Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door V200-G2000
Vandaag om 16:57:02
Bouw van materieel 40 treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:54:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
Vandaag om 16:52:49
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Bisonkit verdunner door HuubvG
Vandaag om 16:44:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Rody v. G.
Vandaag om 16:24:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: Hornby Elite icm met railcom detector  (gelezen 3927 keer)

D.A.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Hornby Elite icm met railcom detector
« Gepost op: 23 juli 2009, 21:48:58 »
Beste mensen,

Onlangs ben ik begonnen met modelspoor en heb hier en daar wat materiaal gekregen. Ik ben een software engineer en wil daarom graag de baan via de PC besturen. Mijn DCC command station is een Hornby Elite (v1.3 firmware). Via USB heb ik deze aangesloten op de PC. Het besturen van de locjes via het XpressNet protocol (v3) werkt perfect! Hier ben ik heel tevreden over.

De volgende stap voor mij is om de locjes te kunnen detecteren op de baan. Ik wil graag op de PC kunnen uitlezen waar bepaalde locjes rijden. Dit probeer ik te doen via Railcom. Dit lukt me alleen niet om voor elkaar te krijgen. Na twee weken af en aan op internet gezocht te hebben ben ik uiteindelijk hier terechtgekomen. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Zie hier mijn testopstelling (ik hoop dat het duidelijk genoeg is):

De rode LED op de Tams railcom detector knippert. De handleiding meldt dat dit betekend dat de railcom cutout niet wordt herkend. Het LEDje zou constant moeten branden.



Na rondspeuren op het internet ben ik nog steeds niet helemaal zeker of de Hornby Elite railcom ondersteund. Ik heb de indruk dat railcom bij deze centrale alleen wordt ingezet voor het programmeren op de main. Klopt dit? Dat zou verklaren waarom het LEDje knippert.

Het doel is dus om het LEDje in eerste instantie constant te laten branden. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Mis ik nog belangrijke apparaten? Heeft iemand hier ervaring mee?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2009, 22:05:17 »
Hoi,

Ik lees hier het volgende:

Citaat
The “Elite” unit is Railcom® Lenz Syztems enabled. This communication (occupancy detection) method between a locomotive and controller will not function until the necessary software becomes available. This exciting development enables messages to be sent back to a PC via the XpressNet port. Railcom allows communication from the locomotive to the controller. Occupancy detection and the relaying of location information to a controller and from a controller to a PC will require occupancy detection hardware and a change to the specification of XpressNet and Railcom.

Ik zie niet zo'n snel een update overzicht van de patch(es) dus vooralsnog lijkt het mij dat het er niet in zit.

Gr. Remco.

D.A.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2009, 22:41:18 »
Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Daar was ik eigenlijk al een beetje bang voor. Ik zag het daar inderdaad al staan maar hoopte stiekum dat Hornby haar website al een tijdje niet meer had geupdate :-)

Wat kan ik het beste doen om Railcom wel werkend te krijgen? Een andere centrale gebruiken?
Of is misschien een ander protocol een beter alternatief. Of een andere apparaat dat met mijn huidige opstelling zou kunnen werken?
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2009, 22:42:59 door D.A. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2009, 22:58:33 »
Er zijn niet veel centrales waarbij Railcomm al actief is. De industrie zit zich het hoofd te breken over de vraag wat ze er eigenlijk mee moeten.

Terugmelding is daarentegen al zo oud als het digitale gebeuren. Dat wil zeggen, er kan worden gemeld dat er een trein op een baanvak aanwezig is, niet welke trein het is. Dat is ook niet noodzakelijk om een trein te kunnen volgen. Als je een trein op de baan zet, vertel je de computer welke trein het is en die computer kan aan de hand van de terugmeldsignalen zelf de trein volgen.

Er zijn verschillende protocollen voor de terugmelding. De zogenaamde S88 is een goedkope en populaire variant.
Karst en Wim hebben het voor elkaar om de S88 terugmelding via de Xpressnetaansluiting van de Roco Multimaus te laten lopen. Iets dergelijks zou bij de Elite ook moeten kunnen. Zoek maar eens onder S88Xpressnetgenli of zoiets.
Het is ook mogelijk om de S88 keten direct op de computer aan te sluiten. LDT heeft daarvoor de HSI-88.

