Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 23:48:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
Vandaag om 23:00:53
6 en 7 september terug naar toen door FritsT
Vandaag om 22:58:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:50:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:41:45
27 september en 28 september Miljoenenlijn stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:41:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
Vandaag om 22:29:33
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 22:29:14
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 22:25:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:22:02
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:16:52
Minder wissels door Rick
Vandaag om 22:13:03
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronaldk
Vandaag om 22:02:02
Aachenau West door einte
Vandaag om 21:38:13
Liliput Datenbank in de maak door hervé
Vandaag om 21:24:36
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 21:09:59
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:49:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:35:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:03:42
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 19:57:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:56:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:48:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 19:40:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Scratchbuilt
Vandaag om 19:26:30
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:11:29
27 september Jubileum Express VSM naar Miljoenenlijn door Seinhuis
Vandaag om 18:46:50
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 18:35:30
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 18:15:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
Vandaag om 17:41:38
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:47:59

Auteur Topic: Verschillende merken treinen  (gelezen 1652 keer)

Sibren

• Offline Offline
Verschillende merken treinen
« Gepost op: 11 August 2009, 19:06:03 »
Hoi allemaal,

ik ben net nieuw op dit forum, en nog heel nieuw in de modeltrein-wereld en ik had een vraagje.
Ik heb net een roco digital starterset gekocht (41220), en ik wou vragen of ik op de rails die ik erbij kreeg (geoline volgens mij) ook Fleischmann treinen kan laten rijden, en hoe dat dan zit met de lokmaus. Ik heb wel enig idee hoe ik die digitaal kan maken, maar ik wil graag eerst de mening van experts horen voordat ik begin te klooien.

Groetjes,

Sibren

Ekklesia

• Gast
Re:Verschillende merken treinen
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2009, 19:37:53 »
Sibren,

Roco digitaal is het DCC protocol. Dus alle 2railloks voorzien van een DCC decoder kun je op deze rails laten rijden en bedienen met de Lokmaus/Multimaus.

Groenten Rob

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2009, 19:39:18 »
Dat kan.
Rails is rails. Zolang je treinen maar wielen hebben kunnen ze op alle soorten rails rijden.  ;D
En je lokmaus rijdt niet op de rails. 8)

Wat niet kan is Marklin (en ander 3rail materieel) erop laten rijden. Die hebben een ski aan de onderzijde die over de middenrail (puko=puntkontakten) glijdt voor de stroomafname.

Je Roco startset "praat" DCC. In principe kan je alle treinen die een DCC decoder aan boord hebben en geschikt zijn voor 2 rails op je rails laten rijden en besturen met de Lokmaus.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2009, 20:05:48 »
Toch vraag ik me bij dit soort vragen altijd af wat de koper besloten heeft om dit of dat product te kopen.

Het komt op mij over als: Ik heb een trein/startset/vul zelf maar in gekocht en ben thuis gekomen en vraag me dan opeens af: s..t wat kan ik er eigenlijk mee?

@Sibren
Heeft je winkelier je geen advies gegeven of kon die je vraag niet beantwoorden?

Ben ik toch wel benieuwd naar. Met internet kan je zoveel van te voren uitzoeken.

Gr.
Eric

Gr.
Eric

Sibren

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2009, 20:42:29 »
@Erik: Ik had nog een paar oude marklins liggen (zo'n 40 jaar oud, geerfd van een oom) en daar ging alles goed mee... Toen d8 ik, laat ik er eens een nieuwe bijkopen en ging naar een duitse winkel (das ook al stom, ik weet het :$) en heb ik me door die verkoper laten overhalen een digitale roco-set te kopen.
Ik thuis komen, bleek het een stuk in ingewikkelder dan mijn oude treintjes, handleiding opgezocht voor de lokmaus enz., maar omdat mijn roco-rails anders waren dan de marklin rails heb ik deze vraag gesteld, om er zeker van te zijn dat dit niet ook het geval was bij fleischmann.

mzzl,

Sibren

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2009, 20:49:51 »
Zolang erbij die loks niet zo'n verend stuk metaal in het midden van de lok zit, die dus contact moet maken met de pukkels in je Marklin rails, kun je voor de rest alle merken in de schaal h0 op de rocorails laten rijden.
Kortgezegd alles behalve Marklin.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sibren

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2009, 20:56:08 »
okej heel erg bedankt. Voor de lokmaus heb ik net een oplossing gevonden, gewoon een speciale decoder in de locomotief zetten en klaar is kees

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2009, 21:53:27 »
Sibren,

Let wel, je oude Marklin locs kunnen dus NIET op je zojuist aangeschafte roco startset rijden, ook niet als ze voorzien zijn van een DCC decoder!

Alex

manuelspot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2009, 22:35:28 »
Hoi allemaal,

ik ben net nieuw op dit forum, en nog heel nieuw in de modeltrein-wereld en ik had een vraagje.
Ik heb net een roco digital starterset gekocht (41220), en ik wou vragen of ik op de rails die ik erbij kreeg (geoline volgens mij) ook Fleischmann treinen kan laten rijden, en hoe dat dan zit met de lokmaus. Ik heb wel enig idee hoe ik die digitaal kan maken, maar ik wil graag eerst de mening van experts horen voordat ik begin te klooien.

Groetjes,

Sibren

Je koopt een sartset maar weet totaal niet waar je aan begint. Vraag je niet bij je winkelier wat je er allemaal mee kan en wat voor jou het beste is? Het lijkt mij toch dat dit vragen zijn die je aan je winkelier vraagt zodra je een startset koopt of niet?

Manuel

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 August 2009, 09:22:02 »
Manuel,

Dat vroeg ik me dus ook af. Sibren heeft zich dus gewoon iets laten aanpraten. Hij is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn aangezien deze vraag wel vaker voorbij komt.

De goede winkeliers niet te na gesproken gaat het veel winkels blijkbaar meer om zoveel mogelijk verkopen ook al heeft de klant er niets/ niet veel aan. En vervolgens komen hier de vragen voorbij wat er nog aan te doen is.
Mijn advies: ga terug naar de winkel en vraag een goed advies en ruil de spullen om voor iets waar je wel wat aan hebt of vraag je geld terug.

Sibren,
Citaat
Voor de lokmaus heb ik net een oplossing gevonden, gewoon een speciale decoder in de locomotief zetten en klaar is kees
Was er een probleem met de lokmaus dan? Die werkt out of the box toch direct met je startset.
En waarom een speciale decoder in de lokomotief zetten. De lok is toch al voorzien van een decoder. Gewoon alles aansluiten en rijden met die hap. Dat is het leuke van een startset.
En elke DCC decoder zal op de lokmaus werken. Daar is niets speciaals aan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Sibren

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2009, 10:29:24 »
Erik,

Ik bedoelde dat als ik er ooit een andere trein zou bijhalen, die van zichzelf niet met de lokmaus zou kunnen rijden...

Mzzl,

Sibren