Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald Halma
Vandaag om 19:04:19
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
  

Auteur Topic: Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)  (gelezen 5610 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Gepost op: 29 May 2009, 16:09:14 »
Vandaag een start gemaakt met het nieuwe project:

Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)

Leuk locje vers van ebay uit duitsland, overigens heeft het locje
super rijeigenschappen en nette ledverlichting in de vorm van
een A sein en sluitseinen.


(c) dr-modelle.de

Allereerst de kap maar eens demonteren, dit gaat zeer makkelijk door lichtjes op de
vier hoeken van de kap te drukken, de handgrepen op het machinistenhuis zitten namelijk
niet vast in de bodemplaat.
Het verf-vrij maken van de kap zal gebeuren met airbruschclean, om te voorkomen dan dit overal
tussen gaan zitten haal ik de "huif" van de kap af, een beetje zoals bij een Roco 2400.

Na het schoonmaken zet ik ze weer inelkander voor een laagje primer, maar dat volgt later.

Ook het onderstel zal een beetje extra verf krijgen in de vorm van zwart op de spaken, krukas en
drijfstangen. Heeft iemand nog een goede tip om de belettering van de zijkant van het onderstel te
verwijderen zodat ik geen lelijke vlekken maak?

Foto's volgen!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2009, 17:12:51 »
Nog geen 2 minuten na het badje de verf er compeet afgekregen
maar helaas ook verborgen gebreken moeten constateren, iets
wat ik niet gewend ben van een modelspoorfabrikant.  :(

de kap was op diverse plekken gescheurd en gelijmd maar door de
cleaner is de lijm losgekomen en viel de kap zo ongeveer uitelkaar.

Gelukkig is het allemaal kunststof en makkelijk te lijmen maar toch moet
ik even met milliput gaan spelen om alles netjes strak te krijgen.
Erg jammer van Gützold.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert1

  • Gast
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2009, 17:17:21 »
De vraag is of je dat Gützold moet verwijten of de vorige eigenaar.

mvg,
Gert

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2009, 17:58:31 »
De loc is dan wel afkomstig van ebay maar niet van een
particulier of internetverkoper. Er zit gewoon een winkel
achter die deze locs via ebay verkoopt.

Overigens was het verfwerk van de loc gewoon perfect en
fabrieksnieuw en daaruit kan ik de conclusie wel trekken dat dit
euvel niet door tweeden of derden kan zijn ontstaan.

Het is gewoon een sneu verhaal maar toch, ik ga de kap netjes lijmen
en voorbereiden op primer.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Lokpaint

  • Gast
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2009, 18:35:07 »
Hoi

Ik heb toch een vraagje; waarom haal je de oude lak eraf als deze nog goed is? Een borsteltje en wat jif zijn ook voldoende.

Opschriften met wat fijn schuurpapier werschuren, en gaan met die banaan.

Bart

manuelspot

  • Gast
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2009, 20:10:50 »
Ik heb ook een ACTS lokje van zo'n kapje gemaakt. Wat een rotding was dat zeg. Maar toch is het wel wat leuks geworden uiteindelijk.

Manuel

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2009, 20:19:18 »
maar helaas ook verborgen gebreken moeten constateren, iets
wat ik niet gewend ben van een modelspoorfabrikant.  :(
de kap was op diverse plekken gescheurd en gelijmd maar door de
cleaner is de lijm losgekomen en viel de kap zo ongeveer uitelkaar.
Erg jammer van Gützold.

.... en waarom niet jammer van je verkoper (lees winkel via Ebay) ? Ik heb hier nog nooit van gehoord, vind het volstrekt ongeloofwaardig dat een fabiek dat zou doen en vind jouw beschuldigende opmerking richting een respectabel merk misplaatst zonder dat je jouw leverancier of welk ander dan ook daarbij in twijfel trekt.
Dus wat mij betreft: wat een slechte leverancier/ ebay-winkel, erg jammer voor jou, en lang leve Gützold !

Maarten van der Burgt

manuelspot

  • Gast
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2009, 20:22:38 »
Ik moet Maarten wel gelijk geven. Het moet haast wel een twede hands lok zijn. Als fabriek gooi je zo'n kap weg tijdens de produktie. Ik zie ze bij een fabriek al kappen plakken. Het is goedkoper een nieuwe te gieten dan te gaan lijmen. Dus denk dat het echt een tweede hands is.

