Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Raptor en een laptop  (gelezen 9265 keer)

Anne W

  • Gast
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #15 Gepost op: 02 juni 2009, 22:57:33 »
Heren,

Even een paar algemene opmerkingen:

hoeveel thuisbanen zijn echt computergestuurd denken jullie?

wacht even af met je defintieve opinie tot de zaak klaar is.

het staat iedereen vrij zijn mening/vragen te geven op de website en op de beurs in Houten met de echte vertegenwoordiger van Raptor te praten.

zal de invoering volgend jaar van Windows 7 weer een grote impact hebben op de computergestuurde treinbanen en de beruchte updates?

ja, whizkids zijn vreemde vogels, ik heb het afgelopen jaar bijgedragen aan het 58 meter jachtje van de man achter Sun (is Java), vraag me niet wat voor ideeën die whizzkid had.

de filosofie achter Raptor is onveranderd, de modelbaan is het belangrijkste, elke besturing is slechts een hulpmiddel om die baan te laten schitteren.

mijn positie is onveranderd, een Raptor gebruiker die vindt dat deze mogelijkheid tot automatiseren zonder afhankelijkheid van de PC bekendheid verdient.

Groet, Anne W




Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #16 Gepost op: 02 juni 2009, 23:13:51 »
Er staat weer eens van alles te lezen van de computerdeskundigen...

Lijkt me logisch dat ze een Linux live CD gebruiken, dus hoef je je ook geen zorgen te maken of het werkt, want Linux draait op zo'n beetje alles waar een CPU in zit. Nieuwe hardware? Nieuwe CD.

Een web-server op de Raptor zelf lijkt me niet zo'n jofel idee, aangezien dat een vrij zware applicatie is, zowel wat betreft vereiste rekenkracht als geheugengebruik. En je zou hem zelf moeten ontwikkelen - liever niet, denk ik zo.

Raptor heeft een bepaalde filosofie en daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat is verder niet aan de orde.

Zou ik er voor kiezen? Nee, ik vind het zonde om met veel moeite van alles in een kleine microcontroller te stoppen, als je een PC hebt waar dit allemaal veel gemakkelijker gebouwd kan worden, nog afgezien van zaken als gebruikersgemak en de grootte van het scherm.

Maar zoals gezegd, dat is hier niet aan de orde.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #17 Gepost op: 02 juni 2009, 23:32:36 »
Beste Anne,

Ik heb mijn twijfels bij dit product. De fabrikant zou raptor-digital moeten zijn, de website staat geregistreerd op een adres in Den haag op naam van "USE-Autonomic", de naam van Trainbrain (software onder dos) komt naar voren bij google, op de website van raptor staan geen contactgegevens. In nederland is het verplicht als bedrijf om op een website je contact gegevens te zetten. Maar ik kan geen adres, geen telefoonnr, geen kvk-nummer (wel bekend bij kvk handelsregister), enz...), of wat anders vinden, alleen een mail-adres. Dat is gewoon erg vaag, heel erg vaag...

Ik wil best geloven dat jij een mooie baan hebt die goed bestuurd wordt door deze centrale en dat het hartstikke goed en snel gaat.  Ik heb je andere topics op het 3rail-forum ook gelezen en bekeken, allemaal erg positief. En ik wil je ook niet op een andere besturing laten overstappen. Alleen het feit dat jij de enige bent die dit zo promoot maakt mij een beetje huiverig... waarom zijn er geen andere gebruikers met deze centrale online?

Er moet nog een demobaan staan bij een winkel in het zuiden des lands en sinds enkele weken weet wel een adres bij mij in de buurt waar hij zou moeten werken. Maar daar ben ik nog niet langs geweest. Ik ben gewoon benieuwd naar de centrale, sta overal voor open maar dan moet er wel informatie over het ding te vinden zijn. Technische informatie hoe het werkt, ondersteuning, gebruikers, enz... Meer dan 400 euro (centrale, aankopen opties centrale, aankoop booster) investeren in een product waar bij mij geen goed gevoel naar boven komt zal nooit mijn centrale worden.