Het klinkt alsof je het leuk vind om zelf de besturing te ontwikkelen. Dan heeft het geen zin om je erop te wijzen dat het allemaal al lang bestaat. Dat snap je vermoedelijk toch wel.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

D.A.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2009, 23:32:42 »
Er zijn niet veel centrales waarbij Railcomm al actief is. De industrie zit zich het hoofd te breken over de vraag wat ze er eigenlijk mee moeten.
Dit was inderdaad ook mijn indruk na mijn orientatie op de digitale modelspoor. Eigenlijk ben ik alleen van de Lenz LZV100 DCC centrale zeker dat deze Railcom ondersteund. Misschien ga ik deze centrale uiteindelijk wel aanschaffen, maar zeker weet ik dat nog niet.

Terugmelding is daarentegen al zo oud als het digitale gebeuren. Dat wil zeggen, er kan worden gemeld dat er een trein op een baanvak aanwezig is, niet welke trein het is. Dat is ook niet noodzakelijk om een trein te kunnen volgen. Als je een trein op de baan zet, vertel je de computer welke trein het is en die computer kan aan de hand van de terugmeldsignalen zelf de trein volgen.
In mijn functioneel design van het PC systeem heb ik rekening gehouden met terugmeldinformatie van Railcom. Hier is het dan ook van afhankelijk. Ik zal dat systeem opnieuw moeten ontwerpen om te werken met een terugmeldsysteem dat geen treingegevens kan sturen naar de PC. Dat kost verder niets (alleen wat tijd), maar het lijkt me een stuk lastiger en ingewikkelder. Ook lijkt het me dat er dan wat meer handwerk nodig is in de uiteindelijke software die ik zal bouwen. Ik ga het iig proberen als de Railcom optie (terugmelden met treingegevens) geen optie meer is.

Er zijn verschillende protocollen voor de terugmelding. De zogenaamde S88 is een goedkope en populaire variant.
Karst en Wim hebben het voor elkaar om de S88 terugmelding via de Xpressnetaansluiting van de Roco Multimaus te laten lopen. Iets dergelijks zou bij de Elite ook moeten kunnen. Zoek maar eens onder S88Xpressnetgenli of zoiets.
Het is ook mogelijk om de S88 keten direct op de computer aan te sluiten. LDT heeft daarvoor de HSI-88.
Ik heb inderdaad al enkele van de posts van Wim gelezen over dit S88 terugmeldsysteem via XpressNet. Dit is zeker een optie waarvoor ik zou kunnen gaan, mits ik een systeem kan bedenken waarbij Railcom informatie overbodig wordt.

Het klinkt alsof je het leuk vind om zelf de besturing te ontwikkelen. Dan heeft het geen zin om je erop te wijzen dat het allemaal al lang bestaat. Dat snap je vermoedelijk toch wel.  :)
Dat heb je goed gezien. Mijn doel is inderdaad om PC besturing te realiseren. Handmatige besturing is mij al wel gelukt, nu is de automatische besturing aan de beurt.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2009, 23:43:33 »
Dit is zeker een optie waarvoor ik zou kunnen gaan, mits ik een systeem kan bedenken waarbij Railcom informatie overbodig wordt.

Jij wil Railcom gebruiken voor terugmelding toch ?

Nou wat is dan het probleem de gangbare methode van blokbeveiliging met >1 melders uit te werken ?

Gr. Remco.

D.A.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2009, 23:50:13 »
Oh nee op zich geen problemen met de uitwerking. Het is alleen een probleem icm met de Hornby Elite centrale.

Ik heb dus eigenlijk twee opties:

1) Andere centrale met Railcom;
2) Ander terugmeldsysteem zonder treininfo (zoals het eerder genoemd S88 systeem).

Als er meer advies of ervaring zijn ben ik daar heel benieuwd naar. Verder heb ik nu in ieder geval weer de mogelijkheid om verder te knutselen.

Heel erg bedankt voor de informatie Remco en Henk!

