Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Poll

Wie heeft er ook wel eens geen zin meer in zijn modelbaan en wil het liefst de hele boel verkopen?

Ben er gelukkig vanaf
4 (2.7%)
Inderdaad, staat te koop
1 (0.7%)
Inderdaad, maar die zin komt wel weer
49 (32.7%)
Dat heb ik zelden
70 (46.7%)
Belachelijk, wil wel iedere minuut van de dag met mijn baan bezig zijn.
26 (17.3%)

Totaal aantal stemmen: 143

Auteur Topic: Geen zin  (gelezen 8113 keer)

Tomas131

• TraXXer
  • Offline Offline
  • Br 146.2
Re:Geen zin
« Reactie #30 Gepost op: 01 June 2009, 17:20:34 »
Ik heb ook lang met dit probleem gezeten. Het duurde bij mij 2 jaar voordat ik helemaal digitaal kon rijden. In die tijd heb ik vaak nagedacht om het maar te laten zitten. Vooral onderbouw en rails leggen is de zure appel. Maar als je daar doorheen hebt gebeten begint de hobby pas echt leuk te worden. Nu kan ik beginnen met bovenleiding en scenery wat eigenlijk het leukste van de hele hobby is.
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Zankerdaal

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 01 June 2009, 17:27:59 »
Dat heb ik zelden

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 01 June 2009, 17:38:47 »
Ik heb ook vaak dat ik geen zin heb. Af en toe even rijden, that's it.

Nu heb ik vandaag vanalles gedacht, nieuw baanplan met meer mogelijkheden.
Ik ben er zelfs over aan het denken om voorlopig te stoppen met de hobby.
Maar dat is helemaal niet zeker.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #33 Gepost op: 01 June 2009, 19:56:16 »
@ Bart

Ik denk niet dat het een optie voor jou is om te stoppen, je bent nu aardig opweg.
Natuurlijk heb je weinig materieel en zo.

Maar ik ben zo ook begonnen met modelspoor, een analoge startset van Fleischmann.

rail ovaaltje van iets minder dan 2 vierkante meter.
dat heb ik langzaam uitgeboud, ik rij nu 5 jaar Digitaal.
Eerst met de Lokmaus, nu met de Multymaus.

Dit heb ik geleidelijk uitgebreid met divers materieel.

Nu 10 jaar alter heb ik een behoorlijkeverzameling nederlands materieel.
dat kun jij ook, maar je zult geduld moeten hebben.

Alleen heb ik nu mometeel nog geen baan, want ik ben nog steeds aan het proberen een goed plan te ontwerpen.

Dus ik zou nu eerst maar eens goed bedenken wat je wil.
Je bent nu net op de goede weg, het zou zonde zijn als je het nu zou afkappen

Jos
« Laatst bewerkt op: 01 June 2009, 23:10:13 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 01 June 2009, 20:27:21 »
Het probleem is, ik mag niet veel kopen van mijn ouders.
Ik zou wel willen dat ik meer rails of materieel had, en het geld heb ik meestal ook, maar mijn ouders zijn er ook nog.

Maar nu weer on-topic.
« Laatst bewerkt op: 01 June 2009, 20:38:35 door Bart Tigges »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 01 June 2009, 20:40:16 »
Ik lees dat je een grote baan hebt, misschien groeit die wel boven je hoofd.

Je zou er ook aan kunnen denken om de boel af te breken, een selectie maken van je materieel, de rest verkopen en klein opnieuw te beginnen, iets dioramachtigs wat makkelijk te overzien is.
Maar ik denk dat je dit zelf ook al wel overwogen hebt.

Groet Stephan.

(Als ik niet zo veel zin heb in bouwen ga ik oude spoortijdschriften lezen of op dit forum zitten, dus mijn inlogtijd ~= mijn geen zintijd. ;D)

Mijn probleem (als je van probleem kunt spreken) is dat ik de volledige baan van mijn vader heb overgenomen en hij het natuurlijk heel jammer zou vinden als ik een (groot) deel niet zou gebruiken of zelfs zou verkopen. Hij komt mij nog regelmatig helpen met opbouwen en dat waardeer ik zeer. Het is dan ook, ondanks dat het volledig mijn ontwerp is en hij mij niet beïnvloed wat betreft opbouw, techniek etc, toch NIET HELEMAAL mijn baan en misschien dat dat van invloed is op het enthousiasme om verder te bouwen. Mijn baan is regelmatig open voor publiek en ik vind het altijd weer leuk om de reacties te horen en ook om naar zo'n dag toe te werken, maar nu ontbreekt de moed mij totaal. Hopelijk is het een tijdelijke dip en krijg ik er binnenkort weer zin in. MAAR NU EVEN NIET !!!

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #36 Gepost op: 01 June 2009, 23:15:21 »
Het probleem is, ik mag niet veel kopen van mijn ouders.
Ik zou wel willen dat ik meer rails of materieel had, en het geld heb ik meestal ook, maar mijn ouders zijn er ook nog.

Maar nu weer on-topic.

Ik mocht in het begin ook niet veel kopen van mijn ouders.
Maar nu ik een vaste baan heb krijg ik nog wel eens opmerkingen dat ik meer moet sparen, en minder aan treinen uitgeven.
Maar ik heb sinds ik werk een vast budget, dat was 350 oude guldens per maand.
Nu is dat inmidels 250 euro per maand, de gemiddelde uitgaves vallen vaak wat lager uit.

Maar ik denk dat als jij een vaste baan hebt, met goede inkomsten, dat dat wel los zal lopen.

Wat ik mischien wel kan aanbevelen is om het nu rustiger aan te doen, of een tijdje een "pauze" maken.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #37 Gepost op: 01 June 2009, 23:56:17 »
Het bloedt kruipt waar het niet kan gaan. Dat is ook zo met deze hobby. Ook ik heb periodes dat er niks gebeurd maar ben nu ruim 40 jaar bezig in deze hobby, begonnen met Trix Express, gekregen in mijn jeugd, nu N-spoor, is het iets wat me niet meer los laat. Gewoon omdat het te leuk is en met de voortschrijding van de tijd nieuwe mogelijkheden ontstaan. Iedere hobby kost geld maar het is wel een hobby waar je een heleboel creativiteit in kwijt kan en daar gaat het toch om.

Laat het ff lekker liggen, je hebt tenslotte ook nog iemand erbij die je helpt en daar ook zijn plezier in heeft bovendien tijdens de instuiven ook genoeg positieve respons. Dat merk ik zelf ook. Wat er niet goed is weet alleen jij en misschien een kenner maar waar gaat dat over.

Het is tenslotte ons feestje, Later krijg je spijt en dan ga je gewoon opnieuw beginnen

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #38 Gepost op: 02 June 2009, 08:33:48 »
ik lees veel dingen die mij bekend voorkomen, ik heb ook wel eens geen zin om naar zolder te gaan of om treinen en bussen te fotograferen.Heb door de jaren veel nederlands materieel bij elkaar verzameld, en ben voor een paar jaar terug duits materieel gaan kopen.Dus wel eerst verkopen en daarna nieuw weer kopen,In het verleden heb ik wel eens dagen op zolder door gebracht,als mijn vrouw naar haar werk ging zat ik op zolder en had amper tijd om eten te koken als zij weer thuis kwam. Ook een tijdje geen modelbaan gehad om dat de jongste graag de zolder wou hebben, en heb op de logeerkamer een klein baantje gehad ook daar had ik plezier aan.Maar het is een virus wat je nooit meer kwijt raakt.Maar ik zou nooit de hele bubs verkopen daar krijg je spijt van,dus gewoon de treinen in de doosjes laten zitten en het komt vanzelf weer. Het is ook wel stimulerend om af en toe mensen op bezoek te krijgen waar mee je de hobby deelt.

mvgr Evert Masselink.   

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #39 Gepost op: 02 June 2009, 10:13:29 »
Wat heet geen zin....
Iedereen heeft dat op zijn tijd.
Zelf heb ik altijd wel zin om te modelbouwen, maar nu heb ik echter niet voldoende tijd hiervoor omdat ik andere klussen moet doen in en om het huis welke meer prio hebben en echt af moeten. Sommigen snappen dat niet van me omdat ik nogal gedreven ben geweest afgelopen jaren in de modelbouw, maar als je kleine kinderen hebt/krijgt is dat echt veel mooier dan modelbouw, vind ik, en daar wil ik veel tijd aan geven want ze zijn maar één keer klein.

Dit jaar heb ik de modelbouw dus op een zeer laag pitje staan, en pak het eind dit jaar wel weer op voor de lopende projecten. Kleine dingen doe ik echter gewoon tussen de bedrijven door....

