Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:34:39
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
Goede wensen voor 2026 door Sikko
Vandaag om 17:14:43
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 16:56:23
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 16:50:55
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:28:46
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
  

Auteur Topic: Baanplan Heijningerdam  (gelezen 14760 keer)

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #15 Gepost op: 17 November 2006, 19:36:14 »
Ach om het helemaal precies na te maken heb ik wel erg veel ruimte nodig  ;D

Hmmm waarom wel je materieel in exact 1:87 en je infra maar ala 1:87 in de breedte en 1:200 in de lengte met de nodige consessies... Zonder infra rijdt er geen trein :P

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2006, 19:54:56 »
Omdat je materieel in 1:87 zo'n 30 centimeter lang is en je infra een paar honderd meter ;D. Je wilt je materieel in 1:87 hebben omdat dat nog haalbaar is, andere zaken (denk aan een mooi Alpenlandschapje) bepaald niet ;).

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #17 Gepost op: 17 November 2006, 20:22:31 »
Omdat je materieel in 1:87 zo'n 30 centimeter lang is en je infra een paar honderd meter ;D. Je wilt je materieel in 1:87 hebben omdat dat nog haalbaar is, andere zaken (denk aan een mooi Alpenlandschapje) bepaald niet ;).

Ach, jij rijdt alleen met een losse wagen van 30 cm :P

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #18 Gepost op: 17 November 2006, 20:40:15 »
Ikke niet, ik rijd N...daar zijn de rijtuigen 16,5 centimeter en werk je bijna viermaal zo efficiënt in de oppervlakte ;D.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2418
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #19 Gepost op: 17 November 2006, 20:41:05 »
N spoor vind ik al helemaal niks, veelste klein  :P ;D

mvg,

Matthijs

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #20 Gepost op: 17 November 2006, 22:07:20 »
Ikke niet, ik rijd N...daar zijn de rijtuigen 16,5 centimeter en werk je bijna viermaal zo efficiënt in de oppervlakte ;D.

Ja ik toevallig ook :P

N spoor vind ik al helemaal niks, veelste klein  :P ;D

Daarom heb ik naast spoor N ook spoor 1.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #21 Gepost op: 18 November 2006, 13:28:50 »
Let op!

Graag weer on-topic. We dwalen af...

Het gaat hier over het baanplan van Matthijs. Of je dit baanplan nu uitwerkt in H0 of in N maakt in principe niet veel uit.

@Matthijs als je een afstandsindicator toevoegd kun je deze zowel voor H0 als voor N maken. Het mooiste is de gebruikelijke rastermaat van 50 cm HO = 30 cm N.

Hans van de Burgt

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2418
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #22 Gepost op: 20 November 2006, 11:32:07 »
Vanavond komt er een nieuw plaatje van mijn baanplan in dit draadje. Bij het station heb ik een extra spoortje toegevoegt met een goederenloods van Van Gend en Loos.

Wat er allemaal kwa gebouwen op mijn modulebaan komen:

- Stationsgebouw van Maassluis
- Onderstation
- Loods van Van Gend en Loos
- Loods Key en Kramer (Buizenterrein)
- Rijtjeshuis (6 huizen)

mvg,

Matthijs

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2418
Nieuwe Tekening
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2006, 16:26:48 »
klik hier voor de nieuwe tekening

Het baanplan is iets veranderd en iets andere module maten. Vanavond komt er nog een andere en duidelijkere tekening online.

mvg,

Matthijs

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #24 Gepost op: 21 November 2006, 17:07:55 »
wat een vervelende mat...67,5 cm..hoe kom je erop?

Daar zou ik of 65 of 70 van maken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wilbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • {maintanace}
    • FResource
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #25 Gepost op: 21 November 2006, 17:42:42 »
Ik begin ook steets meer intresse te krijgen in het module verhaal.
Maar ik vraag me af of je geen problemen met het wissel op de modulescheiding krijgt?
En welke wissel gebruik je rechts van je baanplan in die boog? Volgens mij hebben ze die niet bij M* ?

Verder een mooi rustig plan.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 17:47:02 door Wilbert »

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #26 Gepost op: 21 November 2006, 18:14:14 »
Hmm toch weer die overloopjes, of beide voor t onderste spoor of beide bovenste spoor. Moet het echt Maassluis zijn als voorbeeld: van Hoek van Holland rechterspoor kon je nooit naar de noordelijke sporen toe.


Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2418
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #27 Gepost op: 21 November 2006, 22:21:48 »
klik hier voor een indruk van mijn modulebaan

Op deze modules missen nog enkele overloopwissels maar deze komen op toekomstige modules en anders werden deze modules te vol kwa rails en wissels.

mvg,

Matthijs

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2418
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #28 Gepost op: 22 November 2006, 12:10:23 »
wat een vervelende mat...67,5 cm..hoe kom je erop?

Daar zou ik of 65 of 70 van maken.

De modulebreedte heb ik gister definitief vastgesteld op 60cm. Het worden 4 modules: 3 modules van 60 x 90cm en module met wat afwijkende maten.

Ik het station van Maassluis gepakt als grootspoor voorbeeld en deze naar eigen ideeen aangepast. Op de modules komt marklin K rails en op de toekomstige niet zichtbare modules wordt M rails toegepast.

Kwa materieel zal het vooral reizigerstreinen zijn: Koploper, Dubbeldekker (met mDDM), Sprinter en 1700 + ICR stam. Er zal ook een enkele goederentrein rijden: motorpost met 2 ptt wagens en een 6400 met wagens beladen met buizen en ketelwagens. Een hippel gaat het rangeerwerk doen.

De gebouwen zullen zelfbouw worden aangezien deze niet in model geleverd worden.

Dit wordt mijn eerste echte modelbaan met aankleding. Ik was wel bezig aan een vaste modelbaan maar daarop wilde ik te veel. Toen kwam er het bericht dat ik ging verhuizen dus alles afbreken en in dozen opbergen. De verhuizing staat gepland voor begin 2007. Als eenmaal de verhuizing achter de rug is ga ik een begin maken met de modulebaan.

De modulebaan wordt in ieder geval digitaal (Control Unit en Interface) en de bedoeling is om het aan te sturen via Koploper.

Als het baanplan definitief is zal ik deze sturen naar Modelspoorencyclopedie voor in de baanplannen database.

Ik heb dan nog een vraag over de plaats van de seinen en de bovenleidingsportalen, waar ik deze het beste kan plaatsen (op de baan dat in ieder geval, maar waar bij het spoor en welke type portalen en seinen???)

mvg,

Matthijs

P.S sorry voor dit lange bericht

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Baanplan Heijningerdam
« Reactie #29 Gepost op: 23 November 2006, 13:22:08 »
@Matthijs,

Liever lange inhoudelijke berichten, dan korte nietszeggende.
Je geeft een goed inkijkje in je overwegingen.

Over de breedte van de modules het volgende: 60 cm of 76 is m.i. niet zo essentieel, wel de compatibiliteit met eventuele (club-)modules.

Je gaat bouwen met Marklin K-rails. Waarom conformeer je je dan niet aan de eisen van M-track. Waarschijnlijk hoef je niet of nauwelijks aanpassingen door te voeren. Het slimme aan jouw plan is dat het aan beide wordt "afgesloten" met een waterpartij. Het enige probleem is mogelijk de wissel op de module overgang. Maar... je zou deze wissel ook kunnen verplaatsen naar een volgende sectie.

Hans van de Burgt