Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 20:59:09
PB Models, ICR-rijtuigen door MarkSpoor
Vandaag om 20:57:51
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:56:04
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:32:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
Vandaag om 20:19:57
De winkel van weleer door Eric B
Vandaag om 19:55:45
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Michaël dB
Vandaag om 19:49:21
The Summer of 69 door defender
Vandaag om 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
Vandaag om 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 19:26:00
verlichting op mijn draaischijf zeten door Joz
Vandaag om 19:05:22
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
Vandaag om 18:13:36
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:38:35
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
Vandaag om 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
  

Auteur Topic: servo wisselaandrijvingen  (gelezen 3775 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
servo wisselaandrijvingen
« Gepost op: 16 July 2009, 13:26:45 »
Ik wil een groot deel van mijn Peco wissels gaan uitrusten met   servo aandrijvingen.
( Yep toch overstag gegaan voor het zachte  stille en vloeiend stellen van de  wissels )

Wat  is echter hierbij met jullie ervaring aanbevolen.

Hoor / lees  de namen Fulgurex, toirtoise, Conrad aandrijvingen etc maar wat  is het  verschil, kwaliteit, gemak van inbouwen en hoe functioneert  dit  en sluit je dit aan.

Voorlopig wil ik ze nog met Fleischmann wisselschakelaars omzetten maar  tzt   ( loop volgend jaar) moet dit dmv Koploper gaan.

Veel vragen dus...hopelijk ook veel practische  tips
Greetz
Peter
Petdig1

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26843
    • Pagina van klaas
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2009, 13:42:47 »
De namen die je noemt zijn geen servo's, maar "gewone"  motoraandrijvingen.

Echte servo's hebben ze o.a. bij Conrad, maar er zijn meer leveranciers.

Als je een echte servo met schakelaars wil omzetten, dan moet je per servo ook nog aanstuurelektronica hebben. Ook dat levert Conrad, maar als je later digitaal gaat sturen dan is dat weggegooid geld, want dan kun je beter decoders kopen die servo's kunnen aansturen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2009, 13:58:36 »
Ik ben toevallig net bezig met het vervangen van Roco ondervloeraandrijvingen door servo's.

Ik gebruik de servo's en decoders van Uhlenbrock. Deze zijn via DCC aan te sturen, in mijn geval met een Intellibox. Koploper zit dan weer aan de IB.

Wat mij het meest verbaasde was de kracht van deze kleine motortjes. Ze zijn perfect geschikt hiervoor, en niet zo duur. Het schakelen van de puntstukken (hartstukken ? ;) ) doe ik met een microswitch die door het servomotortje wordt bediend. Zie ook hier.

David.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2009, 14:00:34 »
Servo decoder van Uhlenbock de 67800 met een servo van Conrad bijvoorbeeld, of met de Servo van Uhlenbrock de 81420 bijvoorbeeld. Er zijn ook bouwpakketje voor servo decoders te koop. Ook kun je misschien eens contact opnemen met Karst Drenth, ook hij heeft nog iets in de koker.
Voor een bouwpakket met puntstuk polarisatie KLIK
Het overige wat jij noemt zijn geen servo's, maar motorische aandrijvingen.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2009, 14:39:23 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2009, 14:41:47 »
ik heb ook peco wissels  ;D, en ik ga deze ook aandrijven met servo's ,ik heb uhlenbrock aangeschaft en ik heb €75,00 betaald voor 4 servo's en 1 decoder


alleen moet ik nog ff uitpuzzelen hoe ik alles moet instellen , maar dat doe ik als de temperatuur een beetje is gezakt op zolder, is nu echt geen lolletje

groet stefan ;)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2009, 14:49:07 »
Hey, Stefan,

Voor een voorbeeld van mogelijke bevestiging, klik hier.

Ik zie dat je ook de Uhlenbrock decoder hebt gekozen. Ik had die van ESU, dat ding is redelijk eenvoudig (zonder computer of andere digitale zaken) in te stellen EN met handschakelaars te bedienen. De Uhlenbrock ken ik wat dat betreft niet.

Groet,

Gerard

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2009, 15:06:23 »
Het ligt eraan hoeveel je nodig hebt, maar je kunt hiervoor vrij scherp shoppen bij www.lokshop.de of anw modeltreinen.

