Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42

Auteur Topic: Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag  (gelezen 9637 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Hallo allemaal.

Als papiermaker en modelbouwer zoek ik meer info over het smalspoor met bovenleiding dat bij papierfabriek van Gelder in Velsen en Renkum gebruikt is. Ik weet dat de info er moet zijn maar kan niet veel vinden.

Het spoor heeft tot ongeveer de 60'er jaren dienst gedaan voor het transport van het hout dat gebruikt werd voor de fabricage van papier. Typerend was dat het geëlektrificeerd was d.m.v. bovenleiding.
1 voorbeeld foto heb ik uit het boek "Smalspoor in bedrijf" van Henk Sluijters (Walburg Pers).

Wie o wie heeft er meer info dan wel foto's over hoe het er daar uitgezien heeft? Hulp wordt zeer op prijs gesteld.
En ja, er broeit iets voor overzetting naar model...... ;D ;)

Hoor het graag!

Groetjes, Ronald.

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2009, 21:29:44 »
Ronald,

Voor foto's zou je misschien de diverse beeldbanken kunnen raadplegen die ons landje rijk is.
Leuk onderwerp,ik hou het even in het oog! ;)

Wellicht heb je wat aan mijn tip.

Vriendelijke groet Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 May 2009, 21:49:16 »
Dank je, Wim. Moet je eerlijk vertellen dat, ondanks dat ik een intensieve internetter ben, van het bestaan niet wist van deze beeldbanken.... :-X

Ik ga zoeken! :)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2009, 22:47:01 »
Hallo allemaal.

Als papiermaker en modelbouwer zoek ik meer info over het smalspoor met bovenleiding dat bij papierfabriek van Gelder in Velsen en Renkum gebruikt is. Ik weet dat de info er moet zijn maar kan niet veel vinden.

Het spoor heeft tot ongeveer de 60'er jaren dienst gedaan voor het transport van het hout dat gebruikt werd voor de fabricage van papier. Typerend was dat het geëlektrificeerd was d.m.v. bovenleiding.
1 voorbeeld foto heb ik uit het boek "Smalspoor in bedrijf" van Henk Sluijters (Walburg Pers).

Wie o wie heeft er meer info dan wel foto's over hoe het er daar uitgezien heeft? Hulp wordt zeer op prijs gesteld.
En ja, er broeit iets voor overzetting naar model...... ;D ;)

http://www.papiergeschiedenis.nl/ daar is misschien eea te vinden.
Verder zijn gemeentearchieven vaak een bron van informatie. http://www.renkum.nl/renkum?waxtrapp=xckgyDsHsOlChTmFrFOeB&prId=bjlgyDsHsOlChTmFrFOeBeQ&zkwrd=gemeentearchief helpt je misschien een beetje verder. Ik ben niet bekend met het archief van Renkum maar dat van Arnhem was destijds een geweldige ontdekking en Utrecht was helemaal om van te watertanden!

Veel succes en ik ben benieuwd!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2009, 00:18:37 »
Wat ik als NBM-addict weet is  dat de NBM aan de westelijke zijde van Renkum een wisselplaats had (tp van Nol in 't Bosch) een eindje verderop, maar nog steeds voor de kom van Renkum een aftakking naar Van Gelder papier. Deze ging ongeveer haaks om richting Rijn, waar de lijn stopte. Vlak voor het eind een korte aftakking in westelijke richting. Helaas is dat alles wat ik uit mijn beperkte NBM archief kan peuren. Er wordt nauwelijks melding gemaakt van vervoer tbv Van Gelder, ik vind al helemaal geen plaatjes.
VWB de genoemde aftakking gaat het uiteraard om het normale 1067 mm spoor.

groet Gert
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2009, 09:01:21 »
kijk eens, via goegel;
http://files.archieven.nl/37/f/1541/580.jpg
http://files.archieven.nl/37/f/1541/582.jpg
http://www.papiergeschiedenis.nl/images/geschiedenis/VGZ-P149.jpg
Op Qoop gaan kijken en in de archieven van Renkum en het bedrijf gaan zoeken levert waarschijnlijk nog meer informatie op.
groet Gert

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2009, 10:18:55 »
Hallo Ronald,

