Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen  (gelezen 2089 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Gepost op: 18 August 2009, 21:32:23 »
Naar aanleiding van een vakantie naar Frankrijk een paar vragen voor de Franse
spoorwegkenners die betrekking hebben op een aantal rijtuigen van CFTA.

Voor de afkorting CFTA vindt ik op internet twee mogelijke verklaringen:
- Chemins de Fer et Transport Auxiliaires
- Chemins de Fer et Transport Automobile
Weet iemand welke naam de juiste verklaring is? Wellicht is de naam in de tijd
gewijzigd?

De betreffende rijtuigen droegen de nummers RN 070 - 075. Iemand een idee waar
de letters RN voor staan? Het betrof twee verschillende typen rijtuigen:
Donnerbüchse (Duits) en M2-rijtuigen (Belgisch).

De Donnerbüchse rijtuigen hadden de aanduing B7t. Nu kan ik voor de 'B' (tweede
klasse) en de '7' (aantal afdelingen) een verklaring bedenken, maar waar staat
de 't' voor?

Over de Donnerbüchse rijtuigen vindt ik de volgende Franse tekst: "Ces voitures
ont été prises à l'Allemagne à l'issue de la Seconde Guerre mondiale au titre de
"dommage de guerre"."
Een online-vertaling geeft me niet helemaal duidelijkheid of het gaat om in
Frankrijk achtergebleven rijtuigen die nooit zijn teruggegeven aan Duitsland of
dat het aan Frankrijk geleverde rijtuigen gaat die een soort van herstelbetaling
betroffen.
Wie is er goed genoeg in de Franse taal om duidelijkheid te verschaffen?

Martijn
 

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2009, 22:02:09 »
Beste,
Over het laatste deel kan ik het voor U vertalen.

Deze rijtuigen werden op het einde van de oorlog van Duitsland (weg)genomen als herstelbetaling.

Mvg

Olivier 
Digitale 3-rail, K-rails,

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2009, 22:10:12 »
Dank Olivier77 voor je reactie.
Dan staan alleen nog de eerste drie vragen open.

Martijn

Anoniem

  • Gast
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2009, 22:11:50 »
Ik ga voor "Automobile", omdat die tent gedurende hun bestaan nogal wat buslijnen heeft geëploiteerd en ongetwijfeld ook goederenvervoer over de weg. Dat "hulp"-verhaal, tja..., daar geloof ik niet zo in. Je komt de tekst "Automobile" ook wel wat vaker tegen op Internet dan "Auxiliaires". Maar dat is allemaal gevoelsmatig, het blijkt inderdaad nogal lastig om exact te achterhalen. Misschien een mailtje naar Veolia Transport met een verzoek om een historisch overzicht, de statuten van CFTA Cargo of desnoods een officieel organogram? Dan weet je in ieder geval hoe die toko anno 2009 heet.

Waar RN voor staat, geen idee. Ik kan wel iets verzinnen, maar ik heb geen idee of het waar is: RN zou kunnen staan voor 'réseau national' en derhalve een aanduiding kunnen zijn voor toelating op het hoofdnet van de SNCF (de CFTA reed rond op het SNCF-net, maar had ook veel eigen lijnen dor het hele land heen).
Alternatief: misschien een soort regio-aanduiding, ik kan er alleen geen logica voor verzinnen. Ik begrijp dat de rijtuigen in kwestie met name op het CFTA-net rond Troyes, Châtillon-sur-Seine en Gray dienst deden?

Wat 'B7t' betreft: mocht de CFTA dezelfde afkortingen hanteren als de SNCF, dan geeft de 't' aan dat het een middengangrijtuig betreft (zie ook de Corails: een B10u is een coupérijtuig, een B10tu een middengangrijtuig).

De Franse tekst spreekt klip en klaar van herstelbetaling ("dommage de guerre" is letterlijk te vertalen als schadevergoeding vanwege een oorlog), wat natuurlijk niets zegt over de locatie van die dingen op het moment van opvorderen ;D.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2009, 22:58:43 »
@Wesley,

Automobile lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk, maar zowel de website van Veolia, Veolia transport als Veolia Cargo geven geen duidelijkheid op dit punt.

De betreffende rijtuigen doen overigens dienst bij de toeristische stoomtreindienst La Vapeur du Trieux op het traject Paimpol-Pontrieux in Bretagne. Op de Donnerbüchsen zijn gegevens over de werkplaats in Gray te vinden. Bij de beide M2-rijtuigen is dit niet het geval. Wel is in het raster met revisiegegevens van een van de M2-rijtuigen de aanduiding CX te vinden, wat aannemelijk staat voor Carhaix-Plouguer.

