Hallo allemaal.Als papiermaker en modelbouwer zoek ik meer info over het smalspoor met bovenleiding dat bij papierfabriek van Gelder in Velsen en Renkum gebruikt is. Ik weet dat de info er moet zijn maar kan niet veel vinden. Het spoor heeft tot ongeveer de 60'er jaren dienst gedaan voor het transport van het hout dat gebruikt werd voor de fabricage van papier. Typerend was dat het geëlektrificeerd was d.m.v. bovenleiding.1 voorbeeld foto heb ik uit het boek "Smalspoor in bedrijf" van Henk Sluijters (Walburg Pers).Wie o wie heeft er meer info dan wel foto's over hoe het er daar uitgezien heeft? Hulp wordt zeer op prijs gesteld.En ja, er broeit iets voor overzetting naar model......
Mij is ingefluisterd dat er een artikel over één van de papierfabrieken heeft gestaan in 'Op de Rails' van de NVBS. Wie heeft beschikking over een inhoudsopgave en kan het(de) nummer(s) waarin dit artikel stond tevoorschijn halen?
Mijn schoonvader, die nog steeds in Renkum woont, heeft nog een aantal fotoboeken die de gescheidenis weergeven van Renkum (zijn dacht ik 6 delen).Ik zal eens hierin snuffelen of ik nog foto's kan opduiken die jou iets kunnen vertelen over een eventuele (smal)spoorlijn die op het terrein bij de papier fabrieken hebben geleden.
Wel kan ik mij herineren dat er sporen hebben gelegen op de houtoplagplaats waarop houtlorries reden die het hout naar de fabriek brachten.Maar welke tractie ze daarvoor gebruikte weet ik niet.
Verder heb ik daar iemand getroffen (ook lid van de stichting) die daar ook gewerkt heeft, en kan hier veel over vertellen.Binnenkort, om precies te zijn 19 juli, hebben ze bij de stichting een soort van open dag/rijdag.Ik heb voornemens om op deze dag eens te gaan kijken bij de stichting en hoop daar nog meer informatie te kunnen inwinnen betreffende het smalspoor bij Van Gelder.