De Uhlenbrock decoder is zowel los, als via de programmeerrail van de centrale te programmeren. Ik raad je dan ook aan het zaakje zo aan te sluiten dat je de decoder makkelijk aan de draden van de programmeerrail kunt leggen, om eventueel de servo ook na montage iets bij te kunnen regelen. Bijvoorbeeld met een stekker.

Voordat je de servo's monteert, natuurlijk ook even testen op de juiste decoderuitgang. Er gebeurt gemakkelijk een miniramp als je een reeds gemonteerde servo aan een verkeerd geprogrammeerde decoderuitgang zet. Hij zal dan immers (afhankelijk van hoe de decoder is ingesteld) als een wilde een kant op kunnen gaan draaien.
Wees ook tijdens het programmeren van reeds gemonteerde servo's zeer op je hoede. Het is mooi dat je alles achteraf nog digitaal kunt bijstellen, maar ik heb het ook wel eens (gelukkig bij iemand anders :P ) aardig fout zien gaan.

Als alles uiteindelijk goed werkt, heb een prachtige aandrijving voor niet te veel geld.

David.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2009, 22:38:01 »
De namen die je noemt zijn geen servo's, maar "gewone"  motoraandrijvingen.

Echte servo's hebben ze o.a. bij Conrad, maar er zijn meer leveranciers.

Als je een echte servo met schakelaars wil omzetten, dan moet je per servo ook nog aanstuurelektronica hebben. Ook dat levert Conrad, maar als je later digitaal gaat sturen dan is dat weggegooid geld, want dan kun je beter decoders kopen die servo's kunnen aansturen.

Wat  is naar  jullie  mening het interessantes ?   De gewone  electrische motor aandrijving of de servo... Wat is trouwens het  verschil hiertussen ?  Sh..t  weet hier dus echt  niet  veel van.  Toch nog een gat in mijn kennis   ;D

Peter
Petdig1

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2009, 22:53:31 »
ik heb ook peco wissels  ;D, en ik ga deze ook aandrijven met servo's ,ik heb uhlenbrock aangeschaft en ik heb €75,00 betaald voor 4 servo's en 1 decoder

Dan heb je teveel betaald :( Servo decoder kost je 25euro55 bij Anw, de Servo's 9euro30 dus totaal 62euro75.

@Peter:

Ik ben tevreden met mijn servo's hoor ;D Doen het prima!

Gr. Remco.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2009, 22:53:40 »
Mbt de decoders

Als je beetje kunt solderen prul je die zelf in elkaar

http://members.home.nl/robert.evers/

http://www.daveshobbyhoekje.nl/

Zo zijn er nog wel tich varianten...

Citaat
Wat  is naar  jullie  mening het interessantes ?

Als je wissels e.d. rustig om wilt zetten gebruik een servo, vooral de
wisselmotor van Conrad maakt een bak herrie bij het omgaan..

Hier staat ook wat servo inbouw pret (Duits!!)

http://www.forsten-online.de/navi/05-de.htm

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26843
    • Pagina van klaas
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2009, 23:50:09 »
De gewone  electrische motor aandrijving of de servo... Wat is trouwens het  verschil hiertussen ? 
Een "gewone" motoraandrijving bestaat uit een motor met een mechanische vertraging. Dat kan zijn met tandwielen, of wormoverbrenging of schroefspindel, of een combinatie daarvan.
Die motor stuur je aan door er gelijkspanning op te zetten. Moet hij de andere kant op, dan wissel je de plus en de min om. heel basic dus.

Een servo is een motor met een tandwieloverbrenging, een potentiometer en een stukje elektronica. Naar de servo gaan 3 draden: 2 draden zijn de plus en de min van de voeding, de spanning is meestal 5 volt. Over de derde draad gaat een pulssignaal naar de servo. De lengte van die puls bepaalt de positie waar de servo naar toe draait. En om te weten wat die positie is zit die potentiometer er dus in.
Het voordeel van een servo is dat je na inbouw de postie van de beide eindstanden nog elektronisch kunt aanpassen, dat doe je dus door de pulslengte van de eindstanden in te stellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:servo wisselaandrijvingen
« Reactie #11 Gepost op: 18 July 2009, 11:20:54 »
ok Klaas...... dat is duidelijk en verstaanbaar uitgelegd  voor een leek als ik.

Dan denk ik dat ik zeker eens met de servo's ga  experimenteren.   
als ik zo de prijs lees die Remco aanhaalt valt dit  nog redelijk goed mee ook

tx
Peter
Petdig1