Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Led verlichting knippert
door
Hasenwald
Vandaag
om 13:16:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:06:09
De wijntrein
door
MOVisser
Vandaag
om 12:50:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:22:27
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:11:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ben
Vandaag
om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 10:55:16
Roco wagon openen
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje
door
Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin
door
dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Z-spoor baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Z-spoor baan (gelezen 8602 keer)
Taco Stuivenberg
Z-spoor baan
«
Gepost op:
14 June 2009, 02:12:00 »
Eerst een kleine inleiding:
Ik ben rond mijn negende jaar (1989) begonnen met een H0 baan en heb daar vele, vele uren plezier aan gehad. In de loop van de jaren ben ik daar echter mee opgehouden vanwege de standaard redenen: plaats, tijd en geld. De drie redenen bleven helaas jaren valide. Tot ik drie jaar geleden een appartement kocht en een normale baan had. Tijd en geld waren er, plaats helaas niet. Niet voor H0 baan tenminste. Wel voor een Z baan!
Ik heb een vitrinekast voor mijn modelauto's en na een beetje meten bleek dat er een Z baan inpastte mits ik de krapste bochten gebruikte. De plek:
De plek is ongeveer 200 cm lang en 34 cm diep. Prachtige plek voor een Z baan. Er horen overigens nog twee schuifdeuren in de kast en die komen er weer in als ik de baan afheb. Dan kan er geen stof binnenkomen.
Het materiaal:
Ik ben begonnen met een Marklin startset om te kijken hoe het reed en ik vond het meteen prachtig! Later heb ik op Marktplaats gekeken en na een week onderhandelen een hele doos met spullen gekocht. Een paar dagen later was het Sinterklaas, maar dan niet op 5 december
Het plan:
Ik ben niet echt begonnen met een plan, maar gewoon met een zo groot mogelijke ovaal. Later bedacht ik dat ik een dubbele baan wilde hebben zodat ik twee treinen tegelijk kon rijden. Tevens moesten de banen verbonden zijn zodat ik naar boven en beneden kon rijden. Ik heb ervoor gekozen om een op- en een afrit te maken zodat ik een trein kan "parkeren" als ik de andere van laag wissel. Drie transformatoren dus (beneden, boven en op/afrit).
Het doel van de baan is om te rijden, niet om een zo mooi mogelijke omgeving te maken. Vandaar dat het (voorlopig) blijft bij kaal hout met hier en daar wat lichte aankleding.
Status:
Ik ben al een tijd bezig (ik werk er niet constant aan, er zit wat tijd tussen de periodes). Een overview:
Detail van de rechterhelft. De bruggen komen tegen de achterzijde van de kast, vandaar dat dit de rechterkant is. Aan de brugkant is een van de op/afritten te zien. Tussen de pijlers komt nog hout zodat ontsporende treinen niet meteen van de rails vallen.
Onder het detail van de linkerhelft. Op onderstaande foto is beter te zien hoe de tweede laag eruit komt te zien. Op het plateau komt een station (een trein moet toch ergens stoppen
). Op het rechtopstaande vlak komen alle controlunits om de lampen en de wissels te bedienen. De transformatoren komen buiten de kast te staan zodat ze opgeborgen kunnen worden. Alle bekabeling naar de controlunits komen onder de planken (die liggen op twee balken).
Tot nu toe komen er twee stations en een lokloods.
Huidige werkzaamheden:
Ik ben bezig met ballasten van het spoor op de begane grond en de oprit achter de bruggen. Het ballasten is wat meer werk dan ik dacht. De ballast ligt in grote lijnen goed maar ik moet het bed aan de zijkanten nog wat mooier maken. Daarna ga ik het fixeren met ER decor anti-acoustische ballastlijm. Dit moet echter gedruppeld worden... Tevens moet ik goed opletten dat er geen ballast in de weg ligt van de treinen. Bij spoor Z moet er sowieso geen rommel op de baan liggen omdat dat in de motoren/tandwieltjes kan komen. Ik heb het spoor vastgemaakt met "gleis schotterband" van Busch (nr 7121). Dat werkt op zich prima, het is allemaal wat lastig te verkrijgen.
