Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
saskia
Vandaag
om 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Tjalling
Vandaag
om 22:21:24
maatvoering AKI
door
mldehaas
Vandaag
om 22:04:07
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
Vandaag
om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc
door
bellejt
Vandaag
om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 19:49:57
Eyro Interlaken
door
Luc2000
Vandaag
om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:41:26
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
Vandaag
om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS
door
ACTS1251
Vandaag
om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
Vandaag
om 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 15:22:53
De Projecten van RetroJack
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
Vandaag
om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:08:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NS Personenrijtuigen begin jaren 50 (gelezen 2678 keer)
axel
Offline
Berichten: 44
NS Personenrijtuigen begin jaren 50
«
Gepost op:
19 July 2009, 21:27:59 »
Hallo
ik ben van plan om een modelbaan te gaan maken met als onderwerp NS 1945-1950
ik heb dit gekozen omdat er toen nog stoomtreinen reden.
Maar ik heb een probleem en dat is dat ik niet weet wat voor rijtuigen er werden gebruikt
ik weet wel dat het vooral houten coupé rijtuigen waren maar dan weet ik niet welke ik moet hebben
Weet iemand dit wel, geef dan maar een reactie
Mvg Axel
Gelogd
Nederlands stoom!
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
«
Reactie #1 Gepost op:
19 July 2009, 21:50:07 »
Je zou een paar Roco bolkoppen in groen kunnen nemen, zie
http://www.martijnhaman.nl/
onder Bolkoppen
In 1950 werden net de AB's van Plan D ook afgeleverd, in turkoois. Beide zitten niet meer in het assortiment, turkooise rijtuigen zijn makkelijk te vinden, de groenen zijn erg gewild.
Piko heeft een serie vernederlandste couperijtuigen, eventueel een paar Roco blokkendoos rijtuigen erbij zou ook nog kunnen. Verder ben je aangewezen op zelfbouw denk ik.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
«
Reactie #2 Gepost op:
19 July 2009, 23:05:49 »
verder reed er in die tijd nog wel het een en ander aan achtergebleven duits spul rond, dat ging pas in '49 terug, dus wat drieassige pruissische coupérijtuigjes, een donderbus of einheitscoupérijtuig hier en daar kan ook geen kwaad. Die werden dan vaak niet helemaal omgeschilderd maar gewoon een beetje opgelapt en er kwam NS en de klasseletter voor het originele nummer (dus rijtuig DR 123 456 werd NS C 123456) en eventueel nederlandse klasseborden. Bij gebrek aan glas zat er zeker in het begin nog weleens een plank voor het raam. Dit soort treinen reden dan vooral op zijlijnen, met een 5500 van model loco, een omgeklodderde ver-NS-te fleischmann-bagagewagen en een rijtje pruissische coupérijtuigjes heb je wel een geloofwaardige lokaaltrein uit die tijd.
Maar echt NS-spul blijft natuurlijk mooier
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
NS Personenrijtuigen begin jaren 50