Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door saskia
Vandaag om 13:55:21
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 13:29:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:08:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spoor010
Vandaag om 12:04:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
  

Auteur Topic: VSM Hoornexpress 7 Juni  (gelezen 6071 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #15 Gepost op: 06 June 2009, 22:54:56 »
Dat veiligheid bovenaan staat dat is prima.
Maar je kunt overdrijven.
Precies, en ATB op museummaterieel is zo'n voorbeeld. Volkomen lariekoek, je kunt de middelen veel efficiënter besteden door een tweede man voorin verplicht te stellen. Gezien de uitermate geringe inzet is de kans op een ongeluk nagenoeg nihil, dus is het waanzin om daarvoor voor miljoenen aan flauwekul te installeren. Verhoging van de veiligheid is prima, maar dan wel zinvol en niet op deze manier.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #16 Gepost op: 06 June 2009, 23:02:30 »
@ timtrein: een tweede man is er meestal al, want in je eentje een stoomtrein besturen wordt over het algemeen wat moeilijk.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #17 Gepost op: 07 June 2009, 00:09:03 »
......Precies, en ATB op museummaterieel is zo'n voorbeeld. Volkomen lariekoek........

Dit is echt totale onzin ! Juist op museummaterieel is het hoogst noodzakelijk !!
Ik vind het nog altijd verbazingwekkend dat er al niet veel eerder deze eis gesteld is.

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Aspelix

  • Gast
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #18 Gepost op: 07 June 2009, 00:13:50 »
Bij Gouda reed in 2008 de SSN, al of niet met ATB-E.

Bij het zelfde Goud-A reed toen ook een Thalys, met ATB
Én bij dat zelfde Goud-A reed ook een koploper, met ATB.

Volgens de verkeersleider was het druk in Goud-A.

Vervolgens lag er een hoop schroot, uitgerust met ATB...

Bron: Rapport van de zelfde verkeersinspectie....

Ook onzin verkopen is een vak.

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 07 June 2009, 00:15:51 door Ruurd Benthem »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #19 Gepost op: 07 June 2009, 00:24:05 »
Ruurd, ben bang dat je de werking van ATB niet helemaal kent, anders had je dit zeker niet geschreven.......

- SSN reed te Gouda, JA en ??
- Thalys reed door groen tonend sein, Ja en ??
- ICM reed door rood met snelheid lager dan 40 km/h, ja en dan werkt de ATB niet.......... (er was toen aldaar nog geen ATBvv)

Wel heeft de ATB, sinds de invoering daarvan, er voor gezorgd dat vele ongelukken nooit zijn gebeurd......... en dat is ook het streven van IVW !

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #20 Gepost op: 07 June 2009, 02:02:46 »
Ik heb altijd geleerd om naar seinen te kijken en niet van de ATB, wat voor de meester een hulpmiddel is, uit te gaan! Dat ATB zinvol zou ik nooit ontkennen alleen op stoomlocs vind ik het eigenlijk niet van toepassing. Zeker niet op de manier hoe het nu is ingebouwd. De ATB-E is een uitgeklede versie en het enige wat je krijgt is een remkwiterium zodat je weet dat je genoeg remt om de ATB te bevredigen. Je hebt geen accoustische signalen dus je weet niet van je ATB of je al genoeg snelheid hebt verminderd zodat je kan lossen. Natuurlijk heb je ook een snelheidsmeter maar als je na een geel sein ook pas je remmen kan lossen bij 40 km/h dan sta je dus bijna stil wanneer je remmen ook daadwerkelijk gelost zijn.
Op stoomlocs sta je altijd met een machinist, pilot en één of twee stokers. Die kijken allemaal mee. Lijkt me toch raar wanneer niemand het opvalt als er een rood sein aankomt!
Overigens was bij de knal tussen Thalys & ICM te Gouda niet de SSN maar de VSM aanwezig. De VSM was juist onderweg naar de SSN om daar met hun stoomloc mede te gaan pendelen met locs van de SSN en ZLSM tussen Gouda en Rotterdam...

Aspelix

  • Gast
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #21 Gepost op: 07 June 2009, 02:20:59 »
Pewiam,

Ik ben niet alleen bang, maar weet ook zeker dat je plank mis slaat.

=> 1: Ik ben echt wel bekend met de werking van ATB.
=> 2: Jij begrijpt mijn probleemstelling niet.
 Daarom:
Wat ik probeerde aan te geven, is het volgende:

Constatering van het moment:
Een stoomtrein van de VSM mag op het laatste moment niet rijden, omdat de ATB niet in orde zou zijn.

 Ja?
(y)

Eerdere constateringen en vastgelegd in een verslag van de Inspectie:
Een eerdere stoomtrein mocht op het laatste moment tussen alle treinen door worden ingelegd, ofschoon druk verkeer ter plaatse in Goud-A werd voorzien.
Of die stoomtrein ATB had, intereseert me in deze geen ene m... (Censuur ;D), maar ik neem uiteraard aan van wel.

 Ja?
(y)

Feit is en was volgens het verslag van diezelfde inspectie, dat er veel treinverkeer tegelijkertijd was, o.a. door de trein van de SSN, en dat de treindienstleider geen kans zag, om een met ATB-beveiligde Thalys anders resp. logischer te laten rijden dan was geprogrammeerd.

