Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 14:49:46
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 14:49:32
Modeltreinenbeurzen door R1954
Vandaag om 14:36:20
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 14:33:07
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08

Auteur Topic: Miniboormachine 'temmen'  (gelezen 6126 keer)

Pauldg

• Online Online
Miniboormachine 'temmen'
« Gepost op: 22 June 2009, 17:00:08 »
Beste mensen,

Zoals zovelen heb ik een miniboormachine van een vaag merk. Niets mis mee, behalve het idioot hoge toerental van het apparaat. Aangezien ik voornamelijk metaalplaat (messing) daarmee (door)boor niet zo heel handig, ik wil het toerental daarom electronisch gaan regelen.

Is pulsbreedte ook een goede methode om een miniboormachine mee aan te sturen? Kan ik beter een gewone trafo nemen of is er een derde weg? Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Paul

p.s. 'gewoon een Dremel of een Proxxon kopen' had ik zelf al bedacht, ik gooi echter niet graag iets weg.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Miniboormachine 'temmen'
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2009, 17:08:41 »
Pulsbreedte zou voor de 12V machines perfect moeten werken, alleen heb je een redelijk zware regelaar nodig, ze pakken vaak meer dan 1A bij vollast is mijn ervaring. Voordeel van pulsbreedte is bovendien dat je bij lagere toerentallen meer vermogen houd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Alexander1973

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2009, 17:18:37 »
Die miniboormachines gebruiken over het al gemeen onder vollast zo'n 36 a 40 Watt.
Dat betekend dat je regelaar 3.5 a 4 Amperé moet kunnen leveren.
Ik heb ook zo'n Regelbare Voeding gemaakt met een LM 317 + de nodige Transistoren!
Schema's zijn wel te vinden op Internet.

Groet,

Alexander.
99.9% van de computerproblemen zit tussen de bureaustoel en het toetsenbord!!!
Ecos = Synoniem voor een plastic knijperdoos met een hoge defectenstand.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2009, 17:22:07 »
Hallo Paul,

Op www.circuitsonline.net staat een geschikte motorregelaar volgens de Pulsbreedte Modulatie-methode.
Als je naar die site gaat, op 'schakelingen' klikken, en dan even naar beneden scrollen naar 'motorregelaar'.

mvg,
Fred.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2009, 17:23:53 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2009, 18:25:37 »
Ik heb die van mij op een Trix trafo aangesloten. Werkt prima.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2009, 19:47:21 »
koop n goedkope accuboor/schroever. draait langzaam.

Pauldg

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 22 June 2009, 19:53:34 »
Iedereen bedankt voor de reacties. Vier ampère onder volle belasting is niet misselijk. Ik zat aan de Weistra regelaar te denken, maar het wordt dan inderdaad wel een zware uitvoering. De schakeling op Circuits Online lijkt me ook wel wat. We gaan dus maar weer eens experimenteren.
mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 22 June 2009, 19:56:00 door Paul de Goede »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2009, 01:20:38 »
ben geen electra genie maar is zon draaibare dimschakelaar die je voor de verlichting hebt geen idee?
gr jan

Aspelix

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2009, 02:00:40 »
ben geen electra genie maar is zon draaibare dimschakelaar die je voor de verlichting hebt geen idee?
gr jan

Dat ligt aan de voedingsspanning die het boorgeval van Paul pleegt te gebruiken.
Dat vermeldt Paul helaas niet.

Ooit in een grijs verleden heb ik een schakeling van Elektuur nagebouwd, bedoeld om 24 V projectielampen met te regelen.
Met een modificatie liet ik er ook een Mä-loc mee rijden. (16 V)

Als het vagemerk-geval van Paul op 220V draait, dan kan er een regelaar voor halogeentrafo's en motoren voor worden gezet.

Citaat
Vier ampère onder volle belasting is niet misselijk. Ik zat aan de Weistra regelaar te denken, maar het wordt dan inderdaad wel een zware uitvoering.
Als het om een DC-geval gaat, zou je een oude voeding van een PC kunnen toepassen en op de PG-ingang een PWM-modulator plaatsen.

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 23 June 2009, 02:04:29 door Ruurd Benthem »

Pauldg

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: 23 June 2009, 09:18:43 »
Goede opmerking Ruurd, ik ben daar inderdaad helemaal aan voorbij gegaan, stom van me. De boormachine draait op netspanning, maar wat er 'onderdeks' gebeurd weet ik (nog) niet. Ik ga er altijd maar vanuit dat dit soort apparaten door een 12 volt motortje worden aangestuurd. Ik verwacht daarom een compacte schakelende voeding aan te treffen in de rest van de behuizing. In dat geval zou ik alles 'voor' het motortje kunnen verwijderen en vervangen voor een stekkerverbinding met een externe regelbare voeding. Houdt het motortje óók van netspanning, dan wordt het een dimmer.

