Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:32:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
BartvD
Vandaag
om 20:19:57
De winkel van weleer
door
Eric B
Vandaag
om 19:55:45
Stofvrij houden van mijn treinbaan
door
Michaël dB
Vandaag
om 19:49:21
The Summer of 69
door
defender
Vandaag
om 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
defender
Vandaag
om 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:26:00
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Joz
Vandaag
om 19:05:22
Viesmann 5214 pendelautomaat
door
R1954
Vandaag
om 18:13:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 17:54:41
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:38:35
IiTrain akties op tijd aanmaken.
door
JohnH
Vandaag
om 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:54:14
Bietschtalbrücke h0
door
AlbertG
Vandaag
om 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Bertje B
Vandaag
om 15:12:08
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules
door
MacArthur
Vandaag
om 13:47:42
Line-up foto's van modellen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS
door
Seinhuis
Vandaag
om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging
door
Eric B
Vandaag
om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 12:37:57
Project X......
door
Gert Arkema
Vandaag
om 12:28:23
Baan in Los Angeles
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:44:53
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:18:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 08:05:25
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:52:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
internationale trein jaren 50
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: internationale trein jaren 50 (gelezen 3523 keer)
Dennis
Gast
internationale trein jaren 50
«
Gepost op:
14 June 2009, 22:13:07 »
Ik ben al tijden opzoek naar informatie over internationale treinen in de jaren`50.
Waar mijn interesse naar uit gaat is de situatie van voor de declassering.
Ik heb van IvotB al het e.e.a. aan informatie gehad, waarvoor dank
Wat nu niet geheel duidelijk is, is het DB logo.
Wanneer werd die geplaatst bij de duitse rijtuigen, graag met een specifiek jaartal
Grts,
Dennis
Gelogd
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1515
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #1 Gepost op:
14 June 2009, 22:24:01 »
Hoi Dennis,
Volgens de Trix-catalogus is het DB-logo (bijgenaamd "DB-keks") in 1955 ingevoerd.
grtz. Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Dennis
Gast
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #2 Gepost op:
14 June 2009, 22:32:21 »
Welk logo stond er dan in b.v. 1952 op de rijtuigen?
Grts,
Dennis
Gelogd
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #3 Gepost op:
14 June 2009, 22:38:28 »
Stond er toen niet gewoon de tekst "Deutsche bundesbahn" op locs en treinstellen? De V200 heeft dat in ieder geval gehad en ik heb een aantal liliputwagens voor de rheingold in de jaren 50 waar dat ook zo op staat. Een precieze samenstelling van zo'n trein moet ik ergens zien te vinden. Ik ga dit draadje volgen want het is interresante materie (helemaal de treinen die via arnhem reden).
Sander
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Xander
Offline
Berichten: 194
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #4 Gepost op:
14 June 2009, 22:39:09 »
Op de blauw F-trein rijtuigen stond volgens mij soms heel simpel gewoon DB of DEUTSCHE BUNDESBAHN voluit geschreven.
Groeten, Xander
Gelogd
mpol
Offline
Berichten: 389
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #5 Gepost op:
14 June 2009, 22:42:30 »
De eerste na-oorlogse Rheingold wagens (Schurzenwagen in blauw uitgevoerd) en o.a. in model van Matrix, waren op de zijkant voorzien van de tekst (in 'zilver') Deutsche Bundesbahn. Volgens mij zijn deze wagens in te zetten rond 1953.
grt,
Marcel
beetje late reaktie, anderen waren mij al voor
Gelogd
Dennis
Gast
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #6 Gepost op:
14 June 2009, 22:45:18 »
De Rheingold is bekend, die heb ik ook in model.
Nu vond ik in de trix 2009 catlogus een interessant model.
Onder nummer 23383(en 84 en 85) sneltreinruitgen zonder db logo maar wel van de db.
er wordt vermeld dat deze rijtuigen van voor dedeclassering zijn van 1956, dit was dus een europese maatregel??
Alleen zitten bij dze modellen de klasseborden laag, ik heb geen idee waneer deze in duitsland omhoog zijn gegaan???
Gelogd
Dennis
Gast
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #7 Gepost op:
16 June 2009, 18:52:44 »
Ik doel op deze rijtuigen.
http://www.trix.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Schnellzugwagen.&nr=23383&picname=23383.jpg
Mooie modellen, maar zijn ze inzetbaar???