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 02 June 2009, 10:36:50 »
Herkenbaar... met een gezinsleven komt modelbouwen aardig in de verdrukking en het moet natuurlijk wel ontspanning blijven. Ach, goede ouwe vrijgezellentijd van hele weekenddagen aan prutsen en ondertussen met een half oog en een biertje bij de hand een touretappe op TV volgen.....  Tegenwoordig is het af en toe een uurtje in de avond, en daar blijft het dan wel bij. Vandaar dat de voortgang traag is en ik me op een klein baantje heb gestort. Zo gaan er dus ook máánden voorbij dat ik niets doe of bouw omdat ik vaak geen zin heb om te beginnen. Die zin (en tijd) komt altijd wel weer..
No dress rehearsel, this is our life.

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #41 Gepost op: 02 June 2009, 20:31:16 »
Vooral niet wakker worden. Lekker door blijven dromen. 8)

:-X.....gniffel......... :-X ........  ;D (bulder)...............

He leuk sommige reageren altijd zo fijn... >:(
Hoezo zou ik wakker moeten worden? als je selectief bent in wat je koopt en al helemaal geen standaard zooi nieuw in de winkel haalt weet ik zeker dat er (veel) meer uit komt dan er ooit in is gegaan!

En als het oog op investering ook deel uit maakt van mijn hobby mag dat toch? Maar ben blij dat je om mn uitspraken kan lachen ???
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #42 Gepost op: 02 June 2009, 20:42:39 »
Geen zin = onzin.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #43 Gepost op: 04 June 2009, 01:18:09 »
Geachte heer opmerkelijk.
Wij lachen u niet uit, we lachen u toe, ondanks dat u behoorlijk anoniem ronddwaald, wij durven nog te lachen en te ondertekenen met onze eigen naam
Deze sneer gegeven hebbende, valt het allemaal reuze mee, ik vind het alleen heel knap dat je tot 2 keer toe iets heeel zeker weet wat er in de toekomst gaat gebeuren
Dit is op zijn zachtst gezegd, erg, heummm opmerkelijk  :).
Als je zulke stellige wijsheden neerzet, moet je wel tegen enige hoon kunnen. en mocht je dit echt heeeel zeker weten, dan ben jij de oplossing voor de credietcrisis  :)

Maar goed.
Ik heb er vaak geen zin in ( modelbouwen dan) maar gelukkig weet ik ook de oorzaak, ik leg elke keer mijn lat hoger dan mijn kunnen.
En als er dan weer een swat in de prullebak verdwijnt is de onzin er weer gauw.
Ik blijf wel net zo lang doorharken tot ik die lat haal, alleen het probleem is, als ik tegen die lat aanzit. leg ik hem voor mezelf alweer hoger.
Zal wel een tik zijn, aangezien het mezelf niet lukt om de lat, de lat te laten en tevreden te zijn met mijn brouwsels.
mijn advies, leg je eigen lat van je kkunnen pas hoger als je al ver over de lat bent, ipv andersom  :)

Edit: herstel, mijn excuses, je hebt jezelf voorgesteld, dus zo anoniem ben je niet
« Laatst bewerkt op: 04 June 2009, 01:23:09 door marty »
Mvg Marty,

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #44 Gepost op: 04 June 2009, 09:18:54 »
Mijn werk is werken met het hoofd en niet met de handen. Dus als ik thuis ben moeten die handen wel even 'uitgelaten' worden, bouwen dus. Aangezien er ook nog een vrouw en kinderen bij mij thuis rondlopen, compleet met puberteit en huiswerk, moet ik m'n tijd goed verdelen. Niet alleen wordt er aan de baan gebouwd, maar ook aan rollend materieel. En aangezien ik een behoorlijke collectie heb verzaagd tot redelijk lijkend vooroorlogs NL materieel weet ik gewoon dat ik daarme een bepaald soort 'kapitaalvernietiging' heb uitgevoerd.
Ik verwacht overigens niet dat mijn hobby aan het eind (mijn eind? als ik overlijd?) iets anders opgeleverd heeft dan persoonlijk genoegen van mij en hopelijk ook anderen. Als ik zie dat de bekende oude M* TEE-RAm een krukkig speelgoedje is vergeleken bij wat er nu aan modellen aangeboden wordt, moet je al een enorme die-hard verzamelaar zijn wil je geloven dat dat speeltuigje uit 1975 opeens de hoofdprijs opbrengt in het jaar 2duizendnogwat.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.