Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: ombouw ludmilla loc  (gelezen 1658 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
ombouw ludmilla loc
« Gepost op: 06 July 2009, 18:52:14 »
Ik ben altijd al fan geweest van diesel  locomotieven en elocs.Desondanks heb ik toch 2 stoomlocs in mijn verzameling.
Meestal als ik naar beurzen ga en ik zie wat leuks liggen van locs dan is het meestal wisselstroom.En dan baal ik vaak zo.
Wagons is het gemakkelijk wielen even omwisselen.

Ik heb de ludmilla DB cargo loc serie 232800-3 wisselstroom schaal ho en die zou ik ter proef willen ombouwen naar gelijkstroom.Ik weet helemaal niet hoe ik aan de loc ben gekomen,maar staat toch al zeker lange tijd in vitrine.
Heeft er iemand er tips voor me.
Ik heb al gezien dat wielen moet isoleren ,stroom plaatje van wielen af moet.

En ja ik weet dat roco ook de ludmilla serie heeft uitgebracht,maar zoals gezegd zie je leuk spoormateriaal of het is verkeerde schaal of de verkeerde spanning of niet geweldig gedetailleerd of slechte motor eigen schappen te snel /langzaam.

Brawa heeft de ludmilla loc al aan gekondigd opnieuw uit brengen maar dat is pas  eind 2010 en dat is nog lang weg wie weet of brawa dan nog bestaat je weet maar nooit.

Maar bij locs is het nogal wat werk (afhanklijk van loctype).Dat heb ik tenminste van andere hobbyisten/winkels  gehoord.

Ik heb het andere draadje gelezen over ombouw van de mrp  echter of ik dat ook kan toepassen op de ludmilla loc weet ik niet daarom vraag ik ook maar.

« Laatst bewerkt op: 07 July 2009, 17:18:20 door dennie »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:ombouw lumilla loc
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2009, 19:47:30 »
De genoemde lok is een Roco 232 Ludmila.
Deze is vanaf 1998 tot 2001 geproduceerd onder nummer 69689 versie 1/2 indien zonder geluid en met geluid: 69432.
Deze loks zijn zonder al te grote problemen om te bouwen, indien je ze digitaal laat.
Desoldeer de kortsluitingen tussen de rechter en linker kant, soldeer de ski draad op de vrije kant. Zie daar de lok rijdt op 2 rail.

Check voor dat je  de laatste stap doet wel eerst of er geen kortsluiting tussen links en rechts is. Vertrouwen is goed, checken is beter!

Alternatief is de lok een keer naar Houten mee nemen en dan ruilen voor een DC-versie. Kan handiger zijn.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re:ombouw lumilla loc
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2009, 17:17:49 »
hallo peter.
ik heb de roco ludmilla loc al gehad of beter gezegd die is van eigenaar gewisseld.Lange tijd al geleden.

Die ik nou wil ombouwen is de ludmilla loc van brawa wisselstroom naar gelijkstroom.analoog
« Laatst bewerkt op: 07 July 2009, 17:19:23 door dennie »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re:ombouw ludmilla loc
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2009, 14:17:39 »
draadje kan dicht
kan de loc  om wisselen bij andere hobbyist voor de gelijkstroom variant mooi

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:ombouw ludmilla loc
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2009, 14:44:59 »
Ik weet helemaal niet hoe ik aan de loc ben gekomen,maar staat toch al zeker lange tijd in vitrine.

Dat is bijzonder...
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom