Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: OV-chipkaart lezers  (gelezen 18244 keer)

Bart Mestrom

• Offline Offline
OV-chipkaart lezers
« Gepost op: 27 July 2009, 12:44:07 »
Vandaag was ik even op het station van Roermond.
En ik zag dat alle ov-lezer paaltjes in gebruik waren.

Citaat
In-/Uitchecken

Houd uw pas op het logo.

Toch zat er wel nog een sticker op.
Zijn ze eindelijk in gebruik genomen?

Remunj

• Offline Offline
Re:OV-chipkaart lezers
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2009, 12:45:31 »
Bart, die staan er al een behoorlijk lange tijd.

Ik zou zeggen zoek eens op OV chipkaart op internet en lees het drama.

Oftewel. Nee die zijn niet in gebruik en zal nog wel ff duren ook.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 July 2009, 12:47:48 »
Ik wist al dat ze er al lang staan.
De vorige week ben ik er de laatste keer geweest, en toen waren ze nog buiten gebruik.

Waarom zouden ze vandaag dan wel ineens op in gebruik staan?

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2009, 12:52:16 »
Misschien testen?
NS is van plan om tweede helft 2009 de chipkaart in te gaan voeren maar voorzover ik weet eerst in de randstad.

Ze staan al zolang op buiten gebruik dat de tekst zowat ingebrand is  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 July 2009, 14:27:11 »
Dit is echt de beste methode ooit uitgevonden om mensen uit het OV te houden.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2009, 14:44:45 »
In Rotterdam is de ov chipkaart al wel in gebruik in de metro ::)
En in amsterdam gaan ze hem ook over een tijdje in de metro in voeren ::)

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #6 Gepost op: 27 July 2009, 15:03:25 »

Nou dat is dus ook een fabel. Als Rotterdammer en dagelijks gebruiker van de chipkaart kan ik met zekerheid zeggen dat het systeem in de Rotterdamse metro zo lek als een mantje is. Sommige boven grondse metro stations hebben alleen de check in automaat maar geen poortjes dus men kan zo met de metro mee. Alle liften in het metro systeem zijn niet uitgerust met een poortje. Dus kan men zonder probleem toch met de metro reizen en als nog zwart rijden.. Ze zijn dus nu bezig om een oplossing voor de liften te verzinnen. Over de poortloze stations is nog niets gezegd.

Het systeem zelf na veel aanvangs ziekte functioneerd redelijk. Maar soms gebeuren er dingen dat je denkt in vredes naam hoe kan dit. Inchecken en bij het uitchecken je rest bedrag niet terug storten (je betaald €4 vooruit) weken duurt het om dat geld terug te ontvangen. Maar ook buschauffeurs die de computer te vroeg uitzetten en je niet meer kan uitchecken omdat zij weigeren de computer weer aan te zetten. Of de computer die uitvalt en je ook niet uit kan checken weg 4 euro. Wederom formulier halen voor geld terug te vragen. En het duurt en duurt maar. Gelukkig is het mij maar 2 keer overkomen.  Wat wel veel voorkomt is dat oplaad punten buiten gebruik zijn, al dagen kan je op Metro Zuidplein niet pinnen door een kabelbreuk. Gedoe en rijen bij het loket.. Of op Metro Capelle Centrum de 2 enigste machines al enkele malen kapot en het duurt soms weken voordat het gemaakt is.

Over de poortjes maar te zwijgen dat is soms een zeer gevaarlijke onderneming, gaan soms te vroeg dicht en dat is geen fijn gevoel, kan ik je zeggen. Of ze doen het allemaal niet meer en kunnen niet meer open omdat een of andere leeghoofd (zacht uitgedrukt) ze gesloopt hebt. Het zal zo nog wel even blijven. Al zie je wel geleidelijk verbetering helemaal nadat je alleen met de chipknip in de metro kan is het systeem beter geworden. Maar het kan nog beter denk ik.

Groetjes Ben.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2009, 15:18:11 »
Nee, die doen het nog niet...

http://www.youtube.com/watch?v=iLjZ0cNRzUM

@ Bart Mestrom: Waarom ben je zo blij dat het 'eindelijk' in gebruik genomen wordt? Die kaart is een verschrikking.

Ik heb in 2,5 jaar tijd al 18 claimformulieren moeten versturen om m'n geld terug te krijgen, en van 8 van die dingen zou het me niets verbazen als ik zelfs naar de geschillencommissie dien te stappen als ik dat geld ooit nog terug wil zien! Nee... alsjeblieft, het werkt prima zoals het nu gaat.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2009, 15:21:43 »
Maasdam,

Lees je mijn bericht wel goed? ik zeg dus ook om mensen UIT het OV te houden, of te wel, een uitvinding van niets.

Moest ook inderdaad in rotterdam zijn, en mij werd aangeraden het OV te nemen omdat parkeren nogal duur is, en je met de auto nogal lang bezig kunt zijn, zeker rond 17:00 aan het eind van de middag. Als je dan als 1 malige gebruiken met de metro zou willen kan ik je aanraden dat het voordeliger is voor deze dag een fiets te kopen, of zelfs gewoon de auto te nemen, want ondanks de hoge parkeer kosten ben je met de aanschaf en benodigde kosten van die OV chipkaart veel duurder uit. En zit je weer met z'n pasje die je verder toch nooit weer gebruikt.

