Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: partner en hobby  (gelezen 11846 keer)

tod

• Offline Offline
Re:partner en hobby
« Reactie #15 Gepost op: 04 June 2009, 12:49:07 »
Ik ben nu rond de 55 jaar met de hobby bezig en dus ook toen ik mijn vrouw leerde kennen.
Al die jaren, tot voor kort, vond zij het prima, mits ik ook tijd bestede aan het gezinsleven.
Zelfs toen de kinderen klein waren kon en mocht ik tijd voor de hobby vrij maken. Geen Probleem.
Echter sedert ik ook een tuin (LGB)baan heb is ze enthousiaster geworden en zelfs wel eens meegegaan om wat te kopen.
Die grotere schaal spreekt haar schijnbaar toch meer aan en mogelijk ook het feit dat die geen extra ruimte in huis in neemt. Toen ik er dan ook enkele maanden terug over sprak een startsetje voor de kleinkinderen te kopen was zij zelf ook direct enthousiast.
Die sartset is er dus en de kleinkinderen, schoonzoon en oma vonden het prachtig. Alleen mijn dochter keek zoals ze altijd al naar mijn treintjes heeft gekeken met een gezicht van" moet je dat nu zien".
Maar gelukkig heeft zij er niets over te zeggen.
Dus gaan we rustig en hopelijk nog lang verder.
Ton

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #16 Gepost op: 04 June 2009, 12:53:41 »
Heb tegen haar gezegd, dat ze kon kiezen....
Is hier nu wel een stuk stiller in huis  ::) ;D  (y)
Bijkomend voordeel; groter budget  (y)

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #17 Gepost op: 04 June 2009, 13:05:41 »
Och... in het algemeen bemoeit  mijn vrouw zich niet teveel met  mijn hobby. 
Enkel wanneer  ik teveel uitgeef  aan nieuw materiaal, rails  of hout krijg ik zo nu en dan de wind eens flink van voren, zeker wanneer ik juist weer  eens  een opmerking heb gemaakt waarom ze nu weeral naar  de  kapper  moet  ;D.

Enfin probeer zoveel mogelijk een balans te vinden tussen Hobby en gezin, niet enkel op financieel vlak maar ook op de tijd die  ik eraan besteed.
Liever  dus  beneden wat  prutsen aan loks of solderen terwijl dat  vrouw en kind naar  hun favourite  soap kijken ipv de hele  avond naar mijn zolder  te  verdwijnen en bij goed  weer  wat  vaker in de  tuin werken dan aan mijn baan.

Helaas schiet het  allemaal dan wel niet zo snel op als jezelf zou willen maar ach, wil toch ook nog  iets te doen hebben tijdens  mijn pensioen ;-) dus  heb nog 18 jaar  de  tijd om het lekker  rustig aan te  doen  8)

Greetz
Peter
Petdig1

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 04 June 2009, 13:16:14 »
Hé leuk, een relatiedraadje.
Vooruit dan maar.
1. Mijn vrouw heeft geen belangstelling voor treinen anders dan dat die haar van A naar B kunnen brengen.
2. Een goed gesprek over modeltreinen zit er dus niet in, maar daar zit ik ook niet op te wachten, daar heb ik andere mensen voor.
3. Zo nu en dan wordt een model bewonderend bekeken, vooral als er veel lichtjes en geluid en zo aan te pas is gekomen.
4. Een doodenkele keer gaat ze naar de lokale treinenboer om te vragen welke nieuw model ik leuk zou vinden. Dat krijg ik dan voor mijn verjaardag ofzo, niet omdat ze in treintjes is geïnteresseerd, maar omdat ze om de een of andere reden in mij is geïnteresseerd. Het feit dat ze de moeite neemt dat zelf uit te zoeken vind ik echt superlief.