En inderdaad de invoering van Windows 7 zal weer de nodige vragen opwekken bij de diverse softwaremakers... maar goed tegenwoordig draaien heelveel apparaten (van digitale tv-decoders via telefoons tot auto's) ongemerkt op een versie van "ramen".

groet Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Voorzitter Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #18 Gepost op: 02 juni 2009, 23:55:43 »
Het systeem vind ik ok qua opzet hoor.

Ik geloof alleen niet in de kracht van bootable cdrom OS'en behalve dan voor Kiosk Mode en Recovery doeleinden.

Iets simpels als even internetten naar raptor oplossingen een bookmark maken, een backup op de desktop zetten. Is niet haalbaar omdat de volgende opstart alles weer weg is.

vr gr Michael

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #19 Gepost op: 03 juni 2009, 00:04:24 »
Och, het is en het blijft koffiedik kijken, dus zolang de ontwikkelaar van de Raptor, zelf geen openheid van zaken geeft, blijf ik dit product negeren. Het is hetzelfde verhaal als met het oude Trainbrain, ook daar kreeg je nooit volledige info bij en over. En was het ook altijd gehuld in dikke mist.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #20 Gepost op: 03 juni 2009, 12:12:39 »
Alleen de claim al dat het de enige centrale/software is die FEILLOOS werkt. Ik vindt het nogal hoogdravend om dat te zeggen.
Ik blijf lekker bij mijn Lenz systeem. Werkt bij mij naar volle tevredenheid. Handmatig met handregelaars en automatisch met Koploper, is maar net wat ik wil.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #21 Gepost op: 03 juni 2009, 12:44:16 »
waarom zijn er geen andere gebruikers met deze centrale online?

Er zijn er echt wel meer online hoor. Ik ben vorig jaar bij iemand geweest die hier ook actief is en ook naar volle tevredenheid met een Raptor werkt. Op het 3railforum heb ik ook weleens gelezen van iemand die de Raptor gebruikt.
En Anne promoot de Raptor nadrukkelijk (heb ik overgens geen problemen mee).
Er zullen hier vast nog wel meer mensen zijn die de Raptor hebben maar dat nooit verteld hebben...

Er zijn inderdaad wat vage zaken rond deze centrale zoals de informatieverstrekking. Ik heb, zoals ik zei, de Raptor werkend gezien en dat zag er echt goed uit! Toch zou ik zelf niet kiezen voor deze centrale. Alleen dat prehistorische schermpje al...  ;)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Anne W

  • Gast
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #22 Gepost op: 04 juni 2009, 22:27:01 »
Heren,

Ik heb "mijn "whizkid" op dit topic gewezen en gevraagd of hij commentaar had, vandaag antwoord:

Tevens voeren ze, in bepaalde opzichten, zelfs ideeën aan

Of wij vaag zijn? Zij vragen zelf helemaal niks en het gezegde luid: "wie niet vraagt, die niet weet..."

Einde antwoord, nog een spreekwoord van mijn kant: "wie de schoen past trekke hem aan".

Als laatste een herhaling van een door mij  reeds veel uitgesproken mededeling: Raptor is niets voor de zogenaamde "PC rijders", tenzij ze uitgekeken zijn op de PC of te veel geplaagd worden door bugs, updates en programma wijzigingen van centrale of PC fabrikanten.

Groet, Anne W

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #23 Gepost op: 04 juni 2009, 22:36:49 »
Dat lijkt me duidelijk, ze zijn niet vaag maar als je iets wilt weten over het systeem dan moet je het antwoord er zelf uittrekken.

Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #24 Gepost op: 04 juni 2009, 22:44:50 »
Alleen al dat er gesproken wordt over 'Wizzkid' daar alleen al lopen bij mij de rillingen over de rug.
Wat en wie is dat dan, of of dat zo geheim dat jij het zelf niet weet.

Ik ga maar weer lekker met mijn treintjes spelen, en laat Raptor maar gewoon links liggen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #25 Gepost op: 04 juni 2009, 23:00:24 »
Het is echt de perfecte manier om potentiële klanten weg te jagen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #26 Gepost op: 04 juni 2009, 23:46:54 »
Nou ja, in het bericht van Anne staat, met alle respect, helemaal niets. Whiz kid? Was ik ook, in de tijd dat die term nog gangbaar was (midden jaren '80).

