Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Jean-Pierre
Vandaag om 13:37:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:29:12
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39

Auteur Topic: Murnau - (Baanplan H0)  (gelezen 3292 keer)

Jelmer

• Offline Offline
Murnau - (Baanplan H0)
« Gepost op: 27 May 2009, 22:21:15 »
Beste forumleden,

Na jaren van vitrine en opslag ben ik verhuisd naar een grotere woning.
Tijd om concrete plannen te maken voor een modelbaan.  ;D

Al jaren heb ik een thema in gedachten; Murnau am Staffelsee in zuid Duitsland (Bayern).
Niet origineel natuurlijk (kijk bijvoorbeeld maar naar karwendel op dit forum), velen gingen mij voor..

Waarom dan Murnau:
Station Murnau ligt aan de enkelsporige hoofdlijn van Munchen naar Garmisch-Partenkirchen door naar Innsbruck. In Murnau takt de zijlijn af naar Oberammergau. Verder is de lijn iets ten zuiden van Murnau een stukje dubbelsporig.
Door zijn ligging aan hoofdlijn en aftakking naar Oberammergau is Murnau een voor modelbaners interessant thema station (aftakking). Wel is het sporenplan erg compact (tegenwoordig te compact, maar dat terzijde.. :(), dus goed uit te beelden.

Uitgangspunten van mijn ontwerp

Rails:
Marklin C, K en M-rail. M-rail heb ik nog van vroeger, wil ik zoveel mogelijk hergebruiken.

Ruimte:
Ik heb een ruimte van circa 280 bij 290 cm beschikbaar. Een U vorm leek mij het meest geschikt in deze ruimte.

Aansturing:
Een echte rijders baan. Digitaal met computeraansturing door Koploper.

Tijdperk/materiaal:
Voornamelijk tijdperk V, ook materieel in tijdperk IV en sporadisch in III. Door de nabijheid van Garmisch-Partenkirchen met museum, komt er redelijk wat bijzonder verkeer langs. Ook komen er in mijn ontwerp nog Intercity's op Murnau. Goederenvervoer vindt ook plaats, de plaatselijke bierbrouwers (andere hobby) hebben ook hun aansluiting. Hoofdlijn electrisch, zijlijn diesel.

Het ontwerp is over 4 niveau's:

Het onderste schaduwstation:

Het bovenliggende schaduwstation voor goederentreinen:

Het niveau onder Murnau. Hier komen de diverse aftakkingen samen richting schaduwstation:

Het station zelf:

Ik hoop op jullie feedback. Het ontwerp is gemaakt in wintrack versie 5, op verzoek wil ik de bestanden wel plaatsen of opsturen.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 28 May 2009, 00:05:15 door Hans van de Burgt »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re:Murnau - (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2009, 00:29:51 »
Jelmer, leuk plan, maar hoezo komen er "bij jou ook InterCity's op Murnau"?, lijkt me toch niet meer als logisch, zelf een CNL en ICE komen(/Kwamen?) er in het echt ;), dus niks bijzonders zou ik zeggen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 May 2009, 07:44:45 »
Michiel,

In de hedendaagse dienstregeling komen er geen IC's meer op Murnau. In mijn plan nog wel, dus de modelbaan moet de situatie uitbeelden van enkele jaren terug. (met een ruime marge natuurlijk  :D)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2009, 08:20:26 »
Hoi,

Ik vindt een baanplan niet snel te vol, maar deze is wel vol.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, en kan dat prima opgevangen worden door de aankleding van landschap.
Wel vraag ik me af of je overal bij kunt als er wat mis gaat. kijkend naar de lengte van je hellingen zit er niet veel ruimte tussen de verschillende lagen, en kom je dan wel in de hoeken overal bij?

Mischien een optie om daar waar mogelijk een extra cirkel te maken om meer ruimte tussen de lagen te krijgen?

En loopt je kamer een beetje scheef? aan de lange zijde staat 288. Als je de andere waarden opteld: 120+80+40+50 kom ik op 290:).

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 May 2009, 11:19:06 »
Michiel,

In de hedendaagse dienstregeling komen er geen IC's meer op Murnau. In mijn plan nog wel, dus de modelbaan moet de situatie uitbeelden van enkele jaren terug. (met een ruime marge natuurlijk  :D)

Groeten,
Jelmer
Ooh dat is dan anders als een aantal jaren terug want ik nog wel eens foto's tegen gekomen van IC's op die lijn ergens na 2000( rijtuigen in ICE huisstijl), dat spul reed van/naar Mittenwald volgensmij, bleek dus Seefeld in Tirol te zijn. Heel precies weet ik heb ook niet maar dat valt nog wel uit te zoeken denk ik.

Weet jij dan ook of dat ICE treinpaar nog rijd van/naar Garmisch-Partenkirchen?

