Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:17:08
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:15:28
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: DCC en Roco wisseldecoder 61196  (gelezen 6073 keer)

maclion

• Offline Offline
DCC en Roco wisseldecoder 61196
« Gepost op: 22 August 2009, 07:42:15 »
Hallo,

Ik ben nieuw bij dit forum.
Mijn modelbaan bestaat uit een eenvoudig Nederlands/Duits grens(kop)station met draaischijf en een schaduwstation met 7 opstelsporen zonder keermogelijkheid.
Ik rijd met Lenz en Koploper.
Tijdperk is jaren zestig, dus met stoom-, diesel- en elektrische tractie.
Het rijdend materieel is 1:87 en mijn langste trein telt 5 bakken. Een en ander vraagt om lange opstelsporen.
Momenteel overweeg ik een nieuw schaduwstation te bouwen MET keer(lus)mogelijkheid en meer opstelsporen op de eigenlijk (zoals altijd) te beperkte ruimte.
Daarvoor is mijn oog gevallen op geoLine van Roco; de vrij forse wisselhoeken maken het me mogelijk net weer een extra opstelspoor van voldoende lengte te realiseren.
Daarnaast vind ik het (hoewel financieel misschien minder verantwoord!) prettig dat het gebruik van de geïnmtegreerde wisseldecoder 61196 geen extra bekabeling met zich meebrengt.
Over die decoder gaat mijn vraag.
Hoe DCC is deze decoder?
Als ik hem met Lenz probeer aan te sturen gebeurt er nix!
Met Roco Digital werkt hij echter prima!
Nu heb ik ergens op deze site een opmerking gelezen dat de decoder bij andere systemen dan Roco Digital opnieuw geprogrammeerd moet worden. Hoe gaat dat bij Lenz in zijn werk?

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:DCC en Roco wisseldecoder 61196
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2009, 08:53:28 »
Deze decoder is zo DCC als DCC maar kan zijn, alleen zit er bij Roco een adertje onder het gras. In de nummering van de wissels zit er een offset van 4.

Wat wisseladres 1 is bij Roco is wissel 5 bij Lenz. Dus als je 4 bij het Roco adres telt zal het bij Lenz ook werken.

Als je de wisseldecoder met Lenz programmeerd dan werkt het direct met je Lenz systeem, maar niet meer met je Roco MultiMaus op het zelfde adres.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2009, 09:59:11 »
Daarvoor is mijn oog gevallen op geoLine van Roco; de vrij forse wisselhoeken maken het me mogelijk net weer een extra opstelspoor van voldoende lengte te realiseren.

Dat is een beetje onzin, omdat een groot deel van de hoek wordt ingenomen door het gebogen deel na het hartstuk. Hierdoor komen de rail juist verder uit elkaar te liggen dan noodzakelijk. (Standaard 7,65 cm.)
Bij een wissel van andere merken met bijv. 15 graden kunnen dan meer sporen naast elkaar gelegd worden. (bijv. 5,5 cm.)
Tenzij je de geolines afzaagt en dichter op elkaar aansluit,maar dat kan bij andere merken ook.

Dus ik zou nog maar eens goed nagaan wat in jouw ontwerp tot het beste / meest gewenste resultaat leidt.

Maarten.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2009, 10:23:02 »
Maarten,

Dat is geen onzin hoor, wat Maclion bedoeld is, door de forse hoeken zijn de wissels korter en kost een extra wissel minder lengte en daardoor kan hij langere opstelsporen maken, het heeft niets te maken met de breedte zoals jij suggereert.

Gr. Remco.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2009, 10:38:37 »
Dat is geen onzin hoor, wat Maclion bedoeld is, door de forse hoeken zijn de wissels korter en kost een extra wissel minder lengte en daardoor kan hij langere opstelsporen maken, het heeft niets te maken met de breedte zoals jij suggereert.

In sommige gevallen: ja.
In de meeste gevallen blijft het, en lees wat ik geschreven heb, een beetje onzin, omdat de wisselhoek niet bepaald wordt door de totale hoek maar door de hoek van het hartstuk. Als je na het hartstuk de bocht laat doorlopen krijg je automatisch grotere afstanden tussen sporen en dus minder sporen op dezelfde breedte.
Zoals jij het zegt zou ik gaan voor wissels van 45 graden, dat is dus pas echt onzin.

Alleen in het geval je of na de wisselbocht meteen rechte rail legt of doorgaat met de bocht zou het mogelijk kunnen zijn dat je voordeel hebt van een wissel met een doorgaande bocht. Voor de rest niet.

En de wissels worden er sowieso niet korter door. Dat wordt niet bepaald door het aantal graden, dat wordt bepaald door de boogstraal en de hoek van het hartstuk, dus de totale geometrie van de wissel.

Maarten

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2009, 10:50:58 »

Je maakt het ongelooflijk ingewikkeld en moeilijk, kijk nu eens gewoon naar dit plaatje, je ziet van boven naar beneden Geoline, Rocoline 15 graden en Rocoline 10 graden, ik denk dat het zo wel helder is of niet ? Kleinere hoeken = Langere wissels, dit is in vrijwel alle gangbare geometrieen het geval.

Daarbij spreek jij over:

En de wissels worden er sowieso niet korter door. Dat wordt niet bepaald door het aantal graden, dat wordt bepaald door de boogstraal en de hoek van het hartstuk, dus de totale geometrie van de wissel.

Het aantal graden bepaald de boogstraal en dus ook de hoek van het hartstuk en andersom. Daar zit in mijn optiek geen verschil in.