Maar laten we het onderwerp even parkeren totdat ik daarover zekerheid heb. Vanavond volgt de operatie. Met excuses voor het omdraaien der volgorde.

mvg, Paul

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 June 2009, 12:37:59 »
Paul,

Het is een beetje wat je wil. Ik heb een Dremel op 220V met regeling, maar die vind ik over het algemeen te zwaar en op het lage toerental draait deze wat mij betreft te hard.
Ik heb ook een veel kleinere printboormachine op 12 V en die hang ik gewoon aan een regelbare voeding. Een treintrafo gaat ook, maar dan is de minimale spanning vaak al te hoog naar mijn zin. Ik wil graag dat mijn boren snijden ipv vijlen als je begrijpt wat ik bedoel. Over het algemeen draaien de kleine boormachines veel te hard. Ik heb ook een pulsbreedteregelaar uit Elektuur (Elex) gemaakt, maar die heeft weer als nadeel, dat als er veel vermogen wordt gevraagd, dat dan ook wordt geleverd. Dus een kleine boor die vastloopt, is daarna geheid gebroken. Een eenvoudige regelbare voeding bevalt me eigenlijk het beste. Voor het fijne werk kun je denk ik een 220V exemplaar beter niet gebruiken. Ik weet het natuurlijk niet, maar als jij het hebt over een boormachine van onbekend fabrikaat, dan ga ik er eigenlijk vanuit dat de regeling niks anders is dan een draadgewonden potentiometer en niet een elektronische regeling.

Succes met je zoektocht.

Ivo
mvg,
Ivo

*

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #11 Gepost op: 23 June 2009, 23:56:51 »
Hoi Paul,

Wanneer die miniboormachine op 230V AC werkt heb je dus niets aan die door mij voorgestelde PBM schakeling. Stom van me om niet even te vragen op welke spanning het ding werkte. :-[
Voor 230 V AC moet je een triac-regelaar gebruiken om het toerental te kunnen regelen. In een lichtdimmer (zoals hier eerder voorgesteld) zit zo'n regelaar, maar of een lichtdimmer tegen het aansluiten van een motor kan, is maar af te wachten. De kans bestaat dat de lichtdimmer, wanneer de miniboormachine er op aangesloten is, een heel vreemd regelgedrag vertoond, zoals spontane en willekeurige ontstekingen van de triac. Maar dit is een kwestie van uitproberen.
Ook is het de vraag of een lichtdimmer tegen de vrij hoge stroomopname kan, wanneer de motor blokkeert bij vastlopen van de boor. In een goede lichtdimmer is wel een zekering ingebouwd, maar die kon er wel eens heel vaak uitklappen.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #12 Gepost op: 24 June 2009, 09:31:06 »
Paul,

Voordat je veel  moeite gaat doen, ik heb zelf twee merkloze 'Dremels' waar ik hooguit Euro 20 voor heb betaald die allebei een prima toerental regeling van zichzelf hebben.
Dus misschien is het handig even de aanbiedingen bij G*mm*, Pr*x*s of een van de andere doe-het-zelf-boeren in de gaten te houden en een nieuwe te kopen?

succes,
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Pauldg

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2009, 09:42:10 »
Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik vermoed inderdaad dat dit een zinloze missie is. Mijn boormachine ligt nu voor mij en hij is van het illustere merk Minicraft, model Minimax 230 (laat aan duidelijkheid niets te wensen over). Regelen moet dus met een triac gebeuren, maar het lijkt me inderdaad niet de moeite waard om daar in te gaan investeren. Twee andere ideeen: ik heb hier nog een flinke trafo staan met secundair 2 x 115 volt. Op de halve voedingsspanning draait het apparaat waarschijnlijk een stuk rustiger. Daarnaast ga ik maar eens nadenken over een goed zelfbouwapparaat, gebaseerd op een forse videorecordermotor, een flexibele as en pwm sturing. De motor heb ik nog liggen uit een V2000 recorder. Kwestie van een bracket maken en alle delen koppelen lijkt me...

mvg,

Paul

henk

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 24 June 2009, 10:57:18 »
Tja, de reactie van Hans kwam bij mij ook op. Het hoeft er nog niet eens eentje van 20 euro te zijn. Mijn Proxon is al een jaar of 15 oud en nog geen centje pijn. Bij normaal gebruik gaat zo'n ding minstens een half mensenleven mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.