Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
  

Auteur Topic: Koppelen flexrails  (gelezen 6981 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Koppelen flexrails
« Gepost op: 03 June 2009, 19:06:55 »
Ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar niet echt een antwoord kunnen vinden.

Ik ben bezig mijn baan neer te leggen, met oa Peco code 55 flexrails.

Nou moeten diverse stukken in een boch gekoppeld worden; hoe doe je dat het beste?

- recht afzagen
- gebruik maken van het ontstane lengteverschil
- ??

Alvast bedankt

N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

manuelspot

  • Gast
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2009, 19:11:34 »
In bogen is het belangrijk dat je met flexrails de gekoppelde gedeeltes met een kleine legente verschil aanlegt. Wij hebben dat gedaan met een lengte verschil van ongeveer 5cm.

Manuel

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2009, 19:22:39 »
Bij de code 55 rails valt het door de opbouw (de spoorstaaf ligt dieper in het bed dan je ziet) nog niet mee om de 2 staven een cm of 5 in lengte te laten verspringen bij een las. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen om de lassen wel gelijk te houden en onder de las een messing parkertje in te schroeven die ik dan vastsoldeer aan de raillas. Je ziet hier bijna niets van en werkt erg goed in een bocht. Op rechte railverbindingen doe ik dit niet want er moet enige beweging mogelijk zijn om uitzetting op te vangen.

succes, Ferry

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2009, 20:21:51 »
De (in mijn ogen) ideale werkwijze:

Verbind de nieuw te laggen rail met de al liggende rail.
Direct na de verbinding een "flexspanner" zetten, zoals DEZE.
De rail buigen in de gewenste stand en in het midden en het andere uiteinde weer een flexspanner.
Daar waar je de rail wilt inkorten de straal van de cirkel inbeelden en op deze lijn met een railkniptang de spoorstaven afknippen. Even een vijltje erlangs en de rails vastzetten met spijkers of punaises.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2009, 20:55:50 »
Ik heb ervoor gekozen om de railstaven op gelijke lengte af te korten.

Daarna nieuw stuk rails eraan gekoppeld en dat weer verder gebogen, en goed opgelet dat staven tegen elkaar bleven.

Net een stukje proefgereden: geen schommeling te bekennen, en slechts een zachte tik als de wielen over de las gaan.

Inderdaad gaan die code 55 diep het bed in.

N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Aspelix

  • Gast
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2009, 00:13:01 »
Toch word aanbevolen om bij gebruik van flexrails de lassen in een boog in beide railstaven niet naast elkaar te leggen, maar verschoven.

Groet, Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2009, 00:20:21 »
Toch word aanbevolen om bij gebruik van flexrails de lassen in een boog in beide railstaven niet naast elkaar te leggen, maar verschoven.
Door wie wordt dat aanbevolen? In ieder geval niet door mij.
Ik zou de motivatie wel eens willen zien van het verschoven leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2009, 00:25:07 »
Die logica ontgaat mij ook eerlijk gezegd. Dat betekent dat er een stuk rails is waar beide spoorstaven niet door de klemmetjes aan de bielzen op de juiste afstand gehouden worden. Grote kans op ontsporingen lijkt me.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Aspelix

  • Gast
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2009, 01:31:47 »
Door wie wordt dat aanbevolen? In ieder geval niet door mij.
Ik zou de motivatie wel eens willen zien van het verschoven leggen.

Door Piko bij de beschrijving van de flexrails.
Motivatie: Door het verschoven liggen worden de aansluitende railstaven stabieler verbonden, doordat de naar buiten werkende kracht van deze staven enigszins gecompenseerd wordt door de stijfheid van de andere railstaaf.

Als het ware beschouwt Piko de parallelle railstaaf als een soort van lasplaat, waarbij de biels als bevestigingsmateriaal dienen.
In de visie van Piko ontstaat zo minder gauw een knik in de boog ter hoogte van de lassen.

Groet, Ruurd

Aspelix

  • Gast
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2009, 01:33:43 »
Die logica ontgaat mij ook eerlijk gezegd. Dat betekent dat er een stuk rails is waar beide spoorstaven niet door de klemmetjes aan de bielzen op de juiste afstand gehouden worden. Grote kans op ontsporingen lijkt me.

Groetjes,
Jos
Jos, op die punten heb ik nog nooit een onsporing gehad, terwijl ik hoofdzakelijk flexrail  gebruik.

Groet, Ruurd

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2009, 01:45:49 »
Op zich klinkt dat logisch. De binnenste railstaaf schuift dan in de volgende flexrail. De buitenste railsstaaf van de volgende in de vorige als ik het goed begrijp?