Haar hobby is werken en dat komt budgettair helemaal niet slecht uit.  :)
« Laatst bewerkt op: 04 June 2009, 13:27:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 04 June 2009, 13:40:55 »
Mijn vriendin heeft vanuit haar zelf zeker geen interesse in treintjes, maar wel in mij en ze vindt het volgens mij wel leuk dat ik er zo mee bezig kan zijn. Gelukkig gaat ze er ook wel in mee. Afgelopen weekend in Houten wees ze me nog op een wagonnetje (waar ik helemaal overheen keek) met de tekst: "hé, is dat niet dat ene wagonnetje waarnaar jij nog op zoek was?" Maar ook bij de koop van ons huis vond zij het belangrijk dat er wel voldoende ruimte was voor mij om een modelspoorbaan te bouwen. Binnenkort wordt er daarvoor een kamer op zolder gemaakt. Op vakanties vindt ze het ook nooit erg als ik even treintjes (echte of model) wil kijken en ook een tijdje aan het spoor zitten vindt ze geen probleem (als ik het wel vooraf even zeg, dan kan ze een boek meenemen). Ze gaat elke dag met de trein naar haar werk, en let dan ook echt wel op wat ze ziet rijden (en komt dan thuis met "ik zag vandaag nog zo'n zilver met blauwe loc die jij ook hebt"). Ook even mee kijken op internet of in boekjes voor wat interessante treinsamenstellingen zijn is geen probleem, als het maar niet te lang duurt. En als ik twijfel over een bepaald model, hakt zij best vaak de knoop door ("ik zou het gewoon maar doen"). Ze vindt het alleen saai dat ik bijna allemaal dezelfde locomotieven heb (allemaal rode). De paar echt andere die ik heb (hetzelfde model maar dan in een ander kleurtje) vindt ze veel leuker.

Ik kan het wel waarderen dat ze meedoet zoals ze dat nu doet. En zij vindt het volgens mij ook wel leuk dat ik hiermee bezig ben. Zoals ze laatst zei (toen ik nog even in een folder keek): "de meeste mannen kijken 's avonds in hele andere boekjes!" ;D

Wel grappig trouwens: een collega van haar had een kalender met treinen aan de muur hangen. Mijn vriendin kwam bij hem binnen lopen en zei meteen: "hé, dat is een krokodil!" Die collega natuurlijk helemaal verbaasd.

Sebas

• Offline Offline
    • WebSeb's modelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 04 June 2009, 14:08:05 »
Mijn vriendin begint altijd over haar "Barbies"  als ik aan mijn hobby wil werken. Ze vind het maar onzin en voor kinderen! En als ik naar de beurs wil, moet ik gaan, maar dan wel zonder haar. Persoonlijk vind ik dit ook heerlijk om gewoon zelf overal te kijken en te snuffelen naar 'net' dat ene exemplaar!

En net als ik bij andere al lees, de interesse is niet denderend en een reactie als " Ja leuk..."  is vaak ook het enige wat ik krijg, voor ze doorgaat met haar eigen verhalen.

De oplossing, gewoon ook zo reageren als ze nieuwe schoenen, kleding, handtas enz.. gekocht heeft :)

Maar mijn motivatie wordt er niet minder van, ik doe het voor mij zelf en alle andere die het leuk vinden. Gelukkig neemt mijn schoonvader mij wel serieus!

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 04 June 2009, 15:18:53 »
mijn vrouw vind mijn hobby helemaal best..........snapt er niks van maar vind lichtjes en geluidjes allemaal leuk om naar te kijken

toen ik twijfelde om een dakkapel te laten zetten, puur en alleen om een paar bruikbare vierkante meters erbij te krijgen voor mijn treinbaan, was zij juist degene, die me aanspoorde om toch die dakkapel te laten zetten

vandaag haalde ze voor mij in de treinwinkel de bestelde lux-stofzuiger op, die 185 euro kost...............droogjes merkte ze op dat dit duurder is dan de echte stofzuigers in ons huis

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 04 June 2009, 15:42:42 »
Mijn vrouw heeft totaal geen moeite met mijn hobby en komt regelmatig kijken en geeft tips, koopt af en toe een lok, zelf koop ik die nooit.

Nu toon ik ook interesse in haar hobby, ze heeft een eigen paard.

Er kwam eens ter sprake dat ik toch wel veel ruimte wilde hebben, de hele zolder.
Toen ik echter opmerkte dat 4 stallen, zadelkamer, schuur, buitenmanege, weiland, in totaal 15000 m2 wel iets meer was dan mijn 30m2 was het even stil.