Zelf kom ik oorspronkelijk uit Renkum en heb mijn eerst 6 levensjaren tussen de papier fabrieken gewoond.
Er waren toen twee papier fabrieken, 1 aan de Rijn en 1 aan de Harteseweg, hemels breedt zo'n 1,5Km van elkaar.
Ons huis lag daar tussen in en lag aan een beek die voor de afvoer van het vuilwater van de papierfabriek aan de Harteseweg lag.
Wij noemde dat altijd "De Chloorbeek", omdat daar altijd zo'n lichte chloorlucht vanaf kwam.
Het water was natuurlijk vervuild en zag er (behalve op zondag) altijd wit uit.
Ik kan me nog wel herineren dat eens in de zoveel jaar een tijdelijk spoor op de dijk langs de beek werd gelegd.
Deze lijn werd dan bereden door (volgens mij een diesel, maar misschien ook wel een benzine aangedreven) lok met een aantal lorries die gebruikt werd om de beek schoon te maken.
Ook weet ik dat bij de steenoven, waarvan de restanten nog naast de papierfabriek aan de Rijn zijn overgebleven, nog steeds restanten te vinden zijn van een smalspoor die bij de voormalige steenoven werd gebruikt.
Of hij ook in verbindeing stond met de papier fabriek weet ik niet.
Mijn schoonvader, die nog steeds in Renkum woont, heeft nog een aantal fotoboeken die de gescheidenis weergeven van Renkum (zijn dacht ik 6 delen).
Ik zal eens hierin snuffelen of ik nog foto's kan opduiken die jou iets kunnen vertelen over een eventuele (smal)spoorlijn die op het terrein bij de papier fabrieken hebben geleden.
Ook ken ik nog veel (oude) mensen uit Renkum die daar mogelijk nog iets van weten.
Van een geelectrificeerde lijn bij de fabriek kan ik mij niets herineren, maar kan er best hebben gelegen.
Wel kan ik mij herineren dat er sporen hebben gelegen op de houtoplagplaats waarop houtlorries reden die het hout naar de fabriek brachten.
Maar welke tractie ze daarvoor gebruikte weet ik niet.
Als ik nieuws heb en wat meer te weten ben gekomen laat ik het wel even horen.

Willem.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2009, 12:41:48 »
Mij is ingefluisterd dat er een artikel over één van de papierfabrieken heeft gestaan in 'Op de Rails' van de NVBS. Wie heeft beschikking over een inhoudsopgave en kan het(de) nummer(s) waarin dit artikel stond tevoorschijn halen?

Nu blijkt mij dat er 2 smalspoorlijnen hebben gelegen, want naast de in mijn eerste reactie aangegeven opmerking over de NBM (1067 mm) vond ik een locje die ook in Renkum heeft dienstgedaan, maar 700 mm spoorwijdte heeft. Nou heeft / had Van Gelder in Renkum 2 vestigingen, dus ik weet niet welke en waar, dat mag jij uitzoeken.
kijk maar, het locje is naar de SVM gegaan; http://www.smalspoormuseum.nl/Materieel/Motorlocs/mloc1.htm
« Laatst bewerkt op: 29 May 2009, 12:59:11 door Gert Arkema »
groet Gert

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2009, 15:43:15 »
@Gert:
Citaat
Mij is ingefluisterd dat er een artikel over één van de papierfabrieken heeft gestaan in 'Op de Rails' van de NVBS. Wie heeft beschikking over een inhoudsopgave en kan het(de) nummer(s) waarin dit artikel stond tevoorschijn halen?

Klopt. Een vereniging waar ik destijds lid van was had dat artikel. Echter kom ik daar niet meer, en weet dus ook niet welk nummer het is. Ook daar dezelfde foto als uit het door mij genoemde boek.

Let wel; alleen het smalspoor is interessant, niet de normale goederendienst.

@JAB van Ree; Ik zal er eens induiken, alvast bedankt voor de link(s)  (y)

@Willem; Fijne info, bedankt! Ik weet het echter niet zeker, maar volgens mij heeft die specifieke smalspoor-met-bovenleiding alleen in Gennep gelegen??

Citaat
Mijn schoonvader, die nog steeds in Renkum woont, heeft nog een aantal fotoboeken die de gescheidenis weergeven van Renkum (zijn dacht ik 6 delen).
Ik zal eens hierin snuffelen of ik nog foto's kan opduiken die jou iets kunnen vertelen over een eventuele (smal)spoorlijn die op het terrein bij de papier fabrieken hebben geleden.

Dat zou helemaal mooi zijn! Hoor wel of dat gaat lukken  :)

Citaat
Wel kan ik mij herineren dat er sporen hebben gelegen op de houtoplagplaats waarop houtlorries reden die het hout naar de fabriek brachten.
Maar welke tractie ze daarvoor gebruikte weet ik niet.

En van dat transport bestaat een foto, alleen daar staat dus de geëlektrificeerde loc op..... Misschien heeft er in Renkum een andere vorm bestaan? Weet ik dus niet. Mocht je die info kunnen krijgen, graag. Anders ga ik ter plekke een keertje kijken.

Mannen, alvast heel erg bedankt, en ik ga aan het snuffelen. Wie nog meer tips heeft of het door Gert genoemde nummer van "Op de Rails" over heeft; mail of PB mij maar, of zet het hier neer.

Groetjes, Ronald.

Theo Evert

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2009, 16:08:25 »
Hallo,

In het NVBS blad 'op de rails' bevindt zich een artikel over het Van Gelder Zonen smalspoor net bij de papier fabrieken in Velsen en Renkum.
Op de rails 1995-4 blz 129.

