Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?  (gelezen 6828 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Gepost op: 20 June 2009, 23:19:56 »
Hallo (model)spoorders,

Ik vraag me af hoe, bij het grootspoor, de draaistellen aan het frame van lok of rijtuig worden bevestigd. Als je namelijk de foto's ziet in de bladen lijkt het altijd alsof de bovenkant glad is, maar er moet natuurlijk iets van een verbinding zijn. Zeker als er wat vermogen moet worden overgebracht.

Kan iemand daar een uitleg over geven, of zijn er foto's of tekeningen van?

Alvast dank, gr,

Bert

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2009, 23:41:00 »
Kom en schotel. Op het draaistel een kom, onder de bak een schotel die in de kom past. Soms een z.g. lummelbout, een gladde pen die door de kom zakt en daaronder door een brede splitpen geborgd wordt. Was b.v. bij mat '46 gebruikelijk. Verder nog zijopleggingen waardoor de bak niet opzij kon kantelen.

Groet,

Dolf.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2009, 00:08:14 »
Als je het precies wil weten moet je er eigenlijk eens tussen kruipen. ;D

Bij modern materieel is er vaak geen sprake meer van een echt zichtbaar draaipunt. De bak ligt d.m.v. spiraalveren of rubberpakketten op het draaistel. Die zijn vaak zichtbaar aan de buitenkant van de loc, kijk b.v. eens naar de 1600, de 6400 of de class 66.
De trek/duwkracht in de lengterichting wordt opgenomen door een stang die tussen bak en draaistel is aangebracht. Soms zit deze stang heel laag, onder het niveau van de assen, om te zorgen dat het draaistel niet gaat "steigeren".
De beweging in zijdelingse richting wordt beperkt door terugstelveren en schokdempers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2009, 22:33:13 »
Zoek in de bibliotheek eens een boek op electrische treinen in Nederland deel 1,2 of 3 of over de electrische locomotieven.
Staat redelijk uitgebreid beschreven.

Henk

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2009, 23:04:00 »
Op deze foto

Kun je de pennen zien


Een draaistel van een 1600/1700/1800


Bij de grensovergang naar van Mongolie naar China worden de rijtuigen opgetild waarnaar de draaistellen er gemakkelijk onderuit gerold kunnen worden
Vr. groeten,
Bob

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2009, 23:53:50 »
Bij de grens Frankrijk - Spanje met de Talgo merk je er helemaal niets van, hooguit dat hij heel langzaam rijdt.

Henk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2009, 09:05:11 »
Daar wordt de spoorwijdte aangepast naar breedspoor. En dat gaat wat moeilijk bij 100+ km/h  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2009, 22:10:21 »
Hallo (model)spoorders,

Ik vraag me af hoe, bij het grootspoor, de draaistellen aan het frame van lok of rijtuig worden bevestigd. Als je namelijk de foto's ziet in de bladen lijkt het altijd alsof de bovenkant glad is, maar er moet natuurlijk iets van een verbinding zijn. Zeker als er wat vermogen moet worden overgebracht.

Kan iemand daar een uitleg over geven, of zijn er foto's of tekeningen van?

Alvast dank, gr,

Bert

Bij ICM met Lemniskaat.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #8 Gepost op: 24 June 2009, 22:56:58 »
Hallo allen,

Bedankt voor de reakties!
Ik probeer regelmatig onder een trein te duiken (Klaas), maar na 20 seconden gaat 'ie weer verder.. Dat schiet niet op..

Op de foto's van Bob zie ik iets wat op pennen lijkt, bedoel je de omhoog stekende punten aan de zijkanten, in het midden? Ik neem aan dat daar dan een veer- en demperpakket aan zit, die aan de andere kant aan het frame zit..

Uit het bericht van Pucki begrijp ik dat de wagen/lok wel op het draaistel rust (misschien met een taatslager?), terwijl ik van Klaas begrijp dat deze min of meer boven het draaistel zweeft en middels stabilisatie- en trekstangen aan elkaar gemonteerd zijn.

Wat Lemniskaat betreft: Google komt met een wiskundige term aanzetten..

Bedankt Henk, ik ga eens achter de boeken aan..

Vriendelijke groet,

Bert

« Laatst bewerkt op: 24 June 2009, 23:02:47 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Hoe zit draaistel aan lok/wagon bevestigd?
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2009, 00:12:52 »
Ik probeer regelmatig onder een trein te duiken (Klaas), maar na 20 seconden gaat 'ie weer verder.. Dat schiet niet op..
Hier op het rangeerterrein staan wel eens locs een weekend over langs een voor pulbliek toegankelijke weg. Die kun je dus op je gemak bestuderen zonder dat je kans loopt je kop te verliezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.