Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27

Auteur Topic: kennis van weatheren met airbrush cq workshop.  (gelezen 4405 keer)

wikumodelbouw

• Offline Offline
kennis van weatheren met airbrush cq workshop.
« Gepost op: 04 June 2009, 22:18:47 »
Hallo,

Ik ben van plan om een airbrush aan te schaffen maar zou graag eerst wat meer kennis op doen in de vervuilingstechnieken met een airbrush.
Is er misschien iemand in de buurt van VENLO (Limburg) die een "workshop" geeft in deze techniek????

Gr
Wilbert

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
Re:kennis van weatheren met airbrush cq workshop.
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2009, 14:04:12 »
Beste Wilbert,

als ervarings deskundige  ;)
zou ik willen zeggen; ga eerst eens proberen met een "goede airbrush" netjes te leren spuiten.

Varieer vooral eens met de druk en dikte [dunte] van de verf, zo kun je leren om egaal en dunne laagjes te spuiten. Als je dat onder de knie hebt, ga je proberen met lage druk en dunne verf lijntjes te spuiten op bijvoorbeeld een stukje papier. Als dat lukt verzamel je allerlei foto's van voor beelden en dan ...... gaan met die .....

Goed vervuilen is een combinatie van verschillende technieken, airbrush, krijt en penseel streken.

Kortom het hangt af van de kwaliteit van de airbrush en compressor, en de rest zul je zelf moeten proberen.
Dit is een goed bedoeld advies.

Gezien mijn omstandigheden en de afstand kan ik je niet verder helpen.
sorry,
groeten,
Frederico

wikumodelbouw

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2009, 17:28:38 »
Hoi Frederico,

Bedankt voor de tips hier zal ik zeker wat aan hebben.
Ik hoop toch nog dat er iemand reageerd die in de buurt woont zodat ik het zie.
Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen!!!

Gr
Wilbert

Paulan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2009, 22:21:44 »
Hoi Frederico,
Ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie als Wilbert dat ik er een ook beetje mee wil gaan experimenteren.

Wat heb je voor materialen nodig, wat versta je onder een "goede airbrush" Ik zie zoveel types en prijsverschillen. Zijn ze eventeel via marktplaats te koop. Het lijkt me dat velen begin en het opgeven. Ik mijn oog een beetje laten vallen op die van Proxxon KK 240+/- 142 euro daar mijn ander gereedschap ook van proxxon is

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #4 Gepost op: 05 June 2009, 22:50:42 »
Hi Paul en Wilbert.

Wat je nodig hebt zijn een Air Brush, compressor en verf. Er is inderdaat veel te krijgen en vinden.
Personelijk zal ik niet snel een AB op marktplaats kopen. Als de naald ook maar iets krom is gaat het niet goed. Daarom is de verkrijgbaarheid van onderdelen erg belangrijk. Ook het aanschaffen van meerdere naalden set van verschillende maten (precisie of grof werk) kan handig zijn. Het bekenste is Badger. Kijk eens op internet naar AB zaken, dit zijn de experts op dit gebied. daar geven ze ook wel eens workshops en natuurlijk tips.

Ik zelf ga altijd naar http://www.airbrush-services-almere.nl/, alleen een beetje ver voor jullie.

Daarna komt de compressor, duur maar wel nodig voor mooi spuiten. Drukbussen, het werkt en daar houd het ook mee op. Een constante en instelbare lucht stroom is nodig en maakt het leuk zonder ergenissen. Eigenlijk dus net zo belangrijk als de AB zelf.

Verf, Alles Modelbouw verf kan. er zijn twee groepen. Water basis en Thinner basis. Ik gebruik naar teverdenheid de WB versie. Erg makkelijk schoon maken (met water) en stinkt minder (zeker als je nog geen afzuiging hebt).

Als je alles heb dan maar gaan spuiten. begin op een zoals Ferdico al zei op een papiertje en bouw het rustig op naar je modellen.

Belangrijkste tip: spuit niet te veel en neem de tijd. Het is echt niet moeilijk.

Groeten Maurice

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 June 2009, 23:12:07 »
@ Hi Paul en Wilbert, etc.

In mijn begintijd kostte een airbrushset knoepers veel guldens, een compressor wel 600,-, nu koop je een hele goede set voor rond de 150,-- Euro's.
En jammer ik heb net mijn tweede hands set verkocht.
Laat je goed voorlichten want er is ook een hoop s....t te koop

@ Paul, niet om het een of ander maar PROXXON is een gereedschap fabriek, geen airbrush van kwaliteit, ga dan voor bijv. de Badger 150 of zo.

citaat [ Ik zelf ga altijd naar http://www.airbrush-services-almere.nl/, alleen een beetje ver voor jullie. ]  hier sluit ik me volledig bij aan.

Dit is inderdaad een prima adres met lekker prijsjes en goed service, ze hebben namelijk zelf airbrush ervaring en een heel interessante showroom.  En HEEL belangrijk, OOk losse onderdelen en naalden, verf, afplakfolie, striping  etc.

Het kan een reden voor jullie zijn (misschien samen afspreken) om ook eens een bezoek aan de mooie polder te brengen, en zeg nou zelf wat is Venlo - Almere nu voor een afstand in deze cyber tijd, ze leveren namelijk ook gewwon aan je huis af hoor!

En ehhh, denk dan ook aan atemschutz.

Succes,
Frederico

De beste TIP is om de site van Airbrush .... eens te bezoeken en stel dan je vraag daar eens.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2009, 23:29:35 »

Verf, Alles Modelbouw verf kan. er zijn twee groepen. Water basis en Thinner basis. Ik gebruik naar teverdenheid de WB versie. Erg makkelijk schoon maken (met water) en stinkt minder (zeker als je nog geen afzuiging hebt).

Als het minder stinkt wil dat nog niet zeggen dat het niet schadelijk is. De verfdeeltjes zelf zijn ook niet bepaald een weldaad voor je longen. Ook met watergedragen en waterverdunde verf is een goede afzuiging van belang.
Die hoeft niet duur te zijn. Een zelfgemaakte box met daarop een oude afzuigkap of een ventilator voor de douche zijn een mogelijkheid.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2009, 07:56:00 »
Renez,

Je hebt helemaal gelijk. een goede afzuiging is in beide gevallen ook zeer belangrijk. maar ik doe het ook meer voor de mede bewooners.
Wel een kantekening zorg met als je met Thinner basis verf spuit wel voor een vonk vrij afzuiging. maar zelf bouw van een simpele cabine is niet moeilijk en geeft een hoop pleizier. Het voorkomt ook stof op je model.

Gr Maurice

Jantjie

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2009, 00:23:31 »
Mijn advies is, ga zeker niet voor een badger 150. :-\
Hier ben ik nl. ook mee begonnen en baalde dat ik geen mooi spuitwerk neer kon zetten.
Toen ik dit probleem bij harolds (in R'dam) vertelde gaf hij me het advies een taurus (ik geloof 300 maar dat zou ik thuis na moeten kijken). Deze aangeschaft en was de 70 euro meer dan waard, wat een geweldige spuit. Super actie en mogelijk om hier hele dunne lijntjes mee neer te zetten.

Tot zover mijn gebruikerservaring. Belangrijkste is, wil je iets kopen ga dan eens langs bij een zaak als Harolds of de eerder genoemde service in Almere.  (y)