Groetjes Michiel

Edit 11.58u: Ik heb snel even de treinsamenstellingen winterdienst 2001/02 door gelopen en die laten het volgende zien:

IC 118/119 Münster(westf.) - Seefeld i. T. v.v.
Vanaf München hbf richting Seefeld gezien was de samenstelling;

Apm+Avm+Bvm+Bvm+Bpmb+Bpmd, uiteraard moet zowel de z als het type nummer er nog aan toe gevoegd worden maar die staan er niet bij.

ICE 585/588 Hamburg Altona - Garmisch-Partenkirchen v.v.
Vanaf München hbf richting Garmisch-Partenkirchen gezien was de samenstelling;

3xAvm+WSm+BSm+Bv/pm( waarom dat er zo staat weet ik niet)+6x Bvm, uiteraard met er voor en achter nog een motorwagen, de ICE1 in de langste uitvoering dus.

ICE1515/1518 Hamburg Altona - Garmisch-Partenkirchen v.v.
Vanaf München hbf richting Garmisch-Partenkirchen gezien was de samenstelling;

Apmf+Abpm+WRm+Bpm+Bpm+Bpmb+Bpmf, dit is dus een 7delige ICE T, ICE1515 reed tussen München hbf en Garmisch-Partenkirchen op Za t/m Ma en de 1518 op Vr t/m Zo al komt het niet heel logisch over, de onderschriften bij die 2 treinen zijn als volgt:

Voor de 1515 naar Garmisch-Partenkirchen; "Wg 31-38 nur Mo, Sa+So; ab München nur Wg 31-38"

Voor de 1518 naar Hamburg Altona; "Wg 31-38 nur Fr-So; von Garmisch-Part. bis München nur Wg 31-38"

Ik hoop dat je (of andere) er wat aan hebt, de info komt want fernbahn.de volgensmij.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2009, 12:17:19 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 May 2009, 20:13:31 »
Michiel en rjr,

Dank voor jullie reacties.

@rjr:
Ja inderdaad wel wat vol. De bedoeling is om het originele sporenplan van Murnua min of meer te verwerken. Dit houdt in dat er 3 doorgaande perronsporen zijn, een kopspoor voor de lijn naar Oberammergau en nog wat opstel en doorgangssporen voor goederentreinen.

Daar heb nog wat aansluitingen aan toegevoegd, want anders ben ik bang dat ik alleen maar naar rondrazende treinen zal kijken en ik wil graag ook nog een rangeerelement hebben. De omliggende aansluitingen wil ik zoveel mogelijk "wegwerken" tussen huizen zodat deze aansluitsporen gescheiden zijn van het station zelf.

Mochten er mensen zijn die suggesties hebben voor een leuke aansluiting, ik houd mij aanbevolen.

Wat betreft je opmerkingen over de toegankelijkheid en de maten, het is de bedoeling dat ik aan de rechterkant (zijde van 280 cm nog achter de baan kan komen). Ook had ik inderdaad nagedacht over de ruimte tussen de niveau's en zit in mijn ontwerp een extra spiraal tussen niveau 2 en 3.
De hoogte's komen daarmee op:
niveau 1: 0 cm
niveau 2: 10 cm (zoveel mogelijk naar achteren weggewerkt, zodat niveau 1 nog redelijk bereikbaar blijft)
niveau 3: 25 cm (met weinig sporen, dus hopelijk ook weinig ingrepen).
niverau 4: 35 cm-40 cm.

Over de maten:
De exacte afmetingen van de kamer is nog niet bekend (moet nog wat aftimmeren). Deze maten heb ik naar alle waarschijnlijkheid wel beschikbaar.
Je optelling klopt, maar die maten zijn meer van wat opvulstukken, waar ik ook de besturing denk te plannen. Als je heel scherp kijkt, dan zie je dat die 50 cm 2 cm doorloopt in het rechter deel...

Wel compliment trouwens voor die opmerkzaamheid, geeft aan dat je er goed naar gekeken hebt.

@Michiel,
Jouw kennis van alle details van treinsamenstellingen overtreft mijn kennis totaal. Voor mijn ontwerp heb ik nu ruimte voor een IC met maximaal 5 rijtuigen, de ICE (die ik trouwens als ICE1 het mooiste vind), is met zijn 14 delige samenstelling echt wat teveel voor mijn krakeling..
De ICE T lijkt mij nog wel eens leuk (7 delig, moet kunnen, gewoon uitstappen in het grind  ;D), maar die was er volgens mij nog niet in 3 rail wisselstroom uitvoering.

Verder dacht ik dat het IC en ICE verkeer opgeheven was per 15 december 2008 (of 14 december, nou met de nieuwe winterdienstregeling).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel