Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 05:45:27
Baanplan Belkamp H0 door Gerrit H
Vandaag om 04:52:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 02:47:08
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:03:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:31:58
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 00:16:53
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:57:52
Nederlands-materieel in Spoor-1 door KNed
31 October 2025, 23:54:08
Stationsplein Baden Baden door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:53:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Raadplaatje door Lars Smelter
31 October 2025, 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:32:55
Bauarbeiten im gange door 741230
31 October 2025, 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
31 October 2025, 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
31 October 2025, 21:39:36
Rondom Charlois door Alewijn
31 October 2025, 21:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
31 October 2025, 21:13:12
Station Roodeschool door Benelux795
31 October 2025, 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
31 October 2025, 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
31 October 2025, 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
31 October 2025, 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
31 October 2025, 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
31 October 2025, 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
31 October 2025, 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
31 October 2025, 19:32:41
Lodewickshaven door Ronald Halma
31 October 2025, 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
31 October 2025, 16:36:50
  

Auteur Topic: Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)  (gelezen 8306 keer)

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)
« Gepost op: 02 June 2009, 21:51:44 »
Omdat ik al een poosje op het forum aanwezig ben, en sinds kort weer aan een baan begonnen ben, wil ik jullie deze graag laten zien.
De periode waarin ik rijd is periode III-IV, dus alleen nog NS. De onderbaan is gebouwd met Fleischmann wissels en rails, alle zichtbare sporen met Tillig code 83. Het isd de bedoeling de baan te gaan besturen met het Dynamo systeem, waardoor zowel anoloog als digitaal gereden kan worden. De opzet van de baan is een dubbelsporig kopstation met enkele goederensporen. Het dubbelsporig traject is in het schaduwstation enkelsporig met een keerlus. Het spoor na het tweede kruiswissel is een gecombineerd spoor, normaal en smalspoor, het bovenste spoor is smalspoor, dit om een combinatie te maken tussen spoor en tramlijn. Als vrije voorbeeld voor deze tramlijn staat de lijn Vaals-Maastricht.
Schaduwstation.
Tussenstuk.
Kopstation met tramlijn.


sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)
« Reactie #1 Gepost op: 02 June 2009, 23:05:57 »
Even vergeten te vermelden. De oppervlakte vande baan is 3,15 bij 1,25.

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)
« Reactie #2 Gepost op: 02 June 2009, 23:14:51 »
hier alvast wat foto's




Aspelix

  • Gast
Re:Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2009, 00:29:53 »
Leuk idee, Sjef.
Dat is weer eens wat anders.

Succes, Ruurd

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2009, 13:57:44 »
Een interessant plan, ook is de combinatie van smalspoor en normaalspoor bijzonder. Het tijdperk verrast me wat omdat de lijn Maastricht-Vaals al in 1938 opgeheven werd. Bovendien was de lijn uitgevoerd in normaalspoor. Waarom heb je die lijn als inspiratiebron genomen? Ook omdat het een normaalspoortramlijn is geweest. Voor de combinatie van normaalspoor en smalspoor was misschien de OSM/NBM een logischer inspiratiebron geweest, al hebben die natuurlijk niet een gave garretlocomotief gehad.

Aan de andere kant: in 1966 kwam er een einde aan de smalsporige interlocale tram met op de opheffing van de RTM. Met de keuze van tijdperk III/IV veroorloof je je dan toch al vrijheden en waarom zou je je eigen fantasie gaan beperken, het gaat om het plezier. Wel ben ik benieuwd naar het trammaterieel. Van de LTM is eigenlijk allemaal TP II, de RTM had nog TP III materieel

Groet,

Marco

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)
« Reactie #5 Gepost op: 03 June 2009, 16:47:40 »
Strak plan Jefke, ook al was inderdaad de tramlijn Maastricht- Vaals v.v. normaalspoor.
Zie een ingescande ansichtkaart.



Groet en succes,

Dolf.

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2009, 20:02:26 »
ja, erg he.  :-X
Was zo enthousiast over de gecombineerde rails van Tillig dat ik helemaal vergeten was dat de tramlijn hier normaalspoor was. De HOm sporen worden dus gewijzigd in normaalspoor, maar wil wel de combinatie maken met de tramlijn ondanks dat het tijdperk totaal niet overeenkomt. Misschien dan maar als museumbaantje. Blijf er nog steeds op hopen dat het ooit gebeurd en vind het erg jammer dat de ZLSM dat stuk helemaal mist.  :'(
Zeker in station Wijlre, waar vroeger de tram en het spoor samenkwamen.
Mooie kaart trouwens Dolf (y)
En het is precies zoals je zegt Marco, met een heel "klein" beetje fantasie kan het wel. ;)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Mergelbaan (baanplan in HO en HOm)
« Reactie #7 Gepost op: 05 June 2009, 20:52:37 »
Wil je nog iets zien van de LTM dan moet je naar Hoorn. Daar hebben ze nog nog materieel van deze maatschappij (klik). De rijtuigen zijn niet rijvaardig, maar locomotief 26 wel!

Het voordeel van normaalspoor is, is dat gemakkelijker te realiseren is. Bovendien kun je ook er wel NS materieel bij verzinnen. De diesellocomotiefserie 450 was speciaal voor de overgebleven tramlijnen gebouwd en heeft op de lijnen van de NTM en WSM in NS-tijd rondgereden. Het is niet eens zo heel onrealistisch om te fantaseren dat deze locomotief ook op de LTM-lijnen actief zou zijn geweest. Van deze locomotief een kap te koop (geweest?) die paste op de ROCO 500/600 waar hij uiterlijk wel wat van heeft. De radstand klopt wel niet helemaal, maar een kniesoor die daar op let.

Verder hebben op verschillende tramlijntjes sikken gereden. Zie het topic over lijntjes die uitsluitend met Sikken bediend werden en vooral de bijzondere foto's van Wim (Sneek).

Maar laat je niet hinderen door de realiteit! De Selfkantbahn (eigenlijk Geilenkirchener Kreisbahn) heeft een tijdje gedeeltelijk in Nederland gelegen en stel dat ze een aansluiting hadden gekregen op het Nederlandse spoorwegnet en dat daarvoor een derde rail zou zijn gebruikt.

Die derde rail techniek is voor zover ik weet heel weinig in Nederland toegepast. Alleen bij de OSM op de lijn Zeist Driebergen station van NCS/NBM van 1909-1925 en daarna, zo staat er in Sluiters (Overzicht van de Nederlandse spoor- entramwegbedrijven derde druk 2002 blz.70) , vierrailspoor. Hoe dat er nu precies heeft uitgezien?

In Duitsland,  om maar wat te noemen, wordt het bij de Harzbahn nog steeds gebruikt.



Groet,

Marco

 
« Laatst bewerkt op: 05 June 2009, 21:35:35 door MR »