En tot slot nogmaals het gaat Maclion niet om de breedte maar om de lengte, dus waarom je nu weer begint over de breedte ontgaat mij compleet.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2009, 10:57:52 door Remco »

maclion

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2009, 12:01:15 »
Dag forumleden/lezers,

Even mijn eigen reactie op de discussie over de afbuighoek van de wissels.
Mijn opstelsporen lopen diagonaal. Dit houdt verband met de keerlusfunctie die ook in het schaduwstation is opgenomen en met de maximaal 4 meter tussen de begrenzende muren.
Door de opstelsporen diagonaal te leggen heb ik (volgens Piet a Goras  ;) ) meer lengte dan 4 meter tot mijn beschikking.
Hoe sterker de afbuighoek van de wissels, hoe meer opstelsporen ik over een lengte (eigenlijk breedte) van 4 meter kan laten aftakken.
Als daarnaast de hart op hart afstand van de sporen in het Roco geoLine raster ook nog kleiner was geweest, had ik inderdaad nog meer sporen kunnen aanleggen op dezelfde ruimte.
In mijn specifieke geval hebben jullie eigenlijk allemaal gelijk.
Samenvattend is echter het rendement van mijn 4 meter voor diagonale sporen met geoLine het grootst.

Vriendelijke groet,

Martin

(Martin is overleden)

maclion

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2009, 12:10:35 »
Bedankt voor je reactie Wim.

Helaas werkt bij mij onder Lenz een offset van 4 in het adres van de 61196 Rocodecoder ook niet.
Heb alle adressen van 1 tot 32 geprobeerd, maar op geen daarvan reageert de decoder. (Misschien had ik door moeten gaan tot 256  ;D ).
Uiteindelijk heb ik de decoder (aangesloten op Lenz) maar in de program mode gezet en met een (Lenz)adres een omzetcommando gegeven. Dat bracht uitkomst. Nu reageert het wissel keurig op het (nieuwe) adres.

Blijft alleen nog de vraag hoe ik deze decoder aanmeldt/definieer binnen Koploper.

Vriendelijke groet,

Martin

(Martin is overleden)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2009, 12:14:33 »
Met welk wisseladres kun je het wissel nu omzetten?

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2009, 12:19:27 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

maclion

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2009, 12:29:24 »
Hoi Wim,

Ik heb een willekeurig adres genomen: 28.
Heb je een speciale reden voor deze vraag?

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2009, 12:43:07 »
Ja, want je wil toch weten hoe je dat in koploper moet opgeven is het niet? Dan moeten we wel weten welk adres het moet zijn, is denk ik wel zo handig, denk je niet?

Mvg
Wim.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2009, 12:50:27 »
Zo geef je het in Koploper aan dat je adres 28 als wisseladres wil gaan bedienen.

Shift +F5 tegelijkertijd in drukken.
Dan kom je in onderhouden digitale onderdelen.

Als je in koploper gekozen hebt voor LENZ als digitale systeem moet je nu via het uitrol vak kiezen voor wisseldecoder(4 uitgangen)
Als Adres vul je 6 in en dan heb je nu wisseladres 25 t/m 28 tot je beschikking in Koploper.

Mvg
Wim.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2009, 12:55:05 »
Maarten,

Het is absoluut niet handig om tegelijkertijd je vraag of probleem op 2 forums te plaatsen. Op dit forum is meer dan voldoende kennis om je te helpen, en de respons tijd is zeer kort.

Mvg
Wim.

maclion

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2009, 13:51:03 »
Bedankt voor je uitleg en je snelle reactie Wim en excuses,

Ik neem tenminste aan dat je mij (Martin) bedoelt met je opmerking over twee forums benaderen met één vraag.
Mijn oorspronkelijke vraag heb ik EERST op het Koploperforum geplaatst.
Daar werd echter alleen meegelezen. Tot nu toe ben ik zelf de enige die daar een reactie heeft geplaatst!
Omdat het in eerste instantie geen specifiek Koploperprobleem is/was, ben ik elders gaan kijken.
Ik stuitte toen op dit forum en heb me meteen aangemeld.
En ja, daarin heb je helemaal gelijk: DIT forum reageert wel en bovendien snel.
Het is dus eigenlijk juist een slimme zet van me geweest om naar dit forum over te stappen.
Misschien kom ik voortaan wel meteen naar hier, maar dan wil ik me wel graag welkom voelen en niet dom!
Tenslotte is dit een traject voor (Her)BEGINNERS, toch?

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 August 2009, 14:24:20 »
Martin,

Je moet je niet dom voelen. Ik persoonlijk zie geen enkel probleem om een vraag op meerdere forums te stellen, daarvoor heb je tenslote meerdere forums. En het er is niet altijd een duidelijke scheidslijn tussen nde verschillende forums te zetten.

Er zijn er hier echter een aantal die op meerdere forums actief zijn, en die het zich erg aantrekken dezelfde vraag dan op meerdere forums tegen te komen, naar mijn idee is de eenvoudige oplossing daarvoor om gewoon te reageren op 1 van de forums, en de vraag bij de rest te negeren. Maar goed zo denk ik er over, en zo reageer ik dus ook, maar ja, ik ben dan ook niet actief op elk denkbaar forum dat maar iets met modelspoor te maken heeft.

Wat het aansturen van de wissels betreft. Ik heb bij een kennis een soort gelijk probleem gehad.
Aansturing via de muis werkte prima, de aansturing via koploper werkte niet. En die heeft de XpressnetLi interface, dus ook dat gaat via roco.
De aansturing via de muis was alleen nog de wat oudere locmuis2, waarbij de wisseldecoders dus via een lokadres worden aangestuurd en geschakeld via de functies van dat adres?
Was dit misschien bij jouw ook het geval? Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het geheel, en ook aangeven waarom herprogrameren via Lenz wel werkt.

Groet,
Roelco