Manuel

Lokpaint

  • Gast
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2009, 22:58:43 »
Hoi

Ik vermoed dat het gewoon de schuld is van de airbrush-clean.

Het werkt op zich leuk, maar soms heb je er wel eens kappen tussenzitten die dan spontaan uit elkaar vallen ;D
Daarom, als het niet perse nodig is; niet doen.

Bart

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #9 Gepost op: 30 May 2009, 16:40:50 »
In ieder geval een goede leer voor de volgende keer, gewoon
de goede kap schuren en dan direct gaan spuiten.

Ondertussen heb ik de kap hersteld d.m.v. het verlijmen
van de naden en een paar plekjes bijwerken met milliput.
Zodra deze morgen hard is ga ik verder de kap netjes
afwerken en in de primer zetten.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

manuelspot

  • Gast
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #10 Gepost op: 30 May 2009, 18:58:55 »
Hoi

Ik vermoed dat het gewoon de schuld is van de airbrush-clean.

Het werkt op zich leuk, maar soms heb je er wel eens kappen tussenzitten die dan spontaan uit elkaar vallen ;D
Daarom, als het niet perse nodig is; niet doen.

Bart

Ik heb de kap ook in airbruch clean schoon gemaakt en er was totaal niets aan de hand.

Manuel

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #11 Gepost op: 30 May 2009, 19:25:02 »
Dan begin ik toch te twijfelen aan de het één en ander.
maar goed, het kapje is gescheurd geweest en dan wel heel netjes
hersteld want er was echt niks van te zien, zelfs de frontseinlamp
aan één zijde was middendoor en dat viel niet eens op.
Alle stukjes kwamer er ook al flintertjes afzetten dus het was nog een heel
gepuzzel om alles weer op de plaats te krijgen, met hier en daar een stukje
styreen als opvulling voor een missend flintertje kap.

Misschien dat de verflaag toch een schade heeft verdoezeld want
daar was niks aan te zien.

Helaas niks meer aan te doen, de primer is reeds aangebracht.
De loc moet nog wel even hier en daar bijgewerkt worden op de breuklijnen.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #12 Gepost op: 30 May 2009, 20:14:20 »
Leuk ombouwprojectje, heb ik ook ooit eens gedaan! Let erop dat de dakgoot boven de cabineramen door hoort te lopen boven de cabinedeuren (kwam ik achter toen de loc al klaar was...)

Groet, Edwin

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6001 (2 of 3)
« Reactie #13 Gepost op: 30 May 2009, 21:57:46 »
Leuk hoor. Alleen wel even opletten. De 6001 was plucloc en is oranje gebleven en heeft niet gereden. De 6002 is later als 1002 naar Shortlines gegaan. De 6003 bestaat nog wel maar staat terzijde in Den Bosch met de 1252. De 6004 en 5 bestaan nog en worden heel af en toe gebruikt. Het kan een erg leuk model worden hoor. Ik heb lang getwijfeld tussen die van Eurotrein en omspuiten. Maar ik vind de kleuren toch echt niet overeen komen met het echt werk en het logo klopt ook niet op het model van Eurotrein dus daarom uiteindelijk voor omspuiten gekozen.
@Manuel ja die staat nu mooi hier.
Voor grootspoorfoto's zie site

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Van Gützold BR 106 naar ACTS 6004
« Reactie #14 Gepost op: 31 May 2009, 16:44:58 »
Bij het model wat ik heb gekozen loopt de dakgoot inderdaad
geheel over tot boven de deur dus dat is dan al goed.

Over het nummer moet ik nog even nadenken, ik het velletje met
transfers van kleiNSpoor al wel maar daar zitten alleen de nummers
6001 tot 6003 als complete variant op.
Er zit nog wel een hele rits losse nummers onder die denk ik ook wel te gebruiken
zijn om het locnummer te maken, dan denk ik toch aan de 6004 gezien
ik deze loc ook nog heb zien rijden.

Momenteel is de loc langzamerhand geel aan het worden, dan kan ik de biezen
gaan afplakken en de paars/blauwe laag aanbrengen.
Ik heb een standaard busje Tamiya verf genomen voor het geel en paars/blauw.
gewoon door deze te vergelijken met een meegebrachte 6700.
Thuis even een proefstukje gemaakt en het kwam zeer dicht in de buurt van
de goede kleur.

Foto's vanavond  :D

« Laatst bewerkt op: 31 May 2009, 17:24:40 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5