Nee als toerist met het OV kun je wel vergeten.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2009, 15:34:14 »
Maasdam,

Lees je mijn bericht wel goed? ik zeg dus ook om mensen UIT het OV te houden, of te wel, een uitvinding van niets.

Moest ook inderdaad in rotterdam zijn, en mij werd aangeraden het OV te nemen omdat parkeren nogal duur is, en je met de auto nogal lang bezig kunt zijn, zeker rond 17:00 aan het eind van de middag. Als je dan als 1 malige gebruiken met de metro zou willen kan ik je aanraden dat het voordeliger is voor deze dag een fiets te kopen, of zelfs gewoon de auto te nemen, want ondanks de hoge parkeer kosten ben je met de aanschaf en benodigde kosten van die OV chipkaart veel duurder uit. En zit je weer met z'n pasje die je verder toch nooit weer gebruikt.

Nee als toerist met het OV kun je wel vergeten.

O dat bedoelde je dus was een beetje onduidelijk.

Je kan wel degelijk een tijdelijke chipkaartje kopen je hebt 3 soorten:
RET 2 uur reizen €3,50
RET 1-dagkaart  €6,00
RET 2-dagenkaart  €9,00
RET 3-dagenkaart  €12,00
RET 2 metroreizen €4,90
PDF RET vervoers bewijzen http://www.ret.nl/service-en-verkoop/vervoerbewijzen/~/media/PDF/3808177%20folder%20tarieven%20website%20pdf.ashx Tarieven op pag.2.
Daarnaast kan je natuurlijk de anonieme chipkaart kopen die je natuurlijk overal in de nabije toekomst kan her gebruiken. Nog altijd goedkoper dan parkeren..

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2009, 15:50:38 door Maasdam »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2009, 16:22:32 »
Niet goedkoper hoor. 2 uur had ik niet genoeg aan, kom ik dus op een dagkaart a 3 personen is 18 euro.
Was nu 3.50 euro kwijt aan parkeergeld, en wat looptijd, maar dus veel voordeliger.
En volgens de info van RET zouden we per persoon max iets van 3 euro kwijt zijn. Maar omdat ik als "toerist" dit eenmalig moet doen wordt ik beboed met het dubbele bedrag!!!

En later gebruiken? wanneer dan toch. Heb de laatste 15 jaar geen OV van binnen gezien, en dit zal de komende jaren ook niet veranderen zover ik het nu zie. Ben met de fiets gewoon sneller dan met welk OV dan ook. (32km per dag ), en vele malen voordeliger.

Nee, als ze het OV echt willen promoten dan moeten ze ook rekening houden met de enkeling die het 1 keer in de 10 jaar wil gebruiken, en dan is z'n verplichte chipkaart bepaald niet bevordelijk.

Dan is de optie hier beter, gewoon 1 euro betalen voor retourtje centrum. Dan kun je nog eens overwegen om de auto buiten de plaats te laten staan ( al ga ik ook altijd met de fiets naar het centrum natuurlijk ) Of dit ook nog kan als de chipkaart hier ingevoerd is betwijvel ik, maar het zou een groot verlies zijn.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2009, 16:37:32 »
Over tien jaar, als het allemaal werkt zullen we er blij mee zijn en ons afvragen waarom we het niet eerder hadden.
Het idee is goed, de uitvoering laat alleen wat te wensen over.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2009, 16:51:21 »
Ja, dat is precies mijn probleem met het hele systeem: goed idee, dramatische uitvoering.

Een jaar of 10 terug was ik in Tokyo en daar bestond een dergelijk systeem al jaren.  Je kocht gewoon een kaart met een saldo zonder gezeur wat je naam was.  Je kon het perron alleen op door een tourniquet poortje waarbij je kaart werd afgestempeld. Bij het verlaten weer door een poortje en een display liet netjes zien (Japans en Engels) wat de reis gekost had.  Was het saldo te laag, dan kwam je het perron niet af totdat je de kaart had bijgeladen bij een soort geldautomaat.  Een gewoon treinkaartje bestond ook nog, zelfde formaat, maar op een of andere manier stond er alleen op dat je van A naar B ging.  Je zou dus zeggen: copieer dat systeem, vertaal het Japans in het Nederlands en klaar is kees.  Maar, nee, we moeten zonodig weer een ander systeem bedenken met RFID chips, betalingen vooraf gevolgd door een refund, en nog allerlei toeters en bellen.  Dan wordt er een schema bedacht om het in te voeren dat totaal niet realistisch is en moeten
de kosten kunstmatig laag worden gehouden om het politiek acceptabel te houden.  En dan gaat het mis, vreemd he?

Henk

stig

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 July 2009, 17:00:55 »
Hoe kan je nou duurder parkeren dan net buiten het centrum en een 10 minuten lopen? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Aspelix

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 27 July 2009, 17:03:20 »
Ik ben in het bezit van de dalurenkaart, tegenwoordig uitgevoerd als OV-chipkaart.
Als ik naar Spijkenisse wil of naar Poortugaal, kan ik tot Schiedam met de trein, daarna verder met de Metro.

Tot Schiedam een retourtje NS, daarna is alleen nog de OV-chipkaart mogelijk.
Die moet geactiveerd worden.

Maar als je nou verwacht, dat dat in Delft kan, dan heb je dat toch echt mis.

Daar krijg je dus letterlijk en figuurlijk het heen-en-weer van.  >:( >:(

Groeten, Ruurd