Dit is ook wel een leuke samenstelling, hoewel de fotokwaliteit na bijna 50 jaar niet meer optimaal is. een ex-motorrijtuig serie mBD 9001-9030, al ontdaan van stroomafnemers en electrische installatie.
Een betaalbaar model van de stoomverwarmingswagen (want Philotrain had 'm destijds wel als model) moeten we nog steeds ontberen...
Dit is ook wel een leuke samenstelling, hoewel de fotokwaliteit na bijna 50 jaar niet meer optimaal is.Al weer een getrokken trein bij vertrek uit Harlingen, nu in 1960. In 1959 werden de Blokkendoos-treinstellen buiten dienst gesteld als electrisch materieel. De nog aanwezige rijtuigen werden al sinds 1956 verbouwd tot getrokken rijtuig, waarbij ze Berlijnsblauw met zandgele bies kleurden, of tot dienstmaterieel en Posttrekkers. De verbouw van de rijtuigen werd deels door NS en deels door Jansen in Bergen op Zoom uitgevoerd.Op de foto is de 2222 (voor de dienst op de grensbaanvakken al voorzien van derde pit) te zien voor een trein bestaande uit Blokkendozen en B6400-coupérijtuigen.Direct achter de loc loopt, nog in standgroen) een ex-motorrijtuig serie mBD 9001-9030, al ontdaan van stroomafnemers en electrische installatie. Als tweede rijtuig is een ex-ABec uit de serie 8501-8511 te zien, al blauw geschilderd en van verre herkenbaar aan het middenbalkon. Van de daarop volgende 3 B6400'en is de eerste ook al blauw geschilderd, terwijl de achterste twee nog in groene kleur meerijden.Met recht een bonte stoet achter de roodbruine diesel...Jammer trouwens dat er van alle bewaarde Blokkendozen geen exemplaar van de ABec's heeft overleefd.groet,Wim
Vind dit steeds interessanter worden, helaas heb ik als geboren Noorderling (1968) al dit fraais moeten 'missen' Mag ik uit bovenstaande opmaken dat de mBD verder nog niet was verbouwd en nog niet voorzien van 'doorgang'/vouwbalg??Grt,Marcel
@Marcel,De mBD was juist wel verbouwd dus zonder tractie-installatie als BD tussenrijtuig. Deze waren een soort van over.Erik.
Bij drie andere werd een vouwbalgkopwand van een dienstwagen afgenomen.