En de bewering dat Raptor geen bugs heeft mag echt wel eens gestaafd worden, anders kan het op de grote hoop samen met het monster van Loch Ness, Elvis die onlangs nog ergens gezien is en de mensenrechtenprijs die door Moammar al-Qadhafi wordt uitgereikt.

Kijk, Raptor is nog steeds een computer, computers draaien software en software heeft bugs. Tenzij ze met een wiskundige onderbouwing komen (wat dus schier onmogelijk is, omdat je al een half uur bezig bent om de correctheid van het allereenvoudigste programma te bewijzen), kan de bewering of de suggestie dat Raptor geen bugs heeft, of belangrijk minder dan een vergelijkbaar programma dat op een PC draait, naar het rijk der fabelen verwezen worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #27 Gepost op: 05 juni 2009, 09:20:05 »
Het is onmogelijk om geen bugs te hebben in software.

Een jurist maakte bij mij ook eens zo'n opmerking ik heb hem alleen maar gevraagd hoe het mogelijk was dat al die knappe juristen die in Den Haag zitten het toch voor elkaar kregen dat op elke wet die zij maakte heel veel jurisprudentie komt.
En die bedrijfstak bestaat al veel langer dan dat er software wordt gemaakt.

Zelf heb ik software gemaakt dat bij heel veel bedrijven werkte en nagenoeg foutloos, eens had een bedrijf problemen met de facturatie, alle andere gebruikers maakten meer dan 1.000.000 fakturen per jaar, maar hij had een bug gevonden en die klopte ook, hij deed iets wat niet voorzien was.

Moraal zodra er heel veel gebruikers zijn is de kans groot dat er een bug wordt gevonden ook in de Raptor er is altijd wel iemand die iets doet wat de maker niet verwacht.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #28 Gepost op: 05 juni 2009, 10:08:43 »
Waarom zou software zonder bugs niet kunnen? Als inderdaad de achterliggende software al iets bestaand is, kunnen de fouten er al uitgehaald zijn.

Zoals al eerder is aangegeven, zou er een relatie zijn met UseAutonomic, dus Trainbrain. Daar hebben wat fouten in gezeten en zijn er inmiddels al lang uitgehaald. Bij mij werkt deze naar volle tevredenheid. Een ander kastje eromheen zegt niet dat er dan ineens bugs tevoorschijn moeten komen. En het zou zomaar kunnen zijn dat de software binnen Raptor de trainbrain software is.

Over het schermpje, als ik toch constateer dat er genoeg mensen nog steeds een IB kopen.....

Dat schermpje is ook niets anders. OK, de nieuwe IB heeft een mooier scherm. Maar die moet eerst nog eens uitkomen, net zoals de nog steeds verwachte IB update.  ;)

Ach, ik vind het grote voordeel dat ik nog steeds een oude computer heb met een wel 1GB harde schijf die op W98 draait met een wel gigantisch scherm van 15".  ;D


Groeten

Olav
Groeten

Olav

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re:Raptor en een laptop
« Reactie #29 Gepost op: 05 juni 2009, 10:53:52 »
Waarom zou software zonder bugs niet kunnen? Als inderdaad de achterliggende software al iets bestaand is, kunnen de fouten er al uitgehaald zijn.


Het is nu eenmaal een feit dat er altijd fouten in zitten, zelfs al is software nog zo oud. En als jij ergens foutloos mee draait wil niet zeggen dat er geen fout in zit. Koploper draait ook al geruime tijd, toen ik het vorig jaar ging gebruiken voerde ik blijkbaar ook iets uit wat nog nooit iemand zo gedaan had (of gemeld had omdat er omheen te werken was ), en vond daardoor een probleem wat er al jaren in zat.

Werk zelf als software engineer. Onze klanten, duizenden wereldwijd, draaien zonder problemen met onze software, maar toch zijn er ook klanten die met diezelfde software tegen problemen aanlopen die achteraf al 10 of zelfs al 20 jaar in de code zat. En dan vraag je je zelf echt wel eens af waarom er nog nooit eerder een klant tegen aangelopen is? maar in de praktijk is het nu eenmaal zo.

En als je iets produceerd, is het volgens mij niet realistisch om te beweren dat het foutloos is.