Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:30:59
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: [Hoe]LGB en digitaal  (gelezen 5537 keer)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
[Hoe]LGB en digitaal
« Gepost op: 02 juni 2009, 23:47:26 »
Avond,

Ik zit met het volgende issue; lgb en digitaal, wat zijn de mogelijkheden? ???

Voor een LGB baan met een rijlengte van +/- 60-70 meter ben ik op zoek naar de mogelijkheden tot het digitaliseren hiervan.

Nu ben ik (nog) niet zo'n bijzonder knappe kop in het digitaal wereldje (bekend met dinamo/mcc/ koploper/ roco multimaus)

Wat wil ik?   8)

Ik wil op simpele wijze met koploper de lgb baan kunnen aansturen zodat er vol automatisch 2-3 treinen tegelijk kunnen rijden. Zelf zit ik te denken aan de roco multimaus. Maar.... deze kan bij lange na het vermogen van 2-3 lgb loks niet aan.

Wanneer ik de multimaus wil gebruiken, volsta ik dan met de standaard roco booster voor de wissels, seinen etc en een losse (bijv lenz) 10A booster voor de treinen loop? :)

Of moet ik de multimaus vergeten en een ander systeem kiezen?

Graag ladingen/ karrevrachten tips/adviezen  ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

johanb

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • Mittlerer See Bahn
Re:[Hoe]LGB en digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2009, 00:28:27 »
Er wordt aan gewerkt om Koploper met de Massoth  centrale te laten werken. (laatste wat ik weet, is dat er nog een paar bugs in zitten aan de Massoth kant) En anders kan je elk ander dcc systeem pakken en dat aan een Massoth booster knopen heb je toch de benodigde ampjes op de baan.


Zelf draai ik met het MTS systeem en software van LGB zelf.(zoek wel even naar versie 6.00.0005, staat geloof ik nog op de site van grootspoorgroep) heeft alleen wel eens last van een storing. Sinds ik de boel verbouwd heb draait dat wel beter (even afkloppen) daarbij wil ik de sensoren van Massoth aan bevelen. Hier zit een hal sensor in. Werkt stukken beter dan de reed contacten.

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:[Hoe]LGB en digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2009, 08:14:38 »
Hallo Gerard,
Het klopt dat er momenteel aan wordt gewerkt om Koploper ook geschikt te maken voor Massoth.
Of nog beter, nu is Massoth aan zet. Ze moeten een upgrade van hun centrale software maken om de laatste??? bugs er uit te halen zodat Koploper met alle functies goed kan communiceren met Massoth.
Verder, zoals al gemeld, kan je iedere andere (dcc of motorola-ik ken Grootspoorleden die hiermee rijden-)centrale gebruiken mits je die maar niet voor de voeding van je loks gebruikt. Dus altijd een zware booster voor de baanvoeding er aan hangen. Gebruik je die van Massoth, let dan even goed op de uitgangsspanning, want die kan enkele volts te hoog zijn ( hoger dan 18V). In dat geval een paar vermogendiodes tussen schakelen.

Ga je werken met reedcontacten, dan kan je gewoon de standaard LGB of Massoth contacten gebruiken -werken bij mij na 5 jaar nog steeds perfect- maar de duurdere halsensoren mag natuurlijk ook.
Ook kan je met stroomdetectie gaan werken. Mocht je daarin geïnteresseerd zijn. stuur dan even een mailtje, dan zoek ik het wel op. Het staat overigens ook op een van de Grootspoorfora.
Succes,

Ton

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:[Hoe]LGB en digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2009, 08:31:17 »
Massoth is een prima en krachtige centrale , echter de combi met k.loper is er nog niet. Wat ook prima kan is de ECoS centrale met de 180W voeding.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re:[Hoe]LGB en digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2009, 08:40:27 »
Mijn LGB baan rijd op dit moment met DDW en koploper. Op dit moment nog altijd met max 3 treinen, en die rijden op mooie dagen de hele dag hun rondjes zonder problemen. Terugmelding doe ik via reedcontacten en S88.
Hiervoor gebruikte ik de reedcontacten van LGB zelf, tegenwoordig heb ik een goedkopere oplossing gevonden die net zo goed werkt ( tot dus ver )

Gewoon die glazen reedcontacten, 2 draden aan solderen, deze vervolgens in een stukje biels plakken, en die biels laat ik vervolgens helemaal vol lopen met lijm. Het contact is dan goed beschermd, zit in een biels die ik op een andere biels tussen de rails plak waardoor het allemaal bijna niet opvalt.

Op eurospoor vorig jaar had ik een handgestuurde LGB baan die via de roco MM werd aangestuurd. Achter de MM versterker had ik toen 2 X 5A boosters hangen die de baan aansturen. Bij enkele gevallen was 1 lok al te zwaar voor de roco boosters, dit werkte ook goed, en dan moet het dus zonder problemen mogelijk zijn de baan via koploper aan te sturen.

Groet,
Roelco

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:[Hoe]LGB en digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2009, 09:49:55 »
M'ning,

Ok, dus mijn idee kan wat dat betreft gewoon. Multimaus (in combinatie met xpressnetli) met sterke booster  (y)

OM32 voor de wissels moet ook geen probleem opleveren?  8)


Massoth is leuk, maar de bugs en aanschaf prijs houden het ff tegen wat mij betreft
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re:[Hoe]LGB en digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2009, 13:02:12 »
Let wel, Roelco heeft het over een handbestuurde baan. Als je gaat automatiseren, dan is het handig als de booster een eventuele kortsluiting aan de MM meldt, zodat die weer aan de computer/Koploper kan doorgeven dat de boel stilstaat. Dat kan in beginsel. Karst heeft wel eens op zijn bekende grondige wijze uitgezocht hoe dat zit.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2009, 13:13:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:[Hoe]LGB en digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2009, 19:20:59 »
Avond,
Wanneer ik de multimaus wil gebruiken, volsta ik dan met de standaard roco booster voor de wissels, seinen etc en een losse (bijv lenz) 10A booster voor de treinen loop? :)


Het lange antwoord is Ja, het korte antwoord ook trouwens.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net