Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 17:19:28
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 17:19:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:17:52
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 17:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 16:58:48
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07

Auteur Topic: Bad Durkheim - (Baanplan H0)  (gelezen 6061 keer)

BR628

• Offline Offline
Bad Durkheim - (Baanplan H0)
« Gepost op: 11 August 2009, 14:25:53 »
Hallo heb een tijdje geleden deze baanplan ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19550.0.html ) laten zien., maar wegens omstandigheden is daar niks van gekomen en ook de zolderruimte is niet meer vrij.
Maar niet getreurd heb toch nog een kamertje kunnen bemachtigen  ;D  Om toch in de komende maanden een simpel baantje bouwen maar volgens mij wel wat variatie geeft.

Allereerst het wordt:

Schaal: 1:87 H0
Tijdperk: III - IV
Thema: Duits met een SBB en misschien NS
Besturing: Multimaus
Spoor: Rocoline zonder bedding

De Treinenkamer heeft de volgende afmetingen van 360 x 230 cm
Ik wou de besturing simpel houden daar ik totaal geen electrisch aangelegd persoon ben.
Zoals je misschien in het baanontwerp ziet, bestaat het uit 2 gescheiden stroomkringen, dus voor allebei (stroomkringen) een Multimaus. In het zichtbare gedeelte maak ik wel gebruik van slanke wissels.

De wissels wou ik ga bedienen via ondervloerse aandrijvingen, en gewoon via schakelkastjes, dat hoeft voor mij niet digitaal.De wissels in het schaduwstation worden  gewone aandrijvingen, ook door middel van schakelkastjes.

Het is een doorgangsstation waar ik toch een loc met minimaal 4 ruituigen kwijt kan.  Met wat ruimte voor wat goederen/opstelspoortje. Via de rechterkant op het smalle gedeelte (ivm met schuin dak en raam om toch open te zetten) komen we in een verborgen gedeelte waarbij de sporen van 5 naar 3 gaan door middel van boogwissels, waar van er 2 gewoon doorgaan als hoofdspoor , en als spoor naar de locloods. Daar vertakt het spoor in 2 opstelsporen, 2 voor de locloods en 1 laad/los spoortje. Ook is de scenery ingetekend.

Tips en suggesties altijd welkom
Groetjes DB628

« Laatst bewerkt op: 29 August 2009, 14:06:34 door Hans van de Burgt »

Remunj

• Offline Offline
Re: "Bad Durkheim" (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2009, 14:53:59 »
He is maar wat je een simpel baantje vindt.  8)
Ik vindt het voor de beperkte ruimte best een aaridg baanplan waar denk ik voldoende variatie geboden wordt qua rij en rangeer mogelijkheden.

Zoals je misschien in het baanontwerp ziet, bestaat het uit 2 gescheiden stroomkringen, dus voor allebei (stroomkringen) een Multimaus.
Uit je verhaal maak ik op dat je gewoon handmatig wilt rijden aangezein de wissels met de hand bediend gaan worden. Veel treinen zullen er dus niet tegelijk rijden.
Waarom dan twee stroomkringen. Ik denk dat je met een booster wel uit komt. Wil je toch wat extra capaciteit achter de hand hebben dan kan je natuurlijk ook twee boosters gebruiken. Die hebben niet allebeid een eigen Multimaus. Eentje is voldoende en is verbonden met beide boosters die elk een eigen sectie voeden. De Multimaus is een centrale en daar kan je er geen twee van tegelijk gebruiken ook al bedienen ze beiden een eigen deel. Dat gaat problemen geven bij de sectieovergang.
Twee kapiteins op een schip dat gaat niet goed.  ;D
Met je multimaus bedien je de hele baan al dan niet in delen verdeeld.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2009, 15:25:19 »
Bert, is het baanplan en de ruimte op schaal getekend ? De kamer is 2.30 mtr breed. Het schaduwstation heeft aan beide einden een spiraal. Als je ook treinen met 4 rijtuigen wilt laten rijden, is het aan te raden R4/R3 bogen te gebruiken. De spiralen hebben dan een diameter van globaal 1.10 mtr. Dat zou dus betekenen dat je nog net een tussenruimte van 10 cm hebt om te lopen. Dat lijkt me wat krap.

Sander

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2009, 15:48:20 »
Als ik het goed heb moet ik "gescheiden rijbanen" in de meest letterlijke zin opvatten.  Je kunt dus nooit met een trein van de binnenbaan naar de buitenbaan, of een trein de andere kant op laten rijden (moet dan altijd over verkeerd spoor).
Als dat de bedoeling is, dus om alleen maar diverse treinen achter elkaar aan te laten rijden, en om als je van trein wil wisselen deze met de hand op een ander spoor te zetten, dan is het een mooi plan. Maar in mijn ogen dus wel enigszins saai voor het rijden en ronduit zeer beperkt in rijmogelijkheden.

Er zit geen keerlus in, dus omdat je digitaal rijdt:  waarom niet een paar overgangswissels om van de binnenbaan naar de buitenbaan te komen en andersom  ???

Dan blijft je besturing even simpel voor een niet elektrisch aangedreven  ;D persoon, terwijl je veel meer rijmogelijkheden hebt.
Maar misschien wil je dat niet.

Maarten.