Grts,
Dennis
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5471
Modelspoor is emotie...
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #8 Gepost op:
16 June 2009, 20:21:55 »
Volgens mij zijn dat "Hechte" rijtuigen. Ik betwijfel ten zeerste of die überhaupt in NL kwamen.
Gelogd
Tbinnebarretije…
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #9 Gepost op:
17 June 2009, 21:07:02 »
De Duitse Hechte rijtuigen kwamen bij wijze van hoge uitzondering wel eens in Nederland.
Bij internationale treinen in de jaren 1930-1940 werden meestal eenheidsrijtuigen Bauart 1928 t/m 1937 ingezet.
Vooral Liliput levert dergelijke
rijtuigen
.
In de jaren '50 werden de
Schurzenrijtuigen
gebruikt voor internationaal vervoer. In het blauw werden de gebruikt voor de naoorlogse Rheingold.
Gerard
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5427
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #10 Gepost op:
19 June 2009, 09:15:24 »
Citaat van: Weerd op 17 June 2009, 21:07:02
Vooral Liliput levert dergelijke
rijtuigen
.
Gerard
Deze rijtuigen zijn zogenaamde "Eilzugwagen". Vrij vertaald: sneltreinrijtuigen voor binnenlands verkeer. Deze kwamen dus in de regel niet de grens over. Uitzondering bevestigd de regel.
Liliput heeft deze rijtuigen sinds een jaar of 35 in het programma en zijn intussen aardig gedateerd. Dat is goed te zien in de detaillering van de rijtuigen. Bij Roco (44546-44549) en fleischmann (5675-5676) zijn ze ook verkrijgbaar. Dit zijn niet precies dezelfde types, maar dat zie je niet op 2 meter afstand.
De Roco-rijtuigen zijn van midden jaren '80. In mijn opinie kunnen ze nog goed mee. Fleischmann bracht de rijtuigen pas kort geleden uit. Deze zien er goed uit, alleen zijn de luchters op het dak meegegoten en niet, zoals bij Roco, losse delen.
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5427
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #11 Gepost op:
19 June 2009, 09:28:05 »
Een aanvulling:
De rijtuigen, die Gerard bedoelt, zijn zeker de "28ers". Alleen verwijst zijn link naar een Eilzugrijtuig, vandaar mijn reactie.
In deze
link
vond ik een 28er. Deze rijtuigen zijn herkenbaar aan de rechte uiteinden van de daken. Ook Roco levert versies van deze serie (45660 e.v.).
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Dennis
Gast
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #12 Gepost op:
21 June 2009, 14:33:21 »
Dank voor de informatie.
Jammer dat ik weer uitkom bij de blauwe schurzenwagens.
Hier heb ik al een trein van(de D10), en ik zou graag voor de afwisseling een andere trein willen hebben.
Heeft iemand dan een idee van een andere trein om na te bootsen.
Ik heb twee philotrain ovaleramers(derde klas) die ik graag internationaal zou willen inzetten.
Helaas kom ik na lang zoeken er nog steeds niet achter met welke rijtuigen moet doen.
Mijn eerste voorkeur lag bij franse rijtuigen alleen is mij door kenners verteld dat daar geen goede modellen zijn voor mijn tijdperk.
Daarom dacht ik aan duitse, die markt is zo groot
Een trein naar scandinavie lijkt mij ook wel wat maar daar kan ik ook niets vinden voor mijn tijdperk?
Graag hoor ik van andere als er iedeeen zijn.
Grts Dennis(die ook nog van tijdperk kan veranderen
)
Gelogd
Martijn_
Offline
Berichten: 362
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #13 Gepost op:
21 June 2009, 14:47:39 »
Je zou opzoek moeten gaan naar de samenstelling van trein 134/135 Amsterdam-bazel SBB via luxemburg.
In deze trein liep volgens het boekje 'De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen' een Cd10 7100.
Dit kan dan zowel een ovaalramer als een bolkop zijn volgens mij.
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 21 June 2009, 14:50:25 door Martijn_Aachen-Hbf
»
Gelogd
Dennis
Gast
Re:internationale trein jaren 50
«
Reactie #14 Gepost op:
21 June 2009, 15:01:23 »
Dat klinkt interessant.
Een mooi zwitsers model wil ik ook wel hebben
Iemand die meer weet?
Grts,
Dennis
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
internationale trein jaren 50