Groeten,
Theo

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 June 2009, 16:53:34 »
Dank je Theo. Weet je misschien hoe ik nog aan een nummer dat jij noemt kan komen?

br194

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2009, 23:42:03 »
Hallo Ronald,

Zojuist terug van de bestuursvergadering van onze vereniging waar ik wat wijzer geworden ben omtrend het smalspoor bij Van Gelder papier fabriek in Renkum.
Het artikel van de NVSB krijg ik via mail van een bestuurslid van onze vereniging toegestuurd.
Hij blijkt op een paar nummers na alles te hebben.
Hij kon in ieder geval bevestigen dat hij het artikel had gelezen en dit nummer ook in zijn bezit heeft.
In zijn jeugdjaren is hij eens op bezoek geweest bij Ouwehands dierenpark en kon zich herineren dat hij onderweg een locomotief had gezien met een enorme phantograaf, maar wist niet meer waar hij deze gezien had.
Wel wist hij dat dit ergens tussen Heelsum en Wageningen was.
Toen hij het artikel tegen kwam werden zijn beelden bevestigd, het was de elektrische locomtief die bij Van Gelder dienst heeft gedaan.
Het industriespoor bij Van Gelder blijkt dus wel elektrisch geweest te zijn.
Ook de boeken van oud Renkum heb ik (voor een gedeelte) erop nageslagen, maar ben nog niets concreets tegen gekomen.
Ook kan mijn vrouw zich nog herinneren dat voor de ingangspoort van Van Gelder een spoor heeft gelopen waar de trein met de houtlories voorbij kwam, beladen met nat houd, waarbij het water letterlijk en figuurlijk vanaf gutste.
Haar Opa woonde namelijk recht tegenover de (voormalige) ingang van Van Gelder.
Tot zover dit verhaal, meer details volgen nog.

Willem

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2009, 09:23:04 »
Hallo Willem,

Mooi! Ik ben benieuwd. Misschien komen we daar verder mee. Ik ben erg blij dat je deze info zo geven kunt.
Even afwachten dus  :)

Grtz, Ronald.

br194

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 July 2009, 08:21:52 »
Hallo Ronald,
Hoewel het fantastisch weer is ben ik nog steeds aan het speuren naar informatie over het smalspoor bij papier fabriek Van Gelder, en soms val je met de neus in de boter.  ;D
Zo ook gisteren toen ik bij mijn schoonouders op bezoek was.
Mijn schoonvader vertelde dat er op “Evenwijnsgoed” , een accommodatie op “De Keijenberg” bij Renkum, een  informatie weekend was over de industrie geschiedenis in de gemeente Renkum.
Vol verwachting zijn we daar eens gaan kijken en viel met de neus in de boter.
Daar trof ik Gerrit Anneveld, een oude bekende van me uit de tijd dat ik nog lid was van modelbouw vereniging in Arnhem, en nog een paar oude leden van die vereniging.
Hij is een van de kartrekkers “(voorzitter) van de Gelderse Smalspoor Stichting.
Na uit ophalen van oude verhalen kwamen we op het industriespoor dat bij Van Gelder heeft gelegen.
Hij wist mij er niet alleen veel over te vertellen, maar de stichting blijkt hierover ook veel informatie over te hebben.
In de stand waren wat oude foto’s opgehangen over het smalspoor bij Van Gelder, daar stonden echter alleen wat dieseltjes op.
Bij navraag bleek inderdaad dat er ook gereden is met elektrische locs.
Het is zelf zo dat de stichting een gelijksoortig oud exemplaar in zijn bezit heeft.
Het type dat bij Van Gelder dienst heeft gedaan was echter van AEG, het type dat de stichting heeft is van Siemens. (hou me ten goede, dit zou ook anders om kunnen zijn.)
Ook kende hij de man die het stuk heeft geschreven in Op de Rails, deze blijkt ook lid te zijn van deze stichting.
Verder heb ik daar iemand getroffen (ook lid van de stichting) die daar ook gewerkt heeft, en kan hier veel over vertellen.
Binnenkort, om precies te zijn 19 juli, hebben ze bij de stichting een soort van open dag/rijdag.
Ik heb voornemens om op deze dag eens te gaan kijken bij de stichting en hoop daar nog meer informatie te kunnen inwinnen betreffende het smalspoor bij Van Gelder.

Willem

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 July 2009, 08:33:22 »
Nou nou Willem, da's een bult info. Mooi!

Citaat
Verder heb ik daar iemand getroffen (ook lid van de stichting) die daar ook gewerkt heeft, en kan hier veel over vertellen.
Binnenkort, om precies te zijn 19 juli, hebben ze bij de stichting een soort van open dag/rijdag.
Ik heb voornemens om op deze dag eens te gaan kijken bij de stichting en hoop daar nog meer informatie te kunnen inwinnen betreffende het smalspoor bij Van Gelder.

Dat is dan weer jammer, want dan ben ik verhinderd......

In ieder geval alvast weer bedankt (y) (y)