Ik heb al eens geprobeerd wat meer te weten te komen door een mailtje te sturen naar deze toeristische treindienst. maar hier is helaas nooit een reactie gekomen ...

Voor wie zich afvraagd waarom ik nu opeens met vragen over Franse rijtuigen kom: de beide M2-rijtuigen zijn voormalige Lovers Rail-rijtuigen. Deze hebben ook bij de werkplaats in Gray gestaan wat mooi op deze luchtfoto te zien is. Duidelijk zijn 15 Optio-rijtuigen zichtbaar (met oranje vlekken op het dak) en twee niet gemoderniseerde rijtuigen (geheel donkere daken).
Weet iemand overigens een manier om de datum van deze luchtfoto te achterhalen?

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2009, 11:25:32 »
Ik had de vraag ook op een ander forum geplaatst en daar is nmiddels een antwoord gegeven op de vraag over de letter 't' in de aanduiding van de Donnerbüchse-rijtuigen. Deze letter staat in de aanduidingen van de SNCF uit 1938 voor "cabine de toilette", een WC dus.

Martijn

Anoniem

  • Gast
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2009, 12:05:02 »
Ach ja, het oude afkortingenschema, daar had ik niet aan gedacht. Wat je luchtfoto betreft: die komt uit 2003. Google Earth gebruikt (uiteraard) dezelfde beelden als Google Maps, maar in Google Earth kun je de datum (in dit geval alleen het jaar, soms staat er ook een maand bij) keurig linksonder in je schermpje zien.

Bretagne dus... dat kan ook een verklaring voor de aanduiding "RN" opleveren: in Bretagne exploiteerde de CFTA zowel een meterspoornet (het "Réseau breton", afgekort RB) als enkele normaalspoorlijnen. De kans bestaat dat die met RN werden aangeduid (Réseau à voie Normale bijvoorbeeld). Hier heb ik nog steeds geen bewijs van, maar aannemelijk is het wel.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2009, 14:09:58 »
Via een privé-bericht werd mij nog gemeld dat:
- de letters TA in de afkorting CFTA staan voor "Transports Automobiles" (busvervoer)
- de aanduiding RN hoogst waarschijnlijk staat voor "Reseau Nord" (noordelijk netwerk)

Martijn

Anoniem

  • Gast
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2009, 16:40:14 »
Automobile, da's fijn om zekerheid te hebben... Réseau Nord, daar heb ik meer vraagtekens bij. Bretagne is niet per se het noordelijkste netwerk van de CFTA, het net rond Gray ligt op ongeveer dezelfde hoogte. Misschien is Bretagne net iets noordelijker, maar het verschil is niet zo groot dat het praktisch zou zijn om dat netwerk tot 'Nord' te bestempelen. Bovendien zou verwarring op de loer liggen, zowel met het département Nord (59) als - veel belangrijker - met de oude SNCF-regio Nord (regio 2 in het SNCF-systeem), die weer voortkomt uit en overeenkomt met het netwerk van de vroegere Chemins de Fer du NORD. Men zou verwachten dat een 'réseau Nord' in die contreien ligt, en niet in het westen (Bretagne maakte deel uit van regio 3, Ouest).

Of je hebt in dat privébericht tevens een goede verklaring gekregen waarom het dan réseau Nord heet... dan geloof ik het meteen ;D.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2009, 22:14:53 »
Een nadere verklaring voor het vermoeden dat RN staat voor Réseau Nord heb ik niet gehad. De tekst was exact zoals het in mijn vorige bericht stond.

Een heel andere kwestie is dan dat de nummers RN 070-074 doen vermoeden dat er nog materieel moet zijn dat een nummers draagt in de serie 001-069. Iemand een idee?

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2009, 13:58:00 »
Nog een luchtfoto waarop een ex-Lovers Rail rijtuig te zien is. Dit is het langste rijtuig in de trein (derde rijtuig van links).
Kan iemand die Google Earth op zijn pc heeft geïnstalleerd vertellen van welke datum deze foto is?

Martijn

Anoniem

  • Gast
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2009, 16:13:14 »
Ook 2003, dat zal wel voor veel low-res-foto's in Frankrijk gelden (aangeleverd aan Google door IGN).