Zo, dat was het begin, er zullen nog meer updates volgen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en te zien. De foto's zal ik misschien vervangen door betere, hoewel ik niet echt een denderende camera heb. Vragen en suggesties zijn welkom!
«
Laatst bewerkt op: 14 June 2009, 02:13:39 door Taco S
»
www.zscaleconnection.com
Nijboer
Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re:Z-spoor baan
«
Reactie #1 Gepost op:
14 June 2009, 10:51:44 »
Super!
Ooit, lang lang geleden had deze jongen een treinbaan op z'n kamer.
Toen ging z'n loc kapot en kreeg ie van pa een nieuwe.
(ja, een echte Hema 2 asser!!) Helemaal gelukkig ging ie z'n locje
aan de buurman laten zien, en dat was de gouden zet, want die
werd op dat moment aangestoken door HET virus.
Dus ging deze beste man rondneuzen en uiteindelijk werd het voor hem
spoor Z !! Op een overbodige slaapkamer in ... jawel een kast!
Ik kan je vertellen dat ik nog nooit zoiets moois had gezien!
Een spoorbaan in een kast. Hij had hem wel helemaal gedetailleerd met
bergen en verlichte huisjes en wat al niet meer!
en er zat een glasplaat voor, en dat is met Z wel handig
Nu in 2009 heb ik geen contact meer met hem, maar 3 jaar geleden
sprak ik hem weer, en de Z treinen zijn er nog ! Het virus gaat dus
niet zomaar weg...
(Tip, in een winkel in Almelo is al het Z-spul voor 50%... geen idee
wat de voorraad nog is maar......)
Ga door, ik blijf je draadje zeker lezen.
Collin
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
stationsplein Baden-Baden
«
Reactie #2 Gepost op:
14 June 2009, 11:08:13 »
Weer eens wat anders, erg leuk om te zien en te lezen dat je de hobby toch weer nieuw leven hebt ingeblazen.
groetjes Dion
en_voyage
***** *
«
Reactie #3 Gepost op:
14 June 2009, 12:37:47 »
Cool! Een baan in Z-spoor.
Bij de plaatselijke treinwinkel druk ik altijd mijn neus tegen het glas van de Z-spoor vitrine, maar de prijs houdt me toch een beetje tegen. Ik ben nogal bang dat je voor een loc van rond de 200 euro een vehikel met rij-eigenschappen krijgt van een HEMA 1200 uit eind jaren '70. Hoe rijden de locs op jouw baan? Zijn ze een beetje soepel te regelen?
Groeten, Geoffrey
Taco Stuivenberg
«
Reactie #4 Gepost op:
14 June 2009, 13:10:43 »
Bij Z-spoor heb je twee soorten motortjes, 3-polige en 5-polige. De laatste is een modernere variant die met het verbeteren van de techniek beschikbaar is gekomen. Ik richt mij vooral op de 3-polige aangezien die goedkoper zijn. Ik heb inderdaad weinig zin om 200 Euro uit te geven aan een lok, dus ik koop het meeste via Marktplaats en ik ben een aantal keer naar een beurs geweest. Op Marktplaats zijn loks voor tussen de 50 en 80 Euro te krijgen ongeveer. Ik heb ook een ICE, die kostte zo'n 135 Euro van eBay.
Wat rijeigenschappen betreft zijn de 5-polige superieur. Ze zijn veel soepeler en je kunt er beter mee optrekken en remmen. Bij de 3-polige duurt het even voor je trein gaat rijden als je stroom op de baan zet en ze stoppen wat abrupter. Wat dat betreft kun je beter H0 rijden. Ik blijf me wel steeds verbazen dat het allemaal zo gedetailleerd is en rijd voor zo'n klein formaat
www.zscaleconnection.com
Nijboer
Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
«
Reactie #5 Gepost op:
30 August 2009, 13:10:05 »
He, hoe staat het met de z-baan in een kast???