BR628

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2009, 15:50:51 »
Voor Remunj: Met 1 Multimaus kun je toch ongeveer 3 Treinen laten rijden? (1 in het schaduwstation, 1 onderweg en 1 op het station) Dus met 2 Multimausen 6 lijkt me.  Maar als je het schematisch kunt neerzetten in paint ofzo, dan snap ik het misschien beter wat je bedoelt.  iig bedankt voor de tips

Voor santerdam: Allbei is op schaal zowel het baanplan als de ruimte. Ontworpen met Anyrail. Volgens Anyrail is er nog een ruimte van ongeveer 20 cm op het smalste stuk (de spiralen liggen niet tegen mekaar aan), en ja de bogen zijn R3 en R4. Ik weet dat het krap is, maar het is niet anders
« Laatst bewerkt op: 11 August 2009, 15:56:26 door BR628 »

BR628

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2009, 15:55:52 »
Voor maarten van der burgt:

Je hebt het goed, wat betreft de "gescheiden rijbanen"  maar als je kunt aangegeven waar ik misschien overgangswissels kan plaatsen, zal ik kijken wat ik er mee kan doen. Maar gaat dat niet ten koste van de stationsporen, die korter worden? ivm met slanke wissels.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2009, 16:11:52 »
Dat hoef ik niet schematisch in paint te zetten.
Het aantal rijdende treinen wordt bepaald door de booster. Die kan maar een bepaald vermogen leveren. Ik meen 2,5 of 3A. Bij meer zal er overbelasting zijn. Om meer terienen te laten rijden heb je dan meerdere boosters nodig.
De Multimaus kan veel meer treinen aan. Die stuurt alleen maar een signaal naar de boosters.
Ik wil je adviseren om eens de handleiding van de Multimaus en booster te lezen. Ik krijg de indruk dat je nog neit helmaal begrijpt wat de Multimaus is en doet.
Geeft niet, we helpen je gewoon op weg.

Als je overloopwissels gaat aanbrengen krijg je wel te maken met keerlussen.
Dan wordt eht technische plaatje ook wat anders.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2009, 16:15:23 »
In dit geval wordt het aantal rijdende treinen hoofdzakelijk bepaald door de bedienaar. Probeer maar eens meer dan twee treinen te laten rijden zonder brokken.

Erik,Ik ben ook maar een man...........

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2009, 16:49:09 »
Ik zelf rij ook met de multimaus en mijn baan is nog wat groter als die van jou.
Ik heb gewoon alles op 1 stroomkring aangesloten zonder booster.
Dat gaat perfect, de wissels bedien ik ook met de maus is misschien nog makkelijker dat met de schakelkastjes.
-een stilstaande lok met licht aan verbruikt 100 mA
-Een rijdende lok verbruikt tussen de 300 en 600 mA (afhankelijk van de grote)
 staat in de handleideng van de multimaus
De multimaus geeft een stroom af van 3 A dus goed voor 6 doorsnee loks.
Als je ook verlichting in de wagons is een booster handig.
In de nieuwe roco catalogus staat hoe je de multimaus met digitaalversterker en booster aansluiten moet.
Met de booster die ook nog eens 3 A afgeeft kun je dan 10 a 12 treinen tegelijk laten rijden. Hoe vaak heb je er meer als 5 tegelijk rijden.
Maar die 2 stroomcircuits zou ik zeker achterwegen laten.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2009, 17:07:12 »
Ter aanvulling : Naast de Roco oplossing met een extra booster kun je ook een tweede/derde versterker aansluiten als booster. Dat geeft hetzelfde eindresultaat, maar is in de praktijk aanzienlijk goedkoper. Het verschil is dat de booster ongeveer 130 euro kost en versterkers voor ongeveer 25 euro worden aangeboden (vaak afkomstig uit startsets)

Sander

BR628

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2009, 18:24:18 »
Ik heb gewoon alles op 1 stroomkring aangesloten zonder booster.
Dat gaat perfect, de wissels bedien ik ook met de maus is misschien nog makkelijker dat met de schakelkastjes.
groeten, wesley

Wat heb je dan naast de aandrijvingen, nog meer nodig dan? de 10775 van Roco?

Groeten BR628

BR628

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2009, 18:25:40 »
Oke even wat anders, iemand een idee waar ik seinen moet plaatsten  ??? op dit baanontwerp

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2009, 19:12:55 »
In het kort. Voor alle gevaarpunten.
Ze staan aan het einde van het blok voor het gevaarpunt. Gevaarpunten zijn alle punten waar een trein met andere treinen of zaken in aanraking kan komen. Dus wisselstraten, bruggen, draaischijf, noem maar op.
Wissels vallen nooit in een blok. Blokken bevinden zich tussen wisselstraten en/of achter elkaar op de vrije baan.
Op het forum zijn daar al meerdere keren vragen over gesteld. Zoek hier maar eens op.
Probeer zelf eens aan te geven waar je denkt dat ze moeten komen. Door er zelf naar te zoeken en er over na te denken leer je het meest.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2009, 19:59:15 »
Iedere 10775 van Roco kan 8 wissels aansturen. Deze decoder krijgt voedingsspanning direct van de rails en heeft 8 aansluitingen voor wisselaandrijvingen. De wissels kunnen dan bediend worden via de MultiMaus.

Sander

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2009, 20:35:29 »
Ik gebruik voor de wissels LDT magneetpulsdecoders.
Heb ze wel voorzien van een aparte voedingsbron.
Gewoon een fleischmann trafo en dan op de zwarte en witte klem.
Maar het kan met elke trafo.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html