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2009, 23:54:11 »
Oh zo, helder, ja op zich is Railcom dus even een 'probleem'.

Je hebt eventueel nog een derde mogelijkheid en dat is terugmelding via Loconet doen, door een Locobuffer te gebruiken.
Dit is wel wat complexer als via S88 omdat je door het ontbreken van een mastercentrale ( als je alleen de locobuffer gebruikt), deze functionaliteit zelf moet implementeren in je software. Rocrail heeft dit bijvoorbeeld geimplementeerd.

Gr. Remco.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2009, 21:34:55 »
Ik begrijp even iets niet.
Je wilt eerst Railcom, maar dat kan niet vanwege een centrale die dat niet ondersteunt.
Dan  wil je eventueel een andere centrale aanschaffen die het wel ondersteunt. Maar ondertussen ga je een zijweg bewandelen die alleen over bezetmelding gaat, niet over lokherkenning (decoderherkenning) met nummerweergave.
Is Railcom nou wel of niet belangrijk voor je  ???

Railcom fanaat,
Maarten van der Burgt.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2009, 21:36:46 »
Er zijn niet veel centrales waarbij Railcomm al actief is. De industrie zit zich het hoofd te breken over de vraag wat ze er eigenlijk mee moeten.
De industrie is Railcom volop aan het ontwikkelen, waarbij de vraag is wat ze er wel of niet instoppen (genormeerd)
De industrie weet heel goed wat ze er mee willen.

Als je een trein op de baan zet, vertel je de computer welke trein het is

Als je een trein op de baan zet vertelt Railcom de computer welke trein dat is en waar die staat. Dus je kunt op een willekeurig moment op een willekeurige plaats een lok op de baan zetten en binnen miliseconden kent de computer de nieuwe situatie, zonder dat er eerst weer iets ingevoerd moet worden. Handig toch ?

Het klinkt alsof je het leuk vind om zelf de besturing te ontwikkelen. Dan heeft het geen zin om je erop te wijzen dat het allemaal al lang bestaat. Dat snap je vermoedelijk toch wel.  :)
Als je het leuk vindt om zelf je besturing te ontwikkelen is Railcom implementeren een leuke uitdaging, omdat er nog niet veel programma's geschikt voor (gemaakt) zijn.

Dus hou jezelf niet in om met nieuwe ontwikkelingen mee te gaan en laat al dat "het allemaal al lang bestaat" spul maar lekker achter je. De toekomst ligt vooruit.  ;)

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 21:47:57 door maarten van der burgt »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
  • Roco Fccpps vriend
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2009, 23:10:18 »
Misschien een beetje met de botte bijl (vergeef me), maar waarom ga je niet nog net een stapje verder en ontwikkel je een eigen centrale die de een RailCom compatibel DCC signaal genereert, dus met de noodzakelijke cutout. Niet zo heel vreemd hoor, eigen centrale is eerder gedaan, zie bijvoorbeeld MRDirect, DDW/DDL en ook op dit forum zijn wel draadjes te vinden over eigen centrales. Gebaseerd op Atmel of PIC of gewoon op een PC. Booster eraan en RailCom unit en je hebt wat je wilt. Succes, en laat vooral je vorderingen hier zien!
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2009, 23:13:05 »
Dat kan inderdaad leuk zijn om eens te kijken wat Railcom vermag.

Verder hebben we het wel eens vaker over de zin en onzin van Railcom gehad. Begint bijvoorbeeld in dit draadje ongeveer hier.

Mogelijk dat de industrie precies weet wat ze met Railcom willen, maar dat weten ze dan toch vrij goed onduidelijk te houden. MiBa is bijvoorbeeld reuze enthousiast en roept al een jaar of 5 dat Railcom het komend jaar dan toch echt gaat doorbreken. We zijn nog altijd in afwachting van zinnige toepassingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

D.A.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2009, 23:38:02 »
Als ik de indruk heb gewekt meteen van railcom af te willen, dat was niet de bedoeling.
Alleen als railcom echt geen optie is zal ik een andere weg bewandelen!