Taco Stuivenberg
«
Reactie #6 Gepost op:
30 August 2009, 13:13:27 »
Nog niet veel verder. Ik heb periodes waar ik aan de baan werk. Afgelopen periode was de vakantieperiode
Ik heb de onderste baan vastgelegd en van bedding voorzien, nu moet ik de bedding aan de randen wat afwerken en daarna fixeren. Tegen dat laatste zie ik een beetje op want dat is nogal veel werk volgens mij. Gelukkig komt de herfst er weer aan!
www.zscaleconnection.com
martin-b100
«
Reactie #7 Gepost op:
31 August 2009, 10:34:25 »
@geoffrey: ik heb ook een hele bult z-spoor loks (allemaal 5-polige motors) en de rijeigenschappen zijn naar mijn idee zeer goed. (beter dan mn oude fleischmann H0 treinen en mn nieuwe Hornby 00 spoor loks! Stof/vuil gevoelig is het wel, dus wat vaker rails schoonmaken etc is wel aan te raden. En als je beetje geduld hebt en de tijd neemt om op internet op zoek te gaan naar koopjes hoef je echt nooit 200 euro voor een lok te betalen hoor;) Mooiste voorbeeld is mn GG1 z-spoor lok (nieuw 230 euro) voor maar 60 euro nieuw gekocht op ebay.
Besselspoor
Team Mitropa - OHMB
«
Reactie #8 Gepost op:
31 August 2009, 11:15:30 »
Leuk om te zien dat er meer belangstelling is voor spoor Z. Ik ben liefhebber van H0 Nederlands materiaal en heb in mijn (voormalige 1/43 modelauto)vitrine een collectie materiaal. Maar rijden is er niet bij: een gezin met 3 kinderen heeft de vierkante meters nodig die anders voor de hobby beschikbar waren.
Ik heb enkele maanden geleden een partijtje H0 restanten opgekocht: daar zaten toevallig ook wat Marklin Miniclub treintjes in. Dat spul is zo leuk dat ik besloten heb wat H0 op te offeren en een Z spoor baantje aan te leggen.
Inmiddels heb ik 3 locs en een stuk of 20 wagons, en wat railmateriaal. Maar aan scenerymateriaal vind ik het aanbod wel heel erg mager in deze schaal. Omdat mijn voorkeur toch uitgaat naar Hollands landschap heb ik besloten de bebouwing zelf te maken: ik heb op de PC een station en diverse huisjes getekend en daar fotografische details in gefotoshopt. Het resultaat is zelf uit te printen, natuurgetrouwe bebouwing.
Zeker in deze schaal is fotoprint heel goed toe te passen.
Inmiddels heb ik ook reliëf in de bebouwing door muurdelen uit te snijden en meerdere lagen als 3D werkje op elkaar te plakken. Zaterdag op de beurs wat dakplaten gekocht voor een natuurlijker pannendak, het eindresultaat zal ik ook nog tonen.
Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.
martin-b100
«
Reactie #9 Gepost op:
01 September 2009, 10:38:42 »
wauw erg mooi bessel! scenery aanbod is idd niet het sterkste punt van z-spoor, maar dr is zeker wel t 1 en ander te krijgen hoor! kijk anders even op deze site, van een winkel uit wenen. Aantal keren al tevreden bij besteld
http://www.z-stueberl.at/
Links in de balk staan naast de fabrikanten als vollmer, marklin, kibri, busch en faller ook aantal andere kleinere merken die ook erg leuke scenery maken (wel duur, de hangdige mensen onder ons bouwen misschien liever zelf iets)
http://www.rolfs-laedchen.de/
http://www.trafofuchs.de/
Taco Stuivenberg
«
Reactie #10 Gepost op:
10 April 2010, 01:22:12 »
Na een tijd weer een kleine update. Ben nu eindelijk klaar met het ballasten/sealen van de onderste ring en bezig met de achterste oprit. De ballast is volgens mij heel aardig gelukt. Ik zal daar van het weekend even een foto van plaatsen.
