Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
03 September 2025, 23:54:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
03 September 2025, 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 September 2025, 23:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
03 September 2025, 22:07:59
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
03 September 2025, 21:30:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
03 September 2025, 21:16:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Aachenau West door wob
03 September 2025, 21:03:53
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 September 2025, 20:30:19
Pfarrerwinkel bahn door einte
03 September 2025, 19:43:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
03 September 2025, 19:38:54
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
03 September 2025, 19:25:22
Een Rotterdams gebouw door BartvD
03 September 2025, 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
03 September 2025, 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 September 2025, 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 September 2025, 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
03 September 2025, 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
03 September 2025, 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
03 September 2025, 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
03 September 2025, 16:21:03
  

Auteur Topic: Trix koploper  (gelezen 1707 keer)

Dwarsligger

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Dwarsliggers houden de rails recht!
Trix koploper
« Gepost op: 25 July 2009, 11:43:23 »
Heren,

Kan iemand mij misschien vertellen wat de functie van de stroomafname op het niet gemotoriseerde deel van de koploper is. In analoog bedrijf lijkt dit geen toegevoegde waarde te hebben (verlichting e.d. werkt namelijk ook als dit deel niet is geplaatst).
Heb wat last van inhouden/doorslippen van het treinstel in krappe bogen en bij oprijden helling en denk er over de stroomafname lipjes weg te buigen om zo wat minder weerstand te hebben.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Trix koploper
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2009, 13:16:23 »
Afhankelijk van de rijrichting schakelt de stroomafname om, zodat altijd de voorste stroomafnemer gebruikt wordt. Het is van belang bij digitaal bedrijf, de detectie (Je wilt toch met Koploper gaan werken, zie ander draadje). Ook bij analoog bedrijf speelt het een rol, de blokbesturing.

Het werkelijke probleem zou wel eens de te krappe bogen kunnen zijn en een te steile helling. Stroomafname wegbuigen zal dat niet oplossen, met veel geluk wordt het een fractie minder.

Sander


Dwarsligger

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Dwarsliggers houden de rails recht!
Re:Trix koploper
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2009, 14:32:24 »
Stelde deze vraag namens iemand anders vandaar het analoge rijden.
Dacht eerst ook dat het i.v.m. eventuele blokbesturing gedaan was maar bij "achteruit rijden" wordt gewoon stroom afgenomen vanaf het gemotoriseerde deel en rijd het stel veel te ver door.

De krappe bogen en de steile helling zijn niet te verhelpen vandaar het idee van de te verbuigen van de afnemers.

m.v.g
Rob