Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 16:15:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:12:01
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
  

Auteur Topic: Modelspoormagazine 53 - november 2006  (gelezen 1854 keer)

Gert1

  • Gast
Modelspoormagazine 53 - november 2006
« Gepost op: 06 November 2006, 23:04:00 »
Op de voorkant van het novembernummer van Modelspoormagazine prijkt een fraaie Belgische Reeks 15-loc van Olearts.
Dit model was een absolute publiekstrekker op de door Modelspoormagazine georganiseerde Modelspoorexpo in Mechelen en was meteen de reden dat ik daar niet zo veel kon zien van de Heljan Containerkraan, die eveneens op de stand van Olearts werd getoond.

Gelukkig was en is die contrainerkraan op internet ook te zien in een fraai filmpje en was de Reeks-15 loc afgelopen zaterdag in Houten op de stand van Brelec op je gemak te bekijken.

Je begrijpt het al: ik heb de afgelopen tijd heel wat beurzen afgelopen en vandaar dat ik wat later ben met deze tijdschriftbespreking.

Dit nummer opent met een artikel over Windigital 2006. Alweer de zoveelste update van onze (oorspronkelijke?) landgenoot Abbink die ooit begon met een treinenbesturingsprogramma op een Mac en zijn software heeft uitgebouwd met steeds meer functionaliteit en ook beschikbaar heeft gemaakt voor Windows. Nu heb ik net de Digital-special van Miba in huis gehaald, dus dit artikel bewaar ik even voor later.

Na de immer interessante nieuwtjes-rubriek volgt een uitvoerig artikel over Olearts' nieuwste huzarenstukje: de reeks 15. Wederom werkte Olearts samen met Heljan en het resultaat mag er zijn. De loc ziet er bijzonder fraai uit en MSM heeft er dan ook bijna niets op aan te merken.

Vervolgens weer eens aandacht voor N-spoor in een aardig artikel over de MOBOV N-spoor modulebaan. De mate van detaillering van deze baan in deze schaal is van een behoorlijk niveau.

Viesmann heeft een zogenaamde halteschakelaar uitgebracht en MSM staat hier in een artikel over vier pagina's bij stil. Ik persoonlijk niet. Misschien als ik me ooit nog eens verveel (komt gelukkig zelden voor).

Leuker vond ik het ombouwartikel van een Duitse Lenz schaal 0 loc naar een Belgische variant. Niet iets voor puristen (het model klopt niet helemaal), maar belist lezenswaardig.

Daarna vijf pagina's over Roco's railsysteem Geoline. Kon me niet zo boeien. Natuurlijk moest Roco iets doen nadat het de patenten van Rocoline met bedding kwijt was aan de voormalige eigenaar, maar voor mij blijft Geoline mosterd na de maaltijd.

Fleischmann bedacht de Belgische markt met een nieuwe stoomloc op basis van een Duits model en uiteraard wordt daar uitvoerig bij stil gestaan. Natuurlijk zijn er compromis gesloten om dit model te kunnen realiseren. Nu weet ik niet zo gek veel van stoomlocs, maar dit model ziet er zondermeer fraai uit en als altijd voelt MSM het uitvoerig aan de tand.

Wie een soldeerfobie heeft kan het volgende artikel in dit nummer beter overslaan, want dit gaat uitgebreid in op het assembleren van een messing sein. Leuk om te lezen, al weet ik heel zeker dat ik zelf nooit zoiets zal doen.

Meer binnen ieders bereik ligt, denk ik, het bouwen met plasticard. Daarover gaat dan ook een artikel dat de bouw van een stationsbuurt beschrijft. Dit artikel zal ik zeker in mijn achterhoofd houden!

Guy van Meroye begint een nieuwe reeks artikelen onder de naam 'Nostalguy Express'. Aardig voor de oudere modelspoorders onder ons.

De MOROP-mal is echter voor alle generaties. Een kort artikel vertelt er meer over.

In aansluiting bij het artikel over de Reeks 15 van Olaets gaat de rubriek 'Treinsamenstelling'over een IR-trein die werd getrokken door deze markante locs.

Het blad sluit deze maand af met een electronica-artikel over visueel terugmelden. Jammergenoeg niet aan mij besteed, maar er zullen vast liefhebbers voor zijn.

Nog één nummer en dan zit ook deze achtste jaargang er al weer op.
Dat laatste nummer verwacht ik al weer over een week of drie en ik zal het vast weer met veel plezier lezen en bespreken.

mvg,
Gert