Enige wat mij zo te binnenschiet, gaat het dan wel goed met de detectie (digitaal rijden)? Denk het wel trouwens wel, omdat je maar aan één kant een isolatie maakt.

Gerard.

Aspelix

  • Gast
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2009, 02:50:53 »
Inderdaad, Gerard, goed begrepen.

Met de isolatie-punten moet je misschien wat flexibeler omgaan (what's in a name? ;D)

Zoals gezegd: Ik gebruik hoofdzakelijk flexrail.
Ik heb welgeteld één doosje gebogen Piko-A-rail R9 gekocht (R=908 mm) en gebruik dat als basisboog.
Met een mal leg ik vervolgens een binnenboog (R=846,8 mm) of een buitenboog (R=969,8 mm) of beide.

Een eigenschap van de Piko A flexrail is, dat de bielsmat erg gemakkelijk van de railstaven afschuift. Of omgekeerd: De railstaaf erg gemakkelijk uit de bielsmat.
Dit kun je in je voordeel gebruiken, door bij scheidingen of overgangen van module naar module een spijkertje onder de railstaaf te plaatsen, railstaaf en spijkertje te vertinnen, de railstaaf op de juiste plek te schuiven en vast te solderen.

Mijn baan-in-aanbouw is qua opzet geheel dubbelsporig.

De overblijvende zaagstukjes gebruik ik voor aanpassingen in wisselstraten e.d.

Op deze manier ben je én in het bouwen én in je bestedingen flexibeler, (y) (y) , ook omdat 1 lengte flexrail goedkoper is dan de overeenkomstige lengte in vaste railstukken.

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 04 June 2009, 03:01:14 door Ruurd Benthem »

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2009, 07:45:45 »
Misschien is dit iets?

klik

Foto's en informatie van Huib Maaskant (Avontuur in Miniatuur)

Grt Erwin

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2009, 08:33:42 »
In de vraagstelling wordt toch duidelijk gesproken over de Peco code 55 rails ( nspoor) , hoewel de bovenstaande antwoorden voor 'normale' rails zeker van toepassing zijn, werkt het bij deze Peco rails toch net even anders. De railstaaf heeft een dubbele voet, de onderste zit verzonken in het plastic van de bielzen. Het valt al niet mee om met deze Peco rails bij een rechte koppeling de bielzen goed weg te snijden om ruimte te maken om de raillas in te kunnen schuiven. In een bocht is dit bijkans onmogelijk omdat de bielzen door die dubbele voet veel vaster aan de rails zitten dan bij de andere merken. Je krijgt ze dus ook bijna niet erin teruggeschoven zoals hierboven beschreven. Het wordt er zeker niet fraaier van, dus vandaar dat ik uiteindelijk het beste resultaat had met het vastsolderen van de raillas aan een messing parkertje. Ik heb zelf zo'n 80 meter van deze rails in gebruik, alles flexrail, en het is zeer mooi materiaal. Overigens kan je in n spoor met een beetje goed indelen van je rails het aantal koppelingen in bochten minimaal houden. 

Alle goed bedoelde adviezen van de niet peco 55 gebruikers zijn helaas niet goed bruikbaar voor dit type rails. De vraag was duidelijk, de antwoorden maken het voor een code 55 gebruiker juist onduidelijk omdat deze niet van toepassing zijn op dit type rails.

mvg Ferry
 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re:Koppelen flexrails
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2009, 09:51:53 »
Als het ware beschouwt Piko de parallelle railstaaf als een soort van lasplaat, waarbij de biels als bevestigingsmateriaal dienen.
In de visie van Piko ontstaat zo minder gauw een knik in de boog ter hoogte van de lassen.
Dat is dan een visie die ik niet deel. De gedachte klinkt logisch, maar de praktijk wijst anders uit. Het plastic van de railbevestigingen is gewoon niet sterk genoeg om een railstaaf in bedwang te houden die eigenlijk van plan was om uit te knikken. Ik help de uiteinden met een tangetje in de juiste boog, zodat ze gewoon niet meer de neiging hebben om te knikken. En als het nodig is zet ik er een messing spijkertje tegenaan om de zaak in bedwang te houden.

Wat de code 55 betreft, ik heb dat spul nooit in mijn handen gehad, ken het alleen van plaatjes. Maar gezien de constructie ga ik met Ferry mee, het lijkt me bij deze constructie moeilijk tot onmogelijk om versprongen lassen te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.