Als de oprit klaar is ga ik bezig met de bovenste ring, dan is het hoofdgedeelte klaar. Daarna is het invullen van een rangeerterrein aan de beurt en de andere oprit. Ook de elektronica moet wat aandacht krijgen.
Ik ben zelf niet van plan om veel scenery en gebouwen te plaatsen, maar het is inderdaad even zoeken. Ik heb inmiddels twee stations (een trein moet toch een keer stoppen...) en een locloods met automatische deuren. De lokale treinenshop heeft af en toe wat in de aanbieding. Op beurzen is er ook wel het een en ander te krijgen.
Op
www.spoor-z.nl
zijn er trouwens wel wat betaalbare 2dehands locs en wagons te koop. Ook hebben ze wat scenery.
www.zscaleconnection.com
kevinhhw
Gast
«
Reactie #11 Gepost op:
10 April 2010, 08:26:56 »
hee,
@taco:
mooie baan
en ik blijf hem ook zeker volgen
@bessel:
ik zit ook na te denken of ik station obdam ga
kopen en bouwen die is toch van tilly models ?
kevin,
Taco Stuivenberg
«
Reactie #12 Gepost op:
01 May 2010, 03:33:38 »
Veel gedaan aan de baan, alleen moet ik nog nog foto's maken van het geheel.
Wel alvast een closeup van de ballast. Ik heb het spoor vastgelegd met Gleisschotterband van Busch (artikel 7121). Dit kost 4,95 Euro voor niet zoveel tape maar het werkt wel goed. Ik ben inmiddels aan mijn vierde rol bezig.
Dit is het:
Busch 7121
Ik heb de rails erop geplakt en bestrooid met ballast materiaal. Ik heb de ballast gefixeerd met Decobal anti-acoustische ballastlijm van ER Decor (3,95 Euro voor 100ml). Omdat mijn baan op een verhoging ligt vormt zich een klankkast onder de baan waardoor rijden wat meer geluid veroorzaakt. Met de ballastlijm wordt dat deels tegengegaan. Tevens is het noodzakelijk te voorkomen dat er strooimateriaal in de locs terechtkomt. Ik heb twee flesjes gekocht maar dat is teveel, hoewel ik het spul niet spaarzaam gebruik.
Een foto van het resultaat:
www.zscaleconnection.com
wvdm
Gast
«
Reactie #13 Gepost op:
01 May 2010, 07:40:11 »
Hallo Taco,
Je baan ziet er goed uit.
De ballast ook.
Heb je getest of de rails zonder schade van dat dubbelzijdigplakband af te halen is?
Ik had mijn rails (H0) met dubbelzijdig tapijt kleefband vast geplakt (gelukkig met korte stukjes, niet onder de hele lengte van de flexrails) en dat heeft bij het afbreken van mijn vorige baan wel wat bielsjes beschadigd.
Vandaar dat ik het vraag.
Toppie, hoor, succes met bouwen
Groetjes
Wil
olaf99
«
Reactie #14 Gepost op:
01 May 2010, 12:16:47 »
Hallo
Leuke baan in opbouw.
Huisjes printen is zeker een aanrader. Kun je precies maken wat je wilt.
Groeten,
Olaf
Youtube kanaal:
http://www.youtube.com/user/olaf99a
Blog site:
http://bouwwerkenvanolaf.blogspot.com/
Facebook:
https://www.facebook.com/Bouwwerken-van-Olaf-374688453309634/
Print
Pagina's:
1
2