Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Keska
Vandaag om 12:23:03
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:19:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:41:42
Arlbergbahn.. ? door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:41
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 11:34:41
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RodeDuivel
Vandaag om 11:28:16
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door odaoda
Vandaag om 10:45:11
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
  

Auteur Topic: Aanbesteding Zwolle-Emmen  (gelezen 13676 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #45 Gepost op: 28 June 2009, 09:58:44 »
Een boel mensen reizen met de trein van Zwolle naar Emmen.
Echter is nog steeds 60% vd gebruikers de mensen die het Noorder Dierenpark bezoeken.
Hier zal denk ik na de verhuizing vanuit het centrum (naar het nieuwe gedeelte)wel de klad in komen dus extra reden om het af te stoten.
Arriva heeft in ieder geval interesse getoond mede doordat ze dan (bijna) het gehele Noorden op spoor vervoer in bezit hebben.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #46 Gepost op: 28 June 2009, 10:04:41 »
ben ik niet helemaal met je eens, hoe zit het in de achterhoek dan..? dat waren ook verliesgevende lijnen.. en Syntus heeft er winstgevende lijnen vangemaakt..

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #47 Gepost op: 28 June 2009, 10:51:10 »
lijn Emmen-Zwolle is echt geen verkiesgevende lijn. als ik zie hoeveel mensen er nog mee gaan, en dan vooral in het weekend, gaan er veel mensen mee...
Dat het geen verliesgevende lijn is baseer je op een waarneming van het aantal mensen dat in de trein zit? Menig bedrijfskundige zou zich omdraaien in z'n graf...

Een boel mensen reizen met de trein van Zwolle naar Emmen.
Echter is nog steeds 60% vd gebruikers de mensen die het Noorder Dierenpark bezoeken.
Bron?

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #48 Gepost op: 28 June 2009, 10:58:00 »
Dat het geen verliesgevende lijn is baseer je op een waarneming van het aantal mensen dat in de trein zit? Menig bedrijfskundige zou zich omdraaien in z'n graf...
Bron?

jah als je ziet hoe vol die treien zitten, kan ik mij niet voorstellen dat dit een veliesgevende lijn is, misschien is het verstandig om de lijn dubbelspoor te maken, en nieuwe matrieel in te zetten ipv de oude plan v'tjes

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #49 Gepost op: 28 June 2009, 20:20:11 »
dat is mischien wel wat luc bedoelt; dubbel spoor en nieuwe treinstellen kosten ook geld.
als je kosten hoger zijn als je inkomen dan ....
Modelspoorder in winterslaap

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #50 Gepost op: 28 June 2009, 21:59:52 »
"kan je je niet voorstellen"
Nou, wen er maar aan, het is echt zo. Sterker nog, alle lijnen behalve de IC-verbindingen (grofweg) zijn verliesgevend. Daaronder vallen dus ook alle lijnen van Arriva, Veolia, Syntus etc. Allemaal, zonder uitzondering. Bij Arriva zit alleen Groningen-Leeuwarden bijna bij de 100% kostendekkend, maar die is alleen bij de contractsector gekomen omdat dat wat praktischer was in de uitvoering.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #51 Gepost op: 28 June 2009, 22:02:11 »
ze kunnen toch tig dubbeldekkers bestellen en nieuwe sprinters (y), dan ben je al een eind op weg.
maar dan kom ik toch weer terug op een aantal lijnen van syntus, die nu winstgevend zijn, heeft hier iemand dan een verklaring voor?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #52 Gepost op: 28 June 2009, 22:59:03 »
De Heuvellandlijn tussen heerlen en Maastricht is ook redelijk kostendekkend, in het NS tijdperk was ie nogal verliesgevend.
het zelfde geld voor de maaslijn.

Op bepaalde delen van de dag komt het voor dat er mensen gewoon niet mee kunnen.
Maar gemiddeld zijn de treinen over de hele dag voor ongeveer 40% bezet, en dat is net kostendekkend.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #53 Gepost op: 29 June 2009, 00:44:10 »
Volgens mij word er hier weer vanalles gezegd zonder ook maar enige onderbouwing...

Je zegt dat het bij NS vroeger geen stuiver opleverde en nu bij Veolia weg, maar is het misschien niet zo dat de vergoeding vanuit de overheid ook hoger is dan voorheen... ?

Onderbouw het alsjeblieft eens met bronnen, want zo blijft het gissen...   :-[

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #54 Gepost op: 29 June 2009, 01:02:57 »
ze kunnen toch tig dubbeldekkers bestellen en nieuwe sprinters (y), dan ben je al een eind op weg.
maar dan kom ik toch weer terug op een aantal lijnen van syntus, die nu winstgevend zijn, heeft hier iemand dan een verklaring voor?

Syntus maakt winst, omdat de provincie er de nodige euro's bijlegt. Anders had het nog altijd niet uitgekund. Zie http://asp.gelderland.nl/asp2008/besluitenlijst/c-lijst.asp?AgendaID=382 voor de bedragen over 2007 voor bijvoorbeeld Zutphen - Winterswijk (dik 18 miljoen)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #55 Gepost op: 29 June 2009, 06:16:15 »
Syntus maakt opzich dus geen winst, want de provincie legt dus geld bij.
ik weet wel zeker dat de lijn almelo-marienberg  verliesgevend is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #56 Gepost op: 29 June 2009, 09:13:20 »
Syntus misschien wel, maar de lijn kost geld.
Bij deze aanbesteding gaat het er dus niet zozeer over hoeveel geld de exploitant ervoor over heeft om te mogen rijden, maar hoeveel subsidie die exploitant wil hebben om aan de wensen van de provincie te voldoen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #57 Gepost op: 01 July 2009, 18:48:19 »
Leeuwarden Groningen zal misschien de volle 100% kosten dekking halen als de lijn ook het laatste stuk dubbel sporig zou gemaakt worden.
Laat dat nou net de plannen zijn omdat soon te realiseren.
Zwolle - Emmen is bij de NSR dan mischien wel niet rendabel maar kan een ander het wel rendabel krijgen of iig 80 à 90%,dan ben je al op de goede weg.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #58 Gepost op: 01 July 2009, 20:59:33 »
@Menno 1846 : Zwolle-Emmen is nu onder NSR geen verwaarloosde lijn , zoals de meeste lijnen waar Syntus nu rijd onder NSR wel waren (treinen naar Winterswijk waren oudste wat NSR had, vaak maar uurdienst, zeker buiten spits... Almelo - Marienberg idem)

Zwolle-Emmen is al redelijk optimaal bediend door NSR, met een hele frequente starre dienstregeling waar een nieuwkomer niet veel aan kan verbeteren zonder grote infra kosten ed. Dus of er nou echt meer te verdienen valt...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:Aanbesteding Zwolle-Emmen
« Reactie #59 Gepost op: 02 July 2009, 12:25:26 »
@ Menno,

We zijn nog steeds benieuwd wat de bron is van het feit dat 60% van de reizigers voor het dierenpark zou zijn...  ???