Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Structon 1600 batterij werktrein? door Thom
Vandaag om 22:07:29
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 22:07:02
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Marc tramt
Vandaag om 22:05:09
Brawa H0 1180 "Schiebebühne" / Transfer Table door Ronald Halma
Vandaag om 21:54:26
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:52:27
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door spock
Vandaag om 21:49:30
Hoekdiorama door JurS
Vandaag om 21:48:33
Roco 2019 door Falcon10
Vandaag om 21:37:31
Projekt 083-338 door Hans_omBC
Vandaag om 21:33:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
Vandaag om 21:29:33
Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen? door ArjanB
Vandaag om 21:29:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:27:17
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door dh3201
Vandaag om 20:55:35
Show je realistische treinsamenstelling door nighttrain1
Vandaag om 20:42:35
ESU 2019 door EN446
Vandaag om 20:39:02
Neutraal Moresnet in H0 door Bert V
Vandaag om 20:21:45
Update: baan in de tropen door MOVisser
Vandaag om 19:14:01
VillaAlbaBaan Ho Afm 2.70 x 1.55m Marklin C-rails door Juroen
Vandaag om 18:26:20
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
Vandaag om 18:13:42
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
Vandaag om 18:10:02
Overweg belsignaal koppelen aan overweglampen? door ATB
Vandaag om 18:07:03
NS 1600 in Frankrijk door Lokführer Bas
Vandaag om 17:58:25
Stenen muren schilderen van resin bouwpakket. door