Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:56:56
Multimaus Error 13 door Ronald69
Vandaag om 21:51:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door FreekH
Vandaag om 21:50:58
Stoomloks van de staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 21:34:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:22:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Quinzeedied
Vandaag om 21:18:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
Vandaag om 21:03:27
Fotodijkje en fotodiorama door Paul1969
Vandaag om 21:01:31
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
Vandaag om 19:55:45
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Michaël dB
Vandaag om 19:49:21
The Summer of 69 door defender
Vandaag om 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
Vandaag om 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 19:26:00
verlichting op mijn draaischijf zeten door Joz
Vandaag om 19:05:22
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
Vandaag om 18:13:36
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
Vandaag om 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
  

Auteur Topic: spoorbomen met hekwerk  (gelezen 6937 keer)

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:spoorbomen met hekwerk
« Reactie #30 Gepost op: 30 July 2009, 19:35:42 »
Goeie,

Op de eerste plaats zijn die mensen die meer haast hebben dan gezond verstand natuurlijk komplete uilskuikens. En een ramp voor de direct betrokken mensen.

Je zou er overigens ook op een iets andere mannier naar kunnen kijken. Vanuit mijn offshore achtergrond, ken ik t begrip intrensieke en constructuele veiligheid.
t'Gaat hierbij om systemen en constructie zo te ontwerpen en te bouwen dat als er iets niet gaat zoals gewenst, het risico op schade aan milieu, kapitaal en mensen nul of geminimaliseerd is. De constructie die sinds het piper alpha ongeluk zijn gebouwd door de grotere oliemaatschapijen (Exxon, TFE, Shell, BP) moeten zich aan deze regel houden.

t'Probleem bij de spoorwegen dat ook hier de accountants en risico annalisten in t bestuurlijk orgaan zitten. Als ik nu als leek een sommetje maak (met gegokte waarden), dat ongetwijfeld overal mank gaat, maar iedergeval en mogelijkheid zou kunnen zijn.
 - Een complete overweg installatie bij een station, zal 300.000 euro kosten.
 - Een tunnel onder t spoor naar de perron(s) kost 800.000 euro.
 - De kans dat iemand betrokken raakt bij een ongeluk is zeer klein. Diegene die dan betrokken raken bij een ogeluk zullen dat dan nog eens algemeen t aan zichzelf te wijten hebben (over t hek geklommen, negeren aanwijzingen, etc). Het aantal gevallen dat de spoorwegen dus schade zou moeten betalen is dus zeer beperkt.
 - t Uitbetalen van schade aan de machinisten voor geleden schade (trauma, PTD shell shock) zal waarschijnlijk ook binnen zeer redelijke aantallen houden.

Als je dan de wet van de grote aantallen op t aantal stations  los laat, zul je zien dat t een veel voordeliger keuze is voor de spoorwegen om een overgang te maken en t risico op ongevallen voor lief aan te nemen, dan de toegang tot de perons altijd via brug of tunnel te laten plaats vinden.

Dit nog afgezien van de extra plan kosten voor gemeentelijke en provinciale vergunningen etc.

Ik geef hierboven misschien wel een te zwart beeld van de spoorwegen, maar ik weet uit ervaring dat geld een belangrijke drijfveer voor commerciele en publieke organisaties.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:spoorbomen met hekwerk
« Reactie #31 Gepost op: 30 July 2009, 20:17:07 »
Vroeger hadden sommige bomen ook al schaarhekken. Deze zijn toendertijd verwijderd omdat de "jeugd" er op ging staan. Ging de boom omhoog kwam er wel eens een ledemaat klem te zitten met alle gevolgen van dien. Omdeze reden zijn die hekken verwijderd.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:spoorbomen met hekwerk
« Reactie #32 Gepost op: 30 July 2009, 21:56:42 »
Zul je straks ook zien dat de spoorbomen van die tanden aan de bovenkant krijgen zoals je bij hekwerk veel ziet, zodat mensen er ook niet meer overheen stappen.

Aspelix

  • Gast
Re:spoorbomen met hekwerk
« Reactie #33 Gepost op: 30 July 2009, 22:10:23 »
Het verhaal van onder- en over de slagbomen doet me denken aan de voorstelling van Freek de Jonge: de Mars.
Voor alle kaderleden maakte de portier de slagboom open.
Het gewone volk moest door een grote poort.
Maar Freek sprong  altijd over de slagboom heen.
Dat viel op en Freek werd bevorderd. Toen hoorde hij ook bij het kader.
En toen Freek gewoontegetrouw over de slagboom wilde springen, opende de portier....

Eén van zijn laatste goede shows... (y)

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 22:13:58 door Ruurd Benthem »