Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
Vandaag om 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
Vandaag om 22:21:24
maatvoering AKI door mldehaas
Vandaag om 22:04:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
  

Auteur Topic: NS Personenrijtuigen begin jaren 50  (gelezen 2678 keer)

axel

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Gepost op: 19 July 2009, 21:27:59 »
Hallo

ik ben van plan om een modelbaan te gaan maken met als onderwerp NS 1945-1950
ik heb dit gekozen omdat er toen nog stoomtreinen reden.
Maar ik heb een probleem en dat is dat ik niet weet wat voor rijtuigen er werden gebruikt
ik weet wel dat het vooral houten coupé rijtuigen waren maar dan weet ik niet welke ik moet hebben
Weet iemand dit wel, geef dan maar een reactie

Mvg Axel
Nederlands stoom!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2009, 21:50:07 »
Je zou een paar Roco bolkoppen in groen kunnen nemen, zie http://www.martijnhaman.nl/ onder Bolkoppen
In 1950 werden net de AB's van Plan D ook afgeleverd, in turkoois. Beide zitten niet meer in het assortiment, turkooise rijtuigen zijn makkelijk te vinden, de groenen zijn erg gewild.

Piko heeft een serie vernederlandste couperijtuigen, eventueel een paar Roco blokkendoos rijtuigen erbij zou ook nog kunnen. Verder ben je aangewezen op zelfbouw denk ik.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2009, 23:05:49 »
verder reed er in die tijd nog wel het een en ander aan achtergebleven duits spul rond, dat ging pas in '49 terug, dus wat drieassige pruissische coupérijtuigjes, een donderbus of einheitscoupérijtuig hier en daar kan ook geen kwaad. Die werden dan vaak niet helemaal omgeschilderd maar gewoon een beetje opgelapt en er kwam NS en de klasseletter voor het originele nummer (dus rijtuig DR 123 456 werd NS C 123456) en eventueel nederlandse klasseborden. Bij gebrek aan glas zat er zeker in het begin nog weleens een plank voor het raam. Dit soort treinen reden dan vooral op zijlijnen, met een 5500 van model loco, een omgeklodderde ver-NS-te fleischmann-bagagewagen en een rijtje pruissische coupérijtuigjes heb je wel een geloofwaardige lokaaltrein uit die tijd.
Maar echt NS-spul blijft natuurlijk mooier  ;D