Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
  

Auteur Topic: Winterbaan - (Baanplan N)  (gelezen 21537 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #15 Gepost op: 25 October 2009, 00:21:51 »
Hans, ben je je bewust dat in dit plan heel geniepig een (of wellicht twee) keerlus verstopt zit ?

Sander

edit : Ik twijfel. Zit rechts van het station een verbinding tussen de twee hoofdsporen ?
« Laatst bewerkt op: 25 October 2009, 00:24:58 door santerdam »

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #16 Gepost op: 25 October 2009, 09:38:04 »
Hallo Sander,

Nee de baan is 1 grote lus, waarbij het groene gedeelte de opstelsporen zijn, welke achter een nog te verzinnen iets verdwijnen, ik denk iets van een kolen overslag of zo, waarna de sporen heel geleidelijk naar beneden gaan, (5 cm) om onder het station door te keren.
Het oranje gedeelte is de paradebaan.
Het zwarte/grijze gedeelte is het grote station, met rechts wat losse sporen, die ik zoveel
mogelijk ga verleggen tot een havengebiedje.
Ik heb de foto in gedeelten geupload om het te verduidelijken.
Hier het linkergedeelte


en het rechtergedeelte


Hopenlijk is het zo duidelijker.

Groet Hans
::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #17 Gepost op: 25 October 2009, 11:47:00 »
Hi Hans,

Ik zie dit draadje voor het eerst. Het is een leuk plan om de baan op modules te bouwen, zodat je ze mee kan nemen naar een beurs. (y)
Maar pas op !! met het plannen van het railplan op de module-overgangen. Ik zie dat er op de overgangen wissels staan getekend, dat zou ik niet doen.
De overgangen blijven de zwakste plek bij een module-baan, ik zou zelf zoveel mogelijk rechte sporen op de overgang gebruiken.


Overigens hebben wij er voor gekozen de bakken (zoveel mogelijk) te houden op 120 cm. x 60 cm. dit is voor het transport gemakkelijker.

Succes groet,
Erwin
« Laatst bewerkt op: 25 October 2009, 12:06:19 door Lahntal »

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #18 Gepost op: 25 October 2009, 12:15:19 »
Hallo Erwin,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb alle wissels van de overgangen weten te houden, alleen 1 naar het industrie / haven gebied heb ik over het hoofd gezien, maar daar moet ik nog een slinger aan geven hoe het precies gaat worden.

Ik heb de baan op 90 cm breed gehouden, omdat ik dan met ruime bochten kan werken met de hoge snelheidstreinen en hele lange treinen.

Maar als iemand weet dat het geen probleem is met krappere bochten, dan zou ik de bakken kleiner kunnen maken.

Ik hoor het graag.

Groet Hans
::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #19 Gepost op: 25 October 2009, 12:54:05 »
Hans,

Ruime bochten zijn een must voor een probleemloos treinverkeer.
Als je rechts onder op de plattegrond kijkt, zie je dat de bak daar 120cm. diep en 60cm. breed is.
De bak is als het ware dwars op de andere geplaatst.

Dit zelfde principe heb jij ook toegepast rechts van je baan. Misschien links ook een optie 2 smalle modules dwars erop.

De keerlus (module 1) aan de andere zijde van de baan is opklapbaar 2X 45cm.
bron: www.lahntalbahn.info
klik op plaatje
Het hele depot is opgebouwd uit 7 module van 120x60. Het hele spul moest bij ons nog weleens een trap op/af en dan is 60 cm. net breed genoeg om de bakken plat te vervoeren.

Ik ga dit draadje met veel interesse volgen.
Erwin.

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #20 Gepost op: 26 October 2009, 02:31:43 »
Hallo Erwin,

Ik heb jullie Lahntal baan al een paar keer met heel veel plezier bewonderd, en gedacht zoiets krijg ik straks ook maar dan een stuk kleiner.  ;D

Ik bouw de baan in modules omdat ik thuis niet genoeg ruimte heb voor een vaste baan, en omdat hij toch in modules wordt, kam ik hem tegelijk meenemen en aan anderen showen, om nog meer mensen met de hobby vertrouwd te maken, om zodoende de aanhang voor modeltreinen nog groter te maken dan dat deze al is.

Misschien kan jij of iemand anders me helpen met het gene waar ik het meeste mee zit, namelijk de overgangen naar de volgende module.
Ik heb gezien dat de ene tussenstukjes gebruikt die ze er in drukken, de ander gebruikt helemaal niets en klemt de modules aan elkaar, en andere hebben een los stukje rails waar ze mee koppelen?

Wat gebruiken jullie op de Lanhtalbaan en hoe zijn jullie of anderen hun ervaringen?
Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Ik heb zag dat jullie op 1 november a.s. de Lahntalbaan weer gaan showen aan het publiek.
Als de tijd het toelaat kom ik zeker even kijken in DenHaag.

Groet Hans




::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #21 Gepost op: 26 October 2009, 18:38:54 »
Hallo Hans,

Een prima streven om onze hobby (nog) meer bekendheid te geven! (y)

Er zijn verschillende mogelijkheden om de module overgangen te maken. 2 hiervan hebben wij toegepast op de lahntalbahn.

1- De methode met een los overgang-stukje; hierbij word als de modules zijn geplaatst een los stukje tussen de sporen geplaatst, deze word d.m.v. raillassen op zijn plaats gehouden.

Voordeel: gemakkelijk en minder kwetsbaar.
Nadeel: Het is moeilijk in het landschap te verbergen (overigens kan je het thuis prima in het landschap verbergen, bij een semi vaste baan). Ander nadeel zijn de vele raillassen om e.e.a. op zijn plek te houden.

2- Bij deze methode (koude stuit) plaats je de bakken samen met het spoor in een keer. De rail-overgang ligt op beide bakken goed gefixeerd tegen over elkaar.
Door VOOR het leggen van de rails de bakken met een plaatje karton ertussen te plaatsen, vervolgens de rails te leggen over de overgang heen. Deze rails aan beide zijde van de overgang goed te fixiren (2 componentenlijm) en na drogen voorzichtig op de overgang door te slijpen. Het karton ter dikte van het slijpschijfje haal je nu weg en de sporen passen exact tegen elkaar.
Als je geen kartonnetje gebruikt haal je "teveel" van de rails af en er ontstaat een kier tussen de rail-overgangen.

Voordeel: Nagenoeg niet zichtbaar en gemakkelijk weg te werken in het landschap.
Nadeel: Erg kwetsbaar vooral tijdens vervoer. Zelf hebben we altijd kopschotten aan de zijkanten van de modules tijdens het vervoer.

Ik ga opzoek naar wat foto's om e.e.a. te verduidelijken.

Of kom dit weekend even kijken in Den Haag. ;D

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Groet,
Erwin.


« Laatst bewerkt op: 26 October 2009, 22:39:13 door Lahntal »

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #22 Gepost op: 26 October 2009, 22:38:43 »
Hallo Erwin,

Bedankt voor je uitleg, en vooral van dat stukje karton tussen de bakken.
Dat is wel iets waar je niet snel aan denkt als je aan het bouwen ben en
wilt gaan slijpen om er 2 bakken van te maken.

Ik denk dat ik voor de methode met het kartonnetje ga, hoewel ik dan wel
goed moet opletten of de sporen kaarsrecht lopen, en niet een beetje schuin.

Want dan komt het helemaal niet goed denk ik ;D , dus dat is een kwestie van
goed kijken voordat je de rails gaat neerleggen.

In afwachting van je foto's.

Groet Hans
::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #23 Gepost op: 26 October 2009, 22:52:23 »
Hoi Hans,

Ik heb net op de club een demo-stukje van de 2e methode gevonden. Morgen maak ik er een foto van dat verduidelijkt de boel.
Ja, over dat kartonnetje is nagedacht ;D

Bij ons liggen de rails ook in een boog over de overgangen, dat gaat ook maar luistert erg precies.
Dus alleen kaarsrecht is niet nodig.

Het voornaamste is dat de rails op de overgang goed is gefixeerd. Op de Lahntalbahn zijn die koppen waar de rails zich bevinden, gemaakt van hout.
Hierdoor heb je de mogelijkheid de rails stevig vast te leggen, terwijl de rest op een basis van styropor ligt.(lekker licht van gewicht. :D

Groet,
Erwin.

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #24 Gepost op: 27 October 2009, 10:15:21 »
Hier dan de foto's om e.e.a. te verduidelijken. Al heb ik het idee dat je het prima begrijpt, Hans.


Foto 1:karton tussen de modules en dan de rail er over heen. (op deze demo zijn de rails gesoldeerd op spijkertjes, in het begin werkte dit goed tot dat we na enkele keren de baan in - en uit elkaar hadden gehaald bleek de soldeer los te raken van de rails). Vandaar dat we hem nu fixiren met 2 componentenlijm.


Foto 2: na het doorslijpen van de rail, blijft er ruimte over.


Foto 3: na het verwijderen van het karton sluit het spoor prima aan (Bij de demo is een spoorstaaf een beetje verschoven, dat is de tand des tijds).

Voor de Lahntalbahn in N (www.lahntalbahn.info) gebruiken wij bijna uitsluitend flexrail (ROCO).
Succes,
Erwin

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #25 Gepost op: 27 October 2009, 17:25:47 »
Nou Erwin ik dacht niet dat het nog duidelijker kan worden uitgelegd.
Ik zag het principe al voor me maar nu is het misschien voor anderen ook duidelijk.

Ik kwam op de beurs nog een leuk pakket tegen voor het besturen van je analoge baan
tegen, waar je ook je digitale baan mee kan besturen, en het heet iTrain.

Je kan er straks (dat probeert de ontwerper tenminste voor elkaar te krijgen) je baan
bedienen met je iPhone via Wifi.
Mocht je het programma niet willen gebruiken, kan je er in ieder geval mooie layouts
mee maken voor een overzicht van je banen loop op je bedienpaneel.

Ik heb een plaatje bijgevoegd van hoe het er uit ziet.



Groet Hans

::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #26 Gepost op: 27 October 2009, 18:26:09 »
Mocht je het programma niet willen gebruiken, kan je er in ieder geval mooie layouts
mee maken voor een overzicht van je banen loop op je bedienpaneel.

Die toepassing is inderdaad heel grappig, er is inmiddels al een hele (wat zeg ik) 2 hele discussies opgang over iTrain op beneluxspoor.

Bedankt voor de tip, want die was ik nog niet tegen gekomen.

Erwin

 

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #27 Gepost op: 27 October 2009, 22:08:06 »
Ik wist niet dat er al discussies over iTrain gaande waren.
Ik zag het op de beurs voor het eerst.
Ik denk dat ik nu al weet dat de discussies over geld gaan,
omdat voor de iTrain versie € 79,00 moet worden betaald,
Terwijl koploper gratis is.

Alleen staat de ontwikkeling van koploper een beetje stil,
terwijl iTrain net zo, of misschien nog geavanceerder is dan
bijvoorbeeld koploper nog steeds in ontwikkeling is.
En voor zowel analoog als digitaal (en door elkaar) kan worden
gebruikt.

ik weet dat de ontwikkelaar zelf ook met koploper heeft gewerkt,
en voor zichzelf ook een programma heeft geschreven wat zowel
op een windows computer, als ook op een mac computer kan draaien.

Dat is ook leuk voor die gebruikers die graag met een mac werken,
en waarvoor haast geen programma's zijn.

Maar goed ik heb zelf een iPhone, en ben aan het uitvogelen hoe
het programma op mijn Windows PC werkt, en straks misschien via
wifi door mijn iphone kan worden bestuurd.

Groet Hans

::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #28 Gepost op: 27 October 2009, 23:09:27 »
Als je de rails op de overgangen doorzaagt met een Roco-zaagje, heb je de truc met het kartonnetje niet nodig. Roco-zaagje is zo dun dat er geen hinderlijke kieren ontstaan.
Reinier

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Winterbaan - (Baanplan N)
« Reactie #29 Gepost op: 27 October 2009, 23:18:06 »
@ Reinier,

Dat is natuurlijk ook een idee, maar ik gebruik regelmatig een slijptolletje met een bepaalde dikte en vind het idee wat Erwin aangaf dan toch wel handiger.

En met handiger doel ik op die plaatsen waar je zeer slecht bijkomt,  om ook nog eens een zaag beweging te kunnen maken.

Maar een heel dun zaagblaadje is altijd iets om in het achterhoofd te houden, voor als zoiets voor mag komen en er toch echt gezaagd moet gaan worden.

En hoe dik zijn die Roco zaagjes eigenlijk??

Ik had er nog nooit van gehoord.

Groet Hans

::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::