Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: rangeersein 1600/1700/1800 loks  (gelezen 4176 keer)

blokkendoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Gepost op: 10 August 2009, 17:36:57 »
Heren een vraagje.
Ik ben in het bezit van een 1600 lok waarin het verlichtingssetje van Tom van Weert is gebouwd. Bij rangeerstand brand dan de lamp die midden-boven zit.
Ik heb onlangs nieuwe verlichtingssetjes binnengekregen en hiervan 1 ingebouwd. Hiervan brand echter bij de rangeerstand de lamp rechts-onder (als je de lok van voren bekijkt). Betekent dus dat er 2 verschilende zijn
Wat is nu juist of hebben ze bij NS meerdere seinbeelden gehad voor de rangeerstand en zoja vanaf wanneer dan?

groet
Johan

manuelspot

  • Gast
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2009, 17:40:46 »
Het rangeersein heeft geen vaste plaats. Het kunnen alle drie de plaatsen zijn. Waar je als machinist wel naar kijkt is welke lamp je het beste aan kunt doen. Zo is bijvoorbeeld bij een ICM niet zo verstandig de bovenste aan te doen. Waarom niet denk je dan? Nou het betekend ook dat deze lamp dan sneller kapot zal gaan en dus vervangen moet worden. En een lamp die onder zit is makkelijker te vervangen dan die wat helemaal boven in zit.
Er zijn ook stations waar men een betekenins geeft aan hoe d elampen staan. Zo kan het zijn linksonder trein moet nog grote remproef krijgen en dan rechtsonder trein is klaar en hoeft die dag niet meer nagekeken worden.
Maar in iedergeval in de meeste gevallen maakt het niet uit welke lamp je aan hebt staan.

Manuel

manuelspot

  • Gast
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2009, 18:05:29 »
Hier nog wat voorbeelden van hoe het er ind e praktijd bij staat:


Rechtsonder


Links onder


En in het midden.

Het kan allemaal. Als er maar 1 brand dan is het goed.

Manuel

blokkendoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2009, 19:21:26 »
Manuel je antwoord is duidelijk.
Bedankt
Johan

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2009, 19:47:16 »
Zit er dan verschil tussen locs en treinstellen?

Ik meen ooit eens gelezen te hebben, dat bij de invoering van de serie 1600 ( begin jaren 80 ) tijdens het rangeren de lamp liet branden aan de kant waar de machinist zit/zat ( bij de 1600 / 1700 en 1800 is dat links gezien vanuit de rijrichting, alle andere locs rechts ) zodat rangeerders / baanwerkers konden zien "waar de machinist zat " ivm met het geven van handseinen...... dus a] is dit waar, en b] is er dan verschil met treinstellen ( waar de mcn in het midden zit )?
Met vriendelijke groet,

Bart

manuelspot

  • Gast
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2009, 20:45:49 »
Dat is een verhaal dat ik nog nooit heb gehoord. Laat ik het zo zeggen dat het in iedergeval in de huidige tijd niet van toepassing is.

Manuel
« Laatst bewerkt op: 13 August 2009, 15:34:16 door Sander Lageveen »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2009, 22:16:41 »
Nee Bart, er zit geen enkel verschil tussen treinstellen of locs. Er wordt alleen gesproken over krachtvoertuigen die een wit licht voeren en waaraan geen plaats is voorgeschreven. Dus in theorie zou je zelfs met een ontstoken zaklamp achter het raam voldoen aan de reglementen. Het verhaal over de 1600 heb ik van zijn lang zal ze leven nog nooit gehoord.

mvg. Dolf.

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2009, 10:40:48 »

Citaat
Hier nog wat voorbeelden van hoe het er ind e praktijd bij staat:


Rechtsonder
even een correctie op het bovenstaande. links of rechts wordt altijd gezien vanuit het hart van de trein of rug naar hetgeen waarvan je een linker of rechter wilt bepalen. het zelfde geldt voor o.a. deurbladen en cabineramen.
dus van de bovenste icm brandt het linker frontsein en van de olympische het rechter frontsein. ;)
er is een ongeschreven regel dat als je een treinstel wegzet, je twee rode pitten maakt aan de jukzijde of de niet vertrekrichting en een rode of gele pit aan de kant waar de stuurstroom in staat (ddar en ddm1) of hij in de schoonmaak/ parkeerstand staat (icm, sgmm, mat 64). een virm zet je over het algemeen weg met een linker of rechter frontsein in de beide cabines.
hopelijk zijn jullie weer wat wijzer geworden wat de rangeerseinen betreft.

groeten bart.
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2009, 10:51:04 »
als ik het zo lees is het nog al standplaats afhankelijk. Hier in Zwolle maakt het eigenlijk niet uit welke je aan doet, dat is aan de machinist zelf. Maar op de modelbaan zal het niets uitmaken in ieder geval  ;)

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2009, 13:09:09 »
klopt het is idd standplaatsafhankelijk.
in regio noordholland is bovengenoemde van toepassing.
dit is overigens niet zo met het links/rechts verhaal dat is spoorbreed de zelfde lijn.
het wegzetten op zich verschilt zelfs binnen de regio . bijv een ddar in llso wordt weggezet met de achterste stroomafnemer op en de ventilator van de loc/mddm in. en in de wgm moet je hem met twee stroomafnemers op zetten en de ventilator uit. :-\
ook dit is allemaal ongeschreven regelgeving wat er in de jaren in gesleten is.
voor je treinbaan is het wel makkelijk, want je maakt gewoon je eigen locale regelgeving ;) altijd goed (y)
groeten bart.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2009, 13:12:00 door benonline007 »
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:rangeersein 1600/1700/1800 loks
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2009, 13:16:48 »
bijv een ddar in llso wordt weggezet met de achterste stroomafnemer op en de ventilator van de loc/mddm in. en in de wgm moet je hem met twee stroomafnemers op zetten en de ventilator uit.

ventilatoren uit op de WGM heeft te maken met geluidsoverlast richting de omwonende. En beide stra's op bij wegzetten is ideaal voor controles. Als je aan komt lopen kan je direct de stra's nakijken.

mvg,
Robin