 Ja?
(y)

De machinist van de Thalys is verbaasd langs een ander spoor te rijden dan gebruikelijk.

Ja?
(y)

De machinist van de Intercity is gewend om na de andere IC vanaf spoor 3 te Goud-A te vertrekken vanaf spoor  5.

Ja?
(y)

Er rijden 2 treinen op elkaar, beide voorzien van ATB.
 Ja?
(y)
(Dat de HC's en de machinist zich niet aan de regels hielden laat ik buiten beschouwing, omdat het in het huidige geval gaat om de aanwezigheid van die ATB.)

(Intermezzo: Ervaren HC's, ervaren machinisten!! En toch gebeurt dit ??? Wat mogen we blij zijn, dat het rondje om de kerk nooit is doorgegaan!)


6 constateringen, die jij niet kunt ontkennen. OK?
(y)  (y)  (y)  (y)  (y)  (y)

Leg jij hier nu de logica eens uit van het op het allerlaatsate moment niet laten rijden van een stoomtrein, onder de smoes het mom, dat de ATB niet in orde zou zijn, terwijl die bewezen heeft in orde te zijn.

Ik nie snapnie

Ja?

Knappe knul, als jou dat lukt.
Sterker: Je breekt een record, als je in deze van mij gelijk krijgt.

Sterkte en succes.
Ruurd. >:(
« Laatst bewerkt op: 07 June 2009, 02:53:16 door Ruurd Benthem »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #22 Gepost op: 07 June 2009, 03:37:57 »
Deze problemen spelen niet alleen bij VSM maar ook bij SSN. deze hebben dezelfde ATB-E installatie.
De vraag is alleen of dat op exact dezelfde wijze is ingebouwd met dezelfde componenten.

En de kans is redelijk groot dat er best nogwel verschillen in de ingebouwde installatie´s zitten.
ATB-E is simpel gezegd eigenlijk niet meer dan een starterkit met spoelen, een centrale unit en een dik boek hoe je de rest eromheen mag opbouwen.
En in dat laatste kun je veel verschillende uitvoeringen bedenken, mede afhankelijk van wat voor soort trein waar je dat systeem inbouwt.

Bij bijvoorbeeld een DE41 is tractieafschakeling een heel ander verhaal dan op zo´n duitse stoomkar...
Dit is echt totale onzin ! Juist op museummaterieel is het hoogst noodzakelijk !!
Ik vind het nog altijd verbazingwekkend dat er al niet veel eerder deze eis gesteld is.
Heb jij weleens de binnenkant van een museumtrein bekeken eigenlijk  ;D ???

Zoja mag je mij vertellen waarom het op museumtreinen zó noodzakelijk is...
Mag je daarbij even in je hoofd houden dat het aantal museumtreinen wat rondrijdt op het Nederlandse spoor <1% is...

Maar laten we met zijn allen even niet vergeten dat nergens gesteld is wat nu de daadwerkelijke reden is en zonder die kun je hier dus simpel geen oordeel aan vellen !
« Laatst bewerkt op: 07 June 2009, 03:46:18 door Thom »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #23 Gepost op: 07 June 2009, 09:44:32 »
Knappe knul, als jou dat lukt.
Sterker: Je breekt een record, als je in deze van mij gelijk krijgt.
Sterkte en succes.
Ruurd. >:(

Uit de hele manier van schrijven van je bericht, en vooral het laatste deel, zie citaat, merk ik dat je super graag perse gelijk krijgt !!
MAAAAAAAAAAAAAAAAAAR, helaas voor jou, Ik vind dat museummaterieel zeker ook voorzien moet zijn ATB.

Pewiam (dagelijks beroepshalve met spoorwegveiligheid bezig.........)
Ook Engelse treinen zijn leuk

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #24 Gepost op: 07 June 2009, 10:19:04 »
Als jullie nu eens ophielden met zaniken over wie er nu gelijk heeft...

« Laatst bewerkt op: 07 June 2009, 10:30:21 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #25 Gepost op: 07 June 2009, 11:16:45 »
Ach, dat is voorlopig 48 uur opgelost..

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #26 Gepost op: 07 June 2009, 11:32:10 »
Erg jammer voor de VSM en alle enthousiaste mensen die dit nu moeten missen :'(

Toch mooi om te zien dat als er een stoomloc langs denderd iedereen een glimlach op zn gezicht krijgt!

Maar idd veiligheid boven alles.

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Wilmar den Ouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #27 Gepost op: 07 June 2009, 14:33:11 »
Deze problemen spelen niet alleen bij VSM maar ook bij SSN. deze hebben dezelfde ATB-E installatie.
Gister kwam hier (Maassluis) anders nog gewoon een stoomlok + aanhang over de hoofdbaan naar Hoek van Holland en terug   ;D

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #28 Gepost op: 07 June 2009, 20:03:54 »
Dat was dus de SSN...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #29 Gepost op: 07 June 2009, 20:54:29 »
Dit is echt totale onzin ! Juist op museummaterieel is het hoogst noodzakelijk !!
Ik vind het nog altijd verbazingwekkend dat er al niet veel eerder deze eis gesteld is.
Dat mag, en we zijn benieuwd naar je argumenten. Dan valt er tenminste een fatsoenlijke discussie te voeren.