Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken? door Eric v C
Vandaag om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
  

Auteur Topic: ombouw ludmilla loc  (gelezen 1662 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
ombouw ludmilla loc
« Gepost op: 06 July 2009, 18:52:14 »
Ik ben altijd al fan geweest van diesel  locomotieven en elocs.Desondanks heb ik toch 2 stoomlocs in mijn verzameling.
Meestal als ik naar beurzen ga en ik zie wat leuks liggen van locs dan is het meestal wisselstroom.En dan baal ik vaak zo.
Wagons is het gemakkelijk wielen even omwisselen.

Ik heb de ludmilla DB cargo loc serie 232800-3 wisselstroom schaal ho en die zou ik ter proef willen ombouwen naar gelijkstroom.Ik weet helemaal niet hoe ik aan de loc ben gekomen,maar staat toch al zeker lange tijd in vitrine.
Heeft er iemand er tips voor me.
Ik heb al gezien dat wielen moet isoleren ,stroom plaatje van wielen af moet.

En ja ik weet dat roco ook de ludmilla serie heeft uitgebracht,maar zoals gezegd zie je leuk spoormateriaal of het is verkeerde schaal of de verkeerde spanning of niet geweldig gedetailleerd of slechte motor eigen schappen te snel /langzaam.

Brawa heeft de ludmilla loc al aan gekondigd opnieuw uit brengen maar dat is pas  eind 2010 en dat is nog lang weg wie weet of brawa dan nog bestaat je weet maar nooit.

Maar bij locs is het nogal wat werk (afhanklijk van loctype).Dat heb ik tenminste van andere hobbyisten/winkels  gehoord.

Ik heb het andere draadje gelezen over ombouw van de mrp  echter of ik dat ook kan toepassen op de ludmilla loc weet ik niet daarom vraag ik ook maar.

« Laatst bewerkt op: 07 July 2009, 17:18:20 door dennie »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re:ombouw lumilla loc
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2009, 19:47:30 »
De genoemde lok is een Roco 232 Ludmila.
Deze is vanaf 1998 tot 2001 geproduceerd onder nummer 69689 versie 1/2 indien zonder geluid en met geluid: 69432.
Deze loks zijn zonder al te grote problemen om te bouwen, indien je ze digitaal laat.
Desoldeer de kortsluitingen tussen de rechter en linker kant, soldeer de ski draad op de vrije kant. Zie daar de lok rijdt op 2 rail.

Check voor dat je  de laatste stap doet wel eerst of er geen kortsluiting tussen links en rechts is. Vertrouwen is goed, checken is beter!

Alternatief is de lok een keer naar Houten mee nemen en dan ruilen voor een DC-versie. Kan handiger zijn.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:ombouw lumilla loc
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2009, 17:17:49 »
hallo peter.
ik heb de roco ludmilla loc al gehad of beter gezegd die is van eigenaar gewisseld.Lange tijd al geleden.

Die ik nou wil ombouwen is de ludmilla loc van brawa wisselstroom naar gelijkstroom.analoog
« Laatst bewerkt op: 07 July 2009, 17:19:23 door dennie »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:ombouw ludmilla loc
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2009, 14:17:39 »
draadje kan dicht
kan de loc  om wisselen bij andere hobbyist voor de gelijkstroom variant mooi

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:ombouw ludmilla loc
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2009, 14:44:59 »
Ik weet helemaal niet hoe ik aan de loc ben gekomen,maar staat toch al zeker lange tijd in vitrine.

Dat is bijzonder...
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom