Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door peterha
Vandaag om 19:27:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:32:48
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: BR95  (gelezen 7299 keer)

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
BR95
« Gepost op: 14 November 2006, 11:11:43 »
Gegroet allen!

Ben van plan een Piko baureihe 95 DR (ep.III, kohle, 50031) aan te schaffen. Nu is mijn vraag: Wie heeft er ervaring met de nieuwe stoomlocs van Piko? Wat voor een kwaliteit? Rijeigenschappen? Detailering? etc.

Ben benieuwd!

mvg, Tjeerd Walda
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Davy

  • Gast
Re:BR95
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2006, 12:25:37 »
Ik kan iemand met 2 AC modellen Piko tenderlocs. Zien er heel mooi uit en rijden analoog goed. Wel kregen ze in de AC versie last van vuile wielen.


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:BR95
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2006, 14:34:34 »
heb twee lokjes van Piko, 95 en 82. Loks rijden analoog goed, digitaal heb ik wat meer problemen. Heb al andere decoder geprobeerd maar die lost het probleem maar deels op.

Probleem lijkt te zitten in het antislipbandje wat preceis op de middelste as zit. Hierdoor lijkt het een soort wipwap punt te zijn. De piko loks staan erg regelmatig stil met name op mijn fleismann wissels. vaak beginnen ze dan wel weer vanzelf, maar wel weer volgens decoder instellingen, dus langzaam optrekken.

En nee dit ligt volgens mij niet aan de decoder, gebruik lenz, en die doen het wel goed in de roco, fleismann en andere merken loks, ook tenderlocs, met 3, 4 of 5 asses.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:BR95
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2006, 15:44:07 »
Wat je in elk geval moet weten is dat het drijfwerk van kunstof is. Daardoor is het iets kwetsbaarder dan een metalen drijfwerk, maar omdat het flexibel kunstof is is dat niet echt een probleem. Een beetje voorzichtigheid kan natuurlijk nooit kwaad, maar dat geldt natuurlijk voor elke modelloc.
grtz
Floris

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:BR95
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2006, 16:00:35 »
Inderdaad, vooral met het schoonmaken van de wielen moet je voorzichtig zijn ben ik achtergekomen :(
Maar z'n breukje is wel makkelijk te herstellen gelukkig:)

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re:BR95
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2006, 18:21:15 »
@ rjr
Heb je dat probleem al kunnen oplossen.
Ik heb ook een nieuwe BR 95 van Piko en verkoopt ook kuren op wissels.
Op rechte stukken rijd hij perfect.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:BR95
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2006, 10:02:16 »
Bedankt voor jullie recties!

Als het probleem met wissels een stroomafnameprobleem is, zou het dan mogelijk op te lossen zijn door extra stroomafname (via bijv. de loopassen) te plaatsen?

mvg, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:BR95
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2006, 13:03:35 »
Een kennis heeft vorige week een oude 95'er van Piko binnengekregen en is er zeer ontevreden over (vooral rijeigenschappen, of het gebrek daaraan).

Nu heeft Liliput ook een mooie 1'E'1 stoomlok, de baureihe 84, ook DR ep. III kolengestookt. Heeft iemand hier ervaring mee?

mvg, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:BR95
« Reactie #8 Gepost op: 04 December 2006, 14:15:20 »
@ rjr
Heb je dat probleem al kunnen oplossen.
Ik heb ook een nieuwe BR 95 van Piko en verkoopt ook kuren op wissels.
Op rechte stukken rijd hij perfect.

Nee helaas nog niet, type decoder geeft iets verschillend gedrag.
Denk dat het zou kunnen helpen om extra stroomafname te hebben. Hoe meer punten hoe groter de kans dat er toch nog wel ergens een verbinding is. Maar hier nog niet naar gekeken.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re:BR95
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2006, 16:06:14 »
Wat weegt die lok? Als het gewicht voldoende is zou je kunnen overwegen die antislipbandjes gewoon te verwijderen. 't Is in ieder geval een poging waard.

Albert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:BR95
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2006, 15:28:40 »
die DDR-productie Piko 95'er is dacht ik toch zo beroerd nog niet qua rijeigenschappen, heeft dezelfde motor als hun sachsische rollwagen uit de DDR-tijd en die rijdt heel netjes (maar ruist nogal). Zal ook wel een kwestie zijn van schoonmaken. Ik heb hier zelf een liliput br 77 staan, das zo'n beetje dezelfde machine, die loopt heel netjes en trekt als een beest ondanks dat ie geen antislipbandjes heeft (kap is van metaal). Helaas heeft ie een voor oudere liliputs bekend probleem: de wielen zitten nogal los op de assen, zeker nadat ie een keer 's zomers vol in de zon stond is het een beetje een drama, de kwartering verloopt nogal eens. Het grappige is alleen dat de zaak zichzelf weer goed afstelt als ie eventjes rijdt, die liliput-drijfwerkconstructeurs hebben echt iets wonderlijks op het spoor gezet met dat model.
grtz
Floris

ave

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:BR95
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2010, 08:20:47 »
Hallo,

Ik ben in het bezit van een BR95 van het merk Liliput, dit is een schitterend gedetailleerd model maar heeft helaas slechte rijeigenschappen. En zo te lezen op diverse treinforums ben ik niet de enige mit dit probleem.
Omdat ik het een mooie lok vindt wil ik graag nog een aanschaffen maar dan van Fleischmann of Piko.
Mijn vraag is nu wat zijn jullie ervaringen met de rijeigenschappen van een Fleischmann BR95 of een Piko BR95
Ik heb het over spoor H0
Tams Master Control via 2x B3 booster, Roco/Peco rails, Fleischmann/Roco/Liliput/Hamo stoomloks, tijdperk 2 DRG

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:BR95
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2010, 08:25:55 »
Met de Fleischmann heb ik geen ervaring maar de Piko heeft uitstekende rijeigenschappen.
Nadeel van de Piko t.a.v. de Fleischmann zijn de plastic drijfstangen.
Die van Fleischmann zijn van metaal, dat is vooral mooier.
Vr. groeten,
Bob

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:BR95
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2010, 09:52:15 »
Ik heb de piko versie, maar ben nu niet echt blij met de lok. Is een mooie lok, maar de rijeigenschappen vind ik niet echt om over naar huis te schrijven. Blijft wel erg vaak staan op wissels.

Vind het op zich een mooie lok, maar voor mij geen tweede van piko.

Groet,
Roelco

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:BR95
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2010, 10:30:07 »
Is dat een oudere Piko?
Vr. groeten,
Bob