Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
  

Auteur Topic: Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag  (gelezen 9635 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag
« Reactie #30 Gepost op: 07 October 2024, 08:57:34 »
Even ter aanvulling, er zijn 2 diesellocs bewaard welke bij van Gelder in Renkum geregen hebben, de ene in Valkenburg:

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/motorloc-001/

De andere tegenover de oude van Gelder fabriek, maar dan in Heteren (aan de andere oever van de Rijn) bij het Gelders Smalspoormuseum:

https://smalspoor.nl/materieel.php?id=39

In Valkenburg hebben ze een soortgelijke electrische loc als destijds in Velzen en Renkum reed. Niet de echte, maar wel een erg fraai model:

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/motorloc-080/

Als je meer wil weten, is het slim om contact op te nemen met beide clubs  (y)

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17883
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag
« Reactie #31 Gepost op: 07 October 2024, 15:33:21 »
De machine was indrukwekkend, maar de computers ook. Kasten vol apparatuur om de boel te besturen. Erg indrukwekkend.


Ja dat, grote kasten vol met relais en andere zooi nodig om die dingen te laten draaien. Als je ziet hoe die techniek snel veranderd is.... toen ik begon in 1984 had 1 papiermachine van de 4 nog een 3-cilinder Spilling (Hamburg) stoommotor! Die werd tevens gebruikt als reduceer van het 16 bar stoomnet naar 4 bar waar de droogcilinders op gevoed werden. Is later vervangen waarbij ook de poelie aandrijving met riemen vervangen werd (daarna ook bij de resterende machines, laatste in dacht ik 2018). Was de eerste machine bij ons begin jaren negentig die toen een echte meer-motoren aandrijving kreeg van Siemens met een display aansturing (OP25) ter grootte van een flinke tablet  ;D Loopt trouwens nog steeds! (y) En is eigenlijk alweer een beetje ouderwets nu.

Eigenlijk alle grote oude kasten zijn inmiddels vervangen door nieuwe met moderner schakelspul. Is echt ongoing in deze tak van sport en moet wel om bij te blijven met de concurrentie :)