49 »
Het landspeed record voor stoomvoertuigen is gebroken: http://www.steamcar.co.uk/

Als ik het goed heb staat het record voor de snelste stoomloc nog steeds op naam van de Mallard.

mvg,
Gert

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2009, 14:40:41 »
Leuk linkje in Engels over snelle treinen en andere railvoertuigen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record_for_railed_vehicles

Groet Peter,

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2009, 20:30:56 »
geinig. Maar die stanley steamer die t oude record vestigde was toch wel 10 keer bozer, dat ze met de techniek van die tijd effetjes 127 mijl haalden, gewoon met een zuigerstoommachine. Dat t tegenwoordig sneller kan met turbineaandrijving en alle extra kennis over thermodynamica is logisch, dan valt t nieuwe record me eigenlijk tegen.

Gert1

  • Gast
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2009, 22:25:07 »
Ja en nee. Zo'n stoomauto rijdt immers juist niet op rails. Dat betekent mijn inziens dat je 'm toch zult moeten besturen. En het lijkt me dat bij iedere (al is het maar een kleine) stuurbeweging toch energie en dus ook snelheid verloren gaat.

Eigenlijk zou het geweldig zijn als er een team was dat de handschoen op zou pakken en zou proberen het record weer terug te krijgen met een stoomloc. Maar dat zal wel wishful thinking zijn...

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2009, 22:50:32 »
nou, die stanley steamer reed ook niet op rails, die was dus aan dezelfde beperkingen gebonden als dat moderne ding. Nou zal dat moderne ding ook nog wel wat harder kunnen dan 140 mijl als je er echt levensgevaarlijk mee gaat planken wat ze toen in 1906 wel deden (helm is niet nodig, als je snor maar goed zit)