Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
  

Auteur Topic: Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)  (gelezen 18520 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #30 Gepost op: 12 September 2009, 14:36:34 »
Okay, het tweede keer ombuigen in dezelfde richting is lastig, maar misschien ligt dat aan mijn iets te grote puntbektang.

Een paar vraagjes:
1. Ik denk dat alleen het puntstuk gepolariseerd hoeft te worden, klopt dat?
2. Betekent dit dat de tongen zichzelf polariseren door contact met de buitenste reails?
3. En zo ja bij vraag 2, levert dat dan op termijn geen contact storingen op?

Bedankt vast,

Gerard

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #31 Gepost op: 12 September 2009, 16:58:11 »
Bij mijn Tillig wissels polariseer ik het puntstuk en de wisseltongen, dan ben je niet gevoelig voor vervuiling van het contactvlak en loop je niet het risico van kortsluiting door de wielflenzen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #32 Gepost op: 12 September 2009, 17:00:40 »
Als het goed is zaten er blikken stripjes bij het bouwsetje? Die moet je inbrengen om de tongen elektrisch met de buitenste rail te verbinden (ik weet het, dat heet anders) en een stripje om het puntstuk te polariseren.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #33 Gepost op: 12 September 2009, 17:17:33 »
Okay, dat wordt dus wat huisvlijt. Die nieuwzilveren stripjes vertrouw ik niet zo (iemand ervaring?).

Ik denk dat ik de tongen maar met hun buitsenste rail ga verbinden met een good-old draadje er tussen gesoldeerd.

Gerard

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #34 Gepost op: 12 September 2009, 17:36:35 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #35 Gepost op: 12 September 2009, 18:59:51 »
Okay, dat wordt dus wat huisvlijt. Die nieuwzilveren stripjes vertrouw ik niet zo (iemand ervaring?).

Ik denk dat ik de tongen maar met hun buitsenste rail ga verbinden met een good-old draadje er tussen gesoldeerd.

Gerard

Als je slim bent (net als ik) dan maak je voordat je de rail installeert de onderzijde kaal (want gebruineerd). Installeer je die stripjes tussen de dwarsliggers. Vertin je de stripjes waar ze de rail gaan raken. Installeer je de rail en als het op zijn plek zit, houd je de soldeerbout er even tegen en het zit voor eeuwig vast. De stripjes zijn als je ze los installeert altijd nog betrouwbaarder dan alleen vertrouwen op het contact van de tongen tegen de buitenste rail bij het bewegen van de tongen. Je mag uiteraard ook gewoon een draaje aan de rail solderen, maar omdat je het na het inschuiven moet doen, raad ik je altijd aan de plek even kaal te maken. De gebruineerde rail soldeert niet echt fijn.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #36 Gepost op: 12 September 2009, 20:03:17 »
Mannen, bedankt voor deze tips!

Gerard

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #37 Gepost op: 05 June 2015, 12:53:03 »
Nee, geen last van gehad. Het is al een stukje gebogen. Eerst knijp ik met een tangetje het ding loodrecht op de railstaaf. Haal door eht gatteke en buig het doorstekende eindje verder om. No problemo. (y)

Dit draadje opgezocht omdat ik ook begonnen ben met de bouw van deze wissels.

Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je het lipje met een kleine boog moet ombuigen naar omlaag. Als je dat doet, hoeft er niets van de punt af en hoef je het niet nogmaals om te buigen. De wisselstang = stelbalk blijft op zijn plaats, opgesloten tussen rails en het abs van de wissel. Ook is het niet nodig om de wisseltong op die manier vast te houden, deze kan geen kant op, ook niet omhoog of zo, omdat hij verderop vastzit.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 21:28:45 door HuubvG. Reden: zie doorgehaalde en gecorrigeerde, met dank aan Frank Peeters »
Ik heb al een trein

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #38 Gepost op: 05 June 2015, 16:36:34 »
hallo,
ik geloof dat het artikel nr verandert is?

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bouw Tillig elite EW1 85430/1(bouwpakket wissel)
« Reactie #39 Gepost op: 10 June 2015, 13:06:19 »
Het artikelnummer van de wissel(s) is inderdaad veranderd. Er zijn verder ook een aantal aanpassingen gebeurd in de configuratie om een eventuele korstsluiting op de geleidingen tegen het puuntstuk te vermijden. Het stukje dat gepolariseerd moet worden is nu een beetje langer en er is een voegje inde wisseltongen voorzien.

Om het hele zootje van de juiste spenningen te voorzien, solderen we gewoon de draadjes aan de onderzijde van de railstaven met een redelijk hete bout. wissel op zijn kop op een alu plaat leggen, plaats vrij maken met glasvezelborstel of breekmesje,vloeimiddel, vertinnen en de veoorvertinde draad gewoon even aantikken op de staaf. tongen wet een draadbrugje aan denaastliggende rail, puntstuk en geleiding op een gemeenschappelijke draad.

Om plooien van de pennetjes een de stelbalk. Eerste plooi met een platte bektang. Bij de 2de plooi wordt het staafje gesteund door een fijne schroevendraaier en met een grotere schroevendraaien omgeplooid en dan kan het zelfs in de andere richting.
Breekt het puntje af, gewoon uit een stukje flexrail een nieuwe tong slijpen met de dremel (lekker prutsen).
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025