Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: Baanplan Strabrecht M-Track  (gelezen 10223 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Baanplan Strabrecht M-Track
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2006, 12:03:55 »
@Hans van de Burgt.

Waar loopt dat achterste spoortje van het station heen. Dat maakt een boog over alle sporen heen en dan stopt het aan de voor rand van de tekening gaat dat dan nog verder of stopt het daar.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Baanplan Strabrecht M-Track
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2006, 12:20:46 »
@Marcel,

Het spoortje is louter een scenery element. Daardoor ontstaat ter hoogte van de brug een zogenaamd verdwijnpunt. Voor mensen die meer ruimte hebben kan dat spoortje natuurlijk verder uitgebreid worden...

Zie voor een bespreking van Coulissen en verdwijnpunten:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec60/sec121

groetjes,

Hans van de Burgt

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Baanplan Strabrecht M-Track
« Reactie #17 Gepost op: 26 December 2008, 17:26:03 »
Ha Hans,

Wat een prachtig plan! Ik ken de situatie in Heeze goed en loop rond met (zeer toekomstige) plannen om ooit het oude stationsgebouw in H0 na te bouwen (met de perrons ingekort, niet het gebouw). Ik heb met veel belangstelling naar je tekeningen gekeken. Hopelijk kun je gauw meer laten zien. De grote overweg, compleet met seinhuis en meerdere 'lagen' spoorbomen, zoals het heel lang geleden was, kan een prachtig model opleveren. Zie ook de foto's op Stationsweb.nl.
Ik heb 1 opmerking bij het baanplan: heb je geen behoefte aan meer recht paradebaanvak dat niet langs een perron loopt? Links lukt dat blijkbaar niet ivm de ruimte, waar de keerlus in moet passen, maar rechts bij de overweg sluit je met het meest rechtse gebouw ook zicht op het spoor af waar je dat volgens mij juist niet wilt. En daar stond in het echt ook geen groot gebouw zo vlak bij het spoor? Heb je niet een veel beter zicht op die spannende (meervoudige en schuin kruisende) overweg als je dat weglaat? En doe je niks met de fabriek en de molen die rechts niet ver achter het spoor stonden?

Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Baanplan Strabrecht M-Track
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2008, 15:05:14 »
@Jan,

Strabrecht heeft om allerlei redenen lang stil gelegen.
Maar voor een wat uitgebreidere achtergrond, verwijs ik graag naar het volgende document:
Strabrecht 2008

Het is een erg groot bestand, dus heb even geduld bij het downloaden...

Het plan is altijd bedoeld geweest als hybride baan, dus zowel voor 2-rail als 3-rail bedrijf.
De gemakkelijkste optie is 2-rail links om; 3-rail rechtsom - en vooral niet tegelijkertijd.
Het gebruik van K-rail met verbroken verbindingen tussen beide railstaven, maakt dat mogelijk, net zoals bijvoorbeeld op de modelspoorbaan van de Gotische Boog het geval is. (of was?
Hun website werkt niet meer).

Complexer kan ook, zoals we op onze testbaan van BNLS laten zien op beurzen.
Nog fraaier zou zijn als de trein zelf zou kunnen kiezen welk voedingssysteem deze nodig heeft.
Zoals bij een magneetzweeftrein steeds een stuk voor de trein uit onder spanning wordt gezet, zou dat misschien ook kunnen bij een modeltrein. Dus een combinatie van spanning + soort spanning.
Vast heel ingewikkeld....

Nog even iets over de scenery. Strabrecht is een combinatie van Geldrop EN Heeze. De molen staat nu links iets voorbij en achter het kleine viaduct, precies zoals in Geldrop. De fabriek rechts is die van Van den Heuvel uit Geldrop en staat daar om het zicht weg te nemen van de krappe boog naar het schaduwstation. Maar als je e.e.a. wilt nabouwen, kun je natuurlijk met het grootste gemak de situatie van Heeze aanhouden. Dan komt de molen op de plaats van het raadhuis en plaats je daar ook de oude puddingfabriek.

grzz,

Hans