Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:40:51
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:26:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Uhlenbrock Iris door bellejt
Vandaag om 13:08:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20

Auteur Topic: De kosten van digitaal en advies over hoe en wat.  (gelezen 10482 keer)

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
Re:De kosten van digitaal en advies over hoe en wat.
« Reactie #15 Gepost op: 15 June 2009, 17:05:20 »
maar de methode met stroomdetectie is vrij eenvoudig en goedkoop, en werkt betrouwbaar.
Oké maar wat heb ik daar dan nog voor nodig en hoe maak je dat an de computer?
En een andere vraag, als ik de multimaus aan koploper hang. Wordt dan het geheugen voor 6 loks van de multimaus uitgebreid met de database van Koploper? Dus dat je dan geen +/- 6 loks kan opslaan op de maus maar gewoon tot je harde schijf vol is?

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: 15 June 2009, 17:14:12 »
Wilmar, volgens het DCC protocol (XPressNet) heb je 9999 locadressen tot je beschikking, is dat genoeg?

Het laten rijden van 6 of meer treinen tegelijkertijd op een baan?! Daar heb je een behoorlijke grote modelspoorbaan voor nodig, heb je die?
Op het moment dat je een interface te samen met koploper aan de Maus hangt, is de Maus alleen maar een doorgeefluik en hoef je niets in de Maus in te voeren.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2009, 17:17:20 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
« Reactie #17 Gepost op: 15 June 2009, 17:16:45 »
Wilmar, volgens het DCC protocol (XPressNet) heb je 9999 locadressen tot je beschikking, is dat genoeg?

Het laten rijden van 6 of meer treinen tegelijkertijd op een baan?! Daar heb je een behoorlijke grote modelspoorbaan voor nodig, heb je die?

9999 is vast wel genoeg 8)

En er komt nog een uitbreiding aan en een schaduw station. Dus het wordt/is flink groot.

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #18 Gepost op: 15 June 2009, 17:21:31 »
Zie heel veel wissels, en daarmee gelijk ook veel beperkingen in rij bewegingen, de treinen zullen veel op het vrijkomen van een wissel of wisselstraat moeten wachten. De limiet voor deze baan stel ik op 5 tegelijk rijdende treinen.

In een schaduwstation staan de meeste treinen stil.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
« Reactie #19 Gepost op: 15 June 2009, 17:26:58 »
Zie heel veel wissels, en daarmee gelijk ook veel beperkingen in rij bewegingen, de treinen zullen veel op het vrijkomen van een wissel of wisselstraat moeten wachten. De limiet voor deze baan stel ik op 5 tegelijk rijdende treinen.
Oké maar er gaat toch nog wat gesleuteld worden aan het baanplan want:
Een advies welke hier vaak gegeven wordt: Less is more.
En er ligt nu toch naar mijn zin te veel spoor. Als ik mijn baan heb getekend dan zal ik het ook ergens op het forum posten dan mogen jullie er ook aan sleutelen :D

Gr Wilmar

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 15 June 2009, 20:57:27 »
Oké maar wat heb ik daar dan nog voor nodig en hoe maak je dat an de computer?

Voor de stroomdetectie/terugmelding bestaan schakelingen. Deze kun je bijvoorbeeld bij Wim kopen. Het aansluiten op de computer gebeurt met de al eerder genoemde s88XPressNetLi (eveneens van Wim). Daarmee sluit je zowel de Multi-Maus als de S88's (zoals die dingen heten) aan op de computer.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #21 Gepost op: 15 June 2009, 22:36:21 »
Hi Wilmar,

Ik wil je niet ontmoedigen en ook zeker niet van het gebruik van DCC afhouden want dat lijkt me voor jouw baan hardstikke leuk maar ik wil je wel even waarschuwen om eventuele teleurstellingen te voorkomen:
Die twee Graham Farish lokjes (NS 600 en Class 08) zijn behoorlijk lastig van een decoder te voorzien.
Dit komt in de eerste plaats omdat er heel weinig ruimte in zit en ten tweede omdat de motor massa nogal lastig van het chassis te isoleren is.
Er is wel een oplossing voor maar dat is lang niet zo eenvoudig te realiseren als bij de andere lokomotieven waarvan ik hier plaatjes zie, die hebben ofwel een NEM stekker of zijn gemakkelijk te solderen...
Het goede nieuws is dus dat je andere lokomotieven zo te zien weinig problemen gaan opleveren!    ;)

Veel succes!   ;D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

michael.arends

• Offline Offline
  • Ooh ik ben wel gecharmeerd van loconet !!!!
« Reactie #22 Gepost op: 15 June 2009, 23:08:15 »
Hoi,

Ik heb persoonlijk ervaring met zowel de Marklin CS , Roco/s88XPressNetLi en de Intellibox/Loconet oplossing. Mijn voorkeur gaat veruit naar de Intellibox/loconet/S88LN oplossing.
En vooral de programmeer mogelijkheden/ uitbreiding handregelaars/ terugmeld detectie die loconet icm intellibox levert  (y)

De marklin oplossing CS vind is wel erg prettig qua bediening maar dan moet je wel een Central Station met de DCC update hebben. Je zit dan echter wel direct vast aan marklin regelaars voor uitbreidingen volgens mij.   :-*

Ik ben begonnen met een Roco set  maar...  Ik heb zelf nu een intellibox met een fleischmann profi-boss en lokboss als extra handregelaar, een S88LN voor terugmelding en 2x een loconet computer interface en wat en plezier heb ik ervan... (nog geen dag spijt) ;D

Eén interface gebruik ik voor koploper voor het bestruren van de baan en één interface om via JRMI decoder pro tegelijkertijd (op het programmeerspoor)  de locs te programmeren/backup maken, dit werkt echt fantastisch.  Gewoon lekker de treinen automatich laten tijden en tegelijkertijd een lok programmeren / testen is geen probleem.

Het grootste nadeel van de roco oplossing vind ik dus het programmeren / uitlezen van decoders op een programmeerspoor.  Dit heb ik in het begin met digitaal onderschat.

Je kunt ook overwegen om bv alleen de wissels digitaal te bedienen(pc + koploper)  en de loks analoog met blokken te regelen.  :)  Is alleen wel erg jammer/beperkend qua baanbesturing maar kan wel een oplossing zijn.

vr gr Michael
Koploper>Uhlenbrock Loconet 63120> Intellibox< LocoBuffer< JRMI Decoder Pro
Rijden en programmeren tegelijk, heerlijk
FLM Profiboss, FLM Lok-boss, S88LN, S88SD-N.

GW

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 June 2009, 10:54:35 »
De manier waarop jij de treinbaan wil besturen, daar zijn eigenlijk geen programma's voor. Wat ik je kan/moet adviezeren, is lees de documentatie van de programma's, download de programma's, en ga er me spelen. Dat zal meer vragen oproepen, maar het zal ook heel erg veel vragen beantwoorden. Waarschijnlijk zal het er op neerkomen dat je je manier van werken moet of gaat aanpassen, en dat er een wereld voor je opengaat.

Mvg
Wim.

Niet helemaal mee eens, RocRail kan dit volgens mij wel, en dat is open source freeware, en wordt door een community ondersteund.