Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:30:39
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 12:42:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:38:02
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:10
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:10:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 10:36:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
  

Auteur Topic: NS Personenrijtuigen begin jaren 50  (gelezen 2698 keer)

axel

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Gepost op: 19 July 2009, 21:27:59 »
Hallo

ik ben van plan om een modelbaan te gaan maken met als onderwerp NS 1945-1950
ik heb dit gekozen omdat er toen nog stoomtreinen reden.
Maar ik heb een probleem en dat is dat ik niet weet wat voor rijtuigen er werden gebruikt
ik weet wel dat het vooral houten coupé rijtuigen waren maar dan weet ik niet welke ik moet hebben
Weet iemand dit wel, geef dan maar een reactie

Mvg Axel
Nederlands stoom!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2009, 21:50:07 »
Je zou een paar Roco bolkoppen in groen kunnen nemen, zie http://www.martijnhaman.nl/ onder Bolkoppen
In 1950 werden net de AB's van Plan D ook afgeleverd, in turkoois. Beide zitten niet meer in het assortiment, turkooise rijtuigen zijn makkelijk te vinden, de groenen zijn erg gewild.

Piko heeft een serie vernederlandste couperijtuigen, eventueel een paar Roco blokkendoos rijtuigen erbij zou ook nog kunnen. Verder ben je aangewezen op zelfbouw denk ik.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2009, 23:05:49 »
verder reed er in die tijd nog wel het een en ander aan achtergebleven duits spul rond, dat ging pas in '49 terug, dus wat drieassige pruissische coupérijtuigjes, een donderbus of einheitscoupérijtuig hier en daar kan ook geen kwaad. Die werden dan vaak niet helemaal omgeschilderd maar gewoon een beetje opgelapt en er kwam NS en de klasseletter voor het originele nummer (dus rijtuig DR 123 456 werd NS C 123456) en eventueel nederlandse klasseborden. Bij gebrek aan glas zat er zeker in het begin nog weleens een plank voor het raam. Dit soort treinen reden dan vooral op zijlijnen, met een 5500 van model loco, een omgeklodderde ver-NS-te fleischmann-bagagewagen en een rijtje pruissische coupérijtuigjes heb je wel een geloofwaardige lokaaltrein uit die tijd.
Maar echt NS-spul blijft natuurlijk mooier  ;D