Oke, railcom is dus nog niet af en er is nog geen vastgelegde standaard blijkbaar.
Dan zit ik eigenlijk met de volgende vragen:

*) Is het mogelijk om op de een of andere manier railcom werkend te krijgen met de beperktere hornby elite? Bijv. via een extra booster of via een aangepast firmware van de hornby elite zelf?

*) Zo nee, is de hornby elite dan nog wel zinvol? Ik heb o.a. gemerkt dat hornby maar een beperkte subset van XpressNet gebruikt. Veel terugmelding van de centrale naar de PC is weggelaten.

*) De Lenz LZH100 command station schijnt wel railcom ondersteuning te hebben. Zou je me aanraden dit aan te schaffen?

*) Ken je een ander DCC centrale met railcom cutout ingebouwd?

*) Ik heb 3x de eerdergenoemde Tams railcom detector. De handleiding ervan is nogal summier en er is weinig informatie over te vinden op google. Aansluiting op de baan is mij duidelijk. Ik heb eerlijk gezegd nog niet een compleet beeld van hoe dit apparaat via de PC is aan te spreken. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Ik hoopte dat het via de centrale als accessoiry aan te spreken is. Is dat wel zo? Ik twijfel.

Verder lijkt me een eigen centrale bouwen hardstikke leuk, maar aangezien ik een software engineer ben heb ik verder geen kaas gegeten van zelfbouw hardware.
Misschien dat ik daar ooit eens induik, maar op korte termijn laat ik dat nog even achterwege. Daar ben ik simpelweg te nieuw voor bij de modelspoor. Laat ik eerst maar
eens het digitale systeem volledig begrijpen en software maken dat werkt met bestaande apparaten.

Bedankt voor alle reacties tot dusver!

Daniel.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
  • Roco Fccpps vriend
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2009, 23:52:52 »
Verder lijkt me een eigen centrale bouwen hardstikke leuk, maar aangezien ik een software engineer ben heb ik verder geen kaas gegeten van zelfbouw hardware.
Misschien dat ik daar ooit eens induik, maar op korte termijn laat ik dat nog even achterwege. Daar ben ik simpelweg te nieuw voor bij de modelspoor. Laat ik eerst maar
eens het digitale systeem volledig begrijpen en software maken dat werkt met bestaande apparaten.

Hoeft natuurlijk niet op zelfbouw hardware, vandaar de verwijzing naar MRDirect en DDW/DDL, draait op een PC platform.

@ Henk: is misschien wel weer een kip/ei situatie, software ontwikkelaar wacht op centrale met ondersteuning en centrale maker wacht op software. Want om alleen iets op de markt te zetten zul je als fabrikant een totaaloplossing moeten bieden en dus alles zelf moeten ontwikkelen. Of nauw met een ontwikkel partij samenwerken. Centrale, booster, RailCom terugmelder met PC interface en besturingsprogramma wat weer met centrale communiceert. Kost nogal wat tijd en geld, zeker omdat het redelijk bugvrij moet zijn als je het commercieel wit aanbieden  ;) . Zie daarom eerder iets in de hobbyistenwereld verschijnen dan van één van de grote fabrikanten.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

D.A.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Hornby Elite icm met railcom detector
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2009, 00:24:48 »
Hoeft natuurlijk niet op zelfbouw hardware, vandaar de verwijzing naar MRDirect en DDW/DDL, draait op een PC platform.
Oeh :-) Daar ga ik maar eens naar kijken, bedankt voor de tip! Hier had ik nog niet van gehoord!


Ik heb verder ook even het andere draadje gelezen en ik daar wordt vooral het nut van railcom breed uitgemeten.
Wat ik daar niet in kon vinden is dat naar mijns inziens railcom het aantal benodigde bloksecties op de baan aanzienlijk kan terugbrengen.
Misschien moet ik eens een voorbeeld baan presenteren hier om te laten zien hoe ik dat bedoel, want ik kan er natuurlijk dik naast zitten. Ik heb nog niet zo veel ervaring met modelspoorbanen.

Maargoed, dat gaat eigenlijk offtopic. Mijn originele vraag of mijn hornby centrale compatible was is in ieder geval beantwoord (nee was het antwoord). Ik kan weer verder.