Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100  (gelezen 10902 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Gepost op: 29 June 2009, 00:30:39 »
Ik werd geïnspireerd door een foto uit het dikke 1100 boek van drs W.H. van den Dool, uitgegeven door Uquilair, bladzijde 247.
We zien hier een "echte" 1100, voorzien van vishaken en een derde frontsein met allemaal gele lichten. Trouwens, vanaf 1978 waren alle 1100 voorzien van een derde pit aan voor- en achterkant, in tegenstelling tot de simpele ophanglampjes, welke enkele locs al hadden in 1975 ten behoeve van diensten naar Duitsland.



Roco heeft enkele jaren geleden ook zo’n blauwe 1100 uitgebracht, maar de frontseinen verdienen wat verbetering.
Dus, aan elke kant drie gele ledjes erin,  bovenin rode leds volgens de methode van Chris op Groterdam Digirails sluitseinen in de 1100 van Roco .
Afijn, alles aan elkaar gesoldeerd, decoder erin, kap erop gezet . . . . . . . . . . . en toen bleek dat ik de bedrading niet kwijt kon en de kap niet voldoende wilde zakken.


Tja, dan maar grondiger te werk gaan. En zal ik mijn verhaal bij het begin beginnen.
Als schakeling gebruik ik het volgende schema met een Zimo MX63 decoder. Die is redelijk klein, heeft acht uitgangen en past in het midden van de print, precies onder het ventilatiekapje van het dak.


De aanwezige gloeilampjes en de lichtgeleiders halen we uit de loc. De grijze stuurstandtafels dienen aangepast te worden.
Links bovenaan zien we het oude bedieningspaneel met in het midden een onduidelijke verhoging. Die is rechtsboven weggesneden om ruimte te maken voor een wit plaatje. Uit restanten wordt het toplicht van een bakje voorzien om reflectielicht te beperken.


Het uiteindelijke resultaat wordt zoals in dit plaatje weergegeven. Drie gele leds, en vanwege ruimtebesparing –net zoals Fissy gedaan heeft bij zijn 1100- gebruik gemaakt van SMD weerstandjes en diodes. De gele ledjes zijn zogenaamde PLCC SMD leds met een lichtsterkte van 100 milli-candela.

Aan de linkerkant branden drie leds, aan de rechterkant alleen het toplicht voor rangeerdoeleinden.

Gerard


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2009, 00:56:45 »
Heel fraai gedaan! Tijd dat ik ook eens een 1122 onder handen neem...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2009, 00:58:29 »
Heel fraai gedaan! Tijd dat ik ook eens een 1122 onder handen neem...

Jij moet eerst andere dingen doen ;)


Maar fraaie update Gerard! ben benieuwd hoe de lichtprint er in de loc uitziet ;D

Gr. Remco.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2009, 12:51:12 »
De stuurstandtafels met de ledjes weer ingebouwd in de loc en proefgedraaid.


Compleet frontsein.

Met F1 bedien ik de verlichting van Cabine 1, met F2 de verlichting van Cabine 2 en met F3 de rangeerseinen.

Rangeersein.

Bovenop zit een driepolige connector voor de aansluiting naar de kap voor de rode sluitseinen.
Voor de rode sluitseinen heeft elke zijde een rood PLCC SMD ledje (besteld bij LEDs-buy . Daar zijn eerst de aansluitdraden aan vast gesoldeerd en dan net als in het verhaal van Chris  met een tandenstoker de lichtgeleiders iets opgekrikt. De ledjes eronder geklemd en geborgd met een druppeltje tweesecondenlijm. De lichtgeleiders wit geschilderd en afgedekt met een stuk zwarte tape.

Gerard


Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #4 Gepost op: 02 July 2009, 19:15:16 »
Als het binnenwerk naar tevredenheid functioneert, dan kan de kap weer teruggeplaatst worden. Even kijken of alles het nog doet.


De frontseinen



Het rangeerlicht



En de beide sluitlichtjes.

En de verlichting aan de andere zijde werkt natuurlijk hetzelfde, aleen niet met F1, maar met functie F2 ingeschakeld.
Nu kan ik de lok verder afmaken met handgrepen en luchtslangen.

Gerard

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #5 Gepost op: 02 July 2009, 19:25:44 »
leuke opgelost! Zo'n 3pit 1100 verlichting moet ik ook nog bouwen...

Op jouw 1100 zit een grijs dakje, moet dit niet ook blauw zijn?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #6 Gepost op: 02 July 2009, 20:08:01 »
Op jouw 1100 zit een grijs dakje, moet dit niet ook blauw zijn?

Bij sommige loks was deze blauw, bij sommige grijs. Waarschijnlijk is dit gekomen vanaf de huisstijling, aangezien die kap deels een geheel vormt met het centrale blok.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #7 Gepost op: 02 July 2009, 20:27:47 »
Hoe komen jullie aan die wetenschap, van die blauwe of grijze dakjes!

Gerard

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #8 Gepost op: 02 July 2009, 20:36:53 »
geen wetenschap, was slechts een vraag...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #9 Gepost op: 02 July 2009, 22:08:42 »
Hoe komen jullie aan die wetenschap, van die blauwe of grijze dakjes!

Roco heeft zelf een paar modellen met grijze luchter uitgegeven.
Vervolgens ben ik in de fotoboeken gedoken en meen ik het op een aantal foto's te zien, wel allemaal foto's van de tijd dat huisstijl was ingevoerd. Aangezien centraal blok bij revisies wel eens werd gewisseld is het aannemelijk dat dit de reden is van de 2 kleuren... hard bewijs voor mijn redenatie heb ik niet, wel voor het feit dat sommige blauwe 1100'en met grijs centraal blok reden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden