Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:30:34
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 03:21:36
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 01:13:25
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:51:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
  

Auteur Topic: Aanbesteding Zwolle-Emmen  (gelezen 14007 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #45 Gepost op: 28 June 2009, 09:58:44 »
Een boel mensen reizen met de trein van Zwolle naar Emmen.
Echter is nog steeds 60% vd gebruikers de mensen die het Noorder Dierenpark bezoeken.
Hier zal denk ik na de verhuizing vanuit het centrum (naar het nieuwe gedeelte)wel de klad in komen dus extra reden om het af te stoten.
Arriva heeft in ieder geval interesse getoond mede doordat ze dan (bijna) het gehele Noorden op spoor vervoer in bezit hebben.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #46 Gepost op: 28 June 2009, 10:04:41 »
ben ik niet helemaal met je eens, hoe zit het in de achterhoek dan..? dat waren ook verliesgevende lijnen.. en Syntus heeft er winstgevende lijnen vangemaakt..

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #47 Gepost op: 28 June 2009, 10:51:10 »
lijn Emmen-Zwolle is echt geen verkiesgevende lijn. als ik zie hoeveel mensen er nog mee gaan, en dan vooral in het weekend, gaan er veel mensen mee...
Dat het geen verliesgevende lijn is baseer je op een waarneming van het aantal mensen dat in de trein zit? Menig bedrijfskundige zou zich omdraaien in z'n graf...

Een boel mensen reizen met de trein van Zwolle naar Emmen.
Echter is nog steeds 60% vd gebruikers de mensen die het Noorder Dierenpark bezoeken.
Bron?

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #48 Gepost op: 28 June 2009, 10:58:00 »
Dat het geen verliesgevende lijn is baseer je op een waarneming van het aantal mensen dat in de trein zit? Menig bedrijfskundige zou zich omdraaien in z'n graf...
Bron?

jah als je ziet hoe vol die treien zitten, kan ik mij niet voorstellen dat dit een veliesgevende lijn is, misschien is het verstandig om de lijn dubbelspoor te maken, en nieuwe matrieel in te zetten ipv de oude plan v'tjes

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #49 Gepost op: 28 June 2009, 20:20:11 »
dat is mischien wel wat luc bedoelt; dubbel spoor en nieuwe treinstellen kosten ook geld.
als je kosten hoger zijn als je inkomen dan ....
Modelspoorder in winterslaap

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #50 Gepost op: 28 June 2009, 21:59:52 »
"kan je je niet voorstellen"
Nou, wen er maar aan, het is echt zo. Sterker nog, alle lijnen behalve de IC-verbindingen (grofweg) zijn verliesgevend. Daaronder vallen dus ook alle lijnen van Arriva, Veolia, Syntus etc. Allemaal, zonder uitzondering. Bij Arriva zit alleen Groningen-Leeuwarden bijna bij de 100% kostendekkend, maar die is alleen bij de contractsector gekomen omdat dat wat praktischer was in de uitvoering.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #51 Gepost op: 28 June 2009, 22:02:11 »
ze kunnen toch tig dubbeldekkers bestellen en nieuwe sprinters (y), dan ben je al een eind op weg.
maar dan kom ik toch weer terug op een aantal lijnen van syntus, die nu winstgevend zijn, heeft hier iemand dan een verklaring voor?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #52 Gepost op: 28 June 2009, 22:59:03 »
De Heuvellandlijn tussen heerlen en Maastricht is ook redelijk kostendekkend, in het NS tijdperk was ie nogal verliesgevend.
het zelfde geld voor de maaslijn.

Op bepaalde delen van de dag komt het voor dat er mensen gewoon niet mee kunnen.
Maar gemiddeld zijn de treinen over de hele dag voor ongeveer 40% bezet, en dat is net kostendekkend.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #53 Gepost op: 29 June 2009, 00:44:10 »
Volgens mij word er hier weer vanalles gezegd zonder ook maar enige onderbouwing...

Je zegt dat het bij NS vroeger geen stuiver opleverde en nu bij Veolia weg, maar is het misschien niet zo dat de vergoeding vanuit de overheid ook hoger is dan voorheen... ?

Onderbouw het alsjeblieft eens met bronnen, want zo blijft het gissen...   :-[

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #54 Gepost op: 29 June 2009, 01:02:57 »
ze kunnen toch tig dubbeldekkers bestellen en nieuwe sprinters (y), dan ben je al een eind op weg.
maar dan kom ik toch weer terug op een aantal lijnen van syntus, die nu winstgevend zijn, heeft hier iemand dan een verklaring voor?

Syntus maakt winst, omdat de provincie er de nodige euro's bijlegt. Anders had het nog altijd niet uitgekund. Zie http://asp.gelderland.nl/asp2008/besluitenlijst/c-lijst.asp?AgendaID=382 voor de bedragen over 2007 voor bijvoorbeeld Zutphen - Winterswijk (dik 18 miljoen)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #55 Gepost op: 29 June 2009, 06:16:15 »
Syntus maakt opzich dus geen winst, want de provincie legt dus geld bij.
ik weet wel zeker dat de lijn almelo-marienberg  verliesgevend is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #56 Gepost op: 29 June 2009, 09:13:20 »
Syntus misschien wel, maar de lijn kost geld.
Bij deze aanbesteding gaat het er dus niet zozeer over hoeveel geld de exploitant ervoor over heeft om te mogen rijden, maar hoeveel subsidie die exploitant wil hebben om aan de wensen van de provincie te voldoen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #57 Gepost op: 01 July 2009, 18:48:19 »
Leeuwarden Groningen zal misschien de volle 100% kosten dekking halen als de lijn ook het laatste stuk dubbel sporig zou gemaakt worden.
Laat dat nou net de plannen zijn omdat soon te realiseren.
Zwolle - Emmen is bij de NSR dan mischien wel niet rendabel maar kan een ander het wel rendabel krijgen of iig 80 à 90%,dan ben je al op de goede weg.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #58 Gepost op: 01 July 2009, 20:59:33 »
@Menno 1846 : Zwolle-Emmen is nu onder NSR geen verwaarloosde lijn , zoals de meeste lijnen waar Syntus nu rijd onder NSR wel waren (treinen naar Winterswijk waren oudste wat NSR had, vaak maar uurdienst, zeker buiten spits... Almelo - Marienberg idem)

Zwolle-Emmen is al redelijk optimaal bediend door NSR, met een hele frequente starre dienstregeling waar een nieuwkomer niet veel aan kan verbeteren zonder grote infra kosten ed. Dus of er nou echt meer te verdienen valt...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #59 Gepost op: 02 July 2009, 12:25:26 »
@ Menno,

We zijn nog steeds benieuwd wat de bron is van het feit dat 60% van de reizigers voor het dierenpark zou zijn...  ???