MM.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 04 June 2009, 15:57:44 »
ik vind het eigenlijk best een leuk onderwerp heel veel verschillend.
Veel rondom mijn omgeving weet het bestaan van mijn hobby niet. Alleen familie.

Mijn vader heeft zelf hobby's een motor, zelf vind ie mijn hobby helemaal geweldig. Hij helpt me binnenkort met het opzetten van de nieuwe baan die op een tafel komt. Het gebied is inmiddels opgeruimd nu wachten op een karretje en de puinhoop naar het stort en dan bouwen maar.

Mijn moeder vind het heel erg leuk en helpt me graag, soms zegt ze wel dat ik even moet gaan sparen. haha. Vader was een keer met eurospoor ziek, mijn moeder trekt de stoute schoenen aan en gaat zo samen met mij naar eurospoor zelf rondlopenn daar vind ze heel leuk en helpt samen met mij de dingen te zoeken die ik nodig heb ookal moet ze daarvoor anderhalf uur voor rijden. Zelf gaat ze graag met mij naar beurzen hier in de buurt. Ze helpt me vaak met het bouwen, lekker op een zondag als papa aan het werk is samen klussen.

Mijn zus boeit het niet en heeft het nog maar 1 keer gezien.

Mijn vriendin vind het ook leuk, ze zegt dat doen niet veel jongens van jou leeftijd!

(y)
SocialMedia: @NLmodelspoor

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 June 2009, 16:04:59 »
Ik vind dit een schitterend en zeer interessant topic, vooral omdat ik zelf nog vrijgezel ben. Ik kan zo mooi lezen hoeveel verschillende manieren er zijn waarop partners met de hobby van meestal hun man om gaan.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Gert1

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 04 June 2009, 16:06:17 »
Toen ik echter opmerkte dat 4 stallen, zadelkamer, schuur, buitenmanege, weiland, in totaal 15000 m2 wel iets meer was dan mijn 30m2 was het even stil.

Omgerekend naar schaal H0 heb jij dan nog altijd zo'n 142 m2 te weinig!   :D

mvg,
Gert

mpol

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 04 June 2009, 16:15:56 »
Enkel wanneer  ik teveel uitgeef  aan nieuw materiaal, rails  of hout krijg ik zo nu en dan de wind eens flink van voren
Dit vind ik wel erg herkenbaar  ;D
Ze vind m'n hobby prima, interesseert zich er ook voor en heeft vaak het clubblad van de vereniging eerder gelezen dan ondergetekende, maar kom ik es terug uit bv Houten, dan krijg ik steevast te horen dat het toch wel erg veel geld kost....... :-\
Dat laat ik dan maar even  :-X over me heen komen.
Verder dien ik ook m'n vaderlijke plichten te voldoen (who doesn't) t.o.v. m'n 3 koters (een hobby op zich). Let wel, dit doe ik met veel plezier, gaat helaas wel ten koste van de 'model' hobbytijd.
Ben op zich wel tevreden met de situatie zoals die nu is  ;)

Erwinv

• Op het rechte spoor
  • Offline Offline
    • Erwinv Modelspoor
« Reactie #27 Gepost op: 04 June 2009, 17:14:17 »
Hoi Allemaal

Ik heb geen partner ;D, hier in het verpleeg tehuis vinden ze het super leuk de bewoners van een andere afdeling komen af en toe kijken.

gr erwinv
koploper + xpressnetli the best

Erwin is op 7 juli 2009 overleden.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 04 June 2009, 17:14:38 »
Omgerekend naar schaal H0 heb jij dan nog altijd zo'n 142 m2 te weinig!   :D

mvg,
Gert

uhhhhhh.....kunt u me dat even voor rekenen ?

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #29 Gepost op: 04 June 2009, 17:25:03 »
mijn vrouw ging vroeger wel eens mee naar een beurs, ze vond treinofielen maar rare mannen op sandalen, coltrui, lang haar en onverzorgde baarden ::) freaks dus ;D, verder vind ze het best wat ik doe op zolder, en vind bijna alles leuk wat ik maak, en wat ik uitgeef aan treintjes ( wat niet veel is  ;)) wordt ruimschoots gecompenseerd door haar bij een schoenenwinkel ;D
leven en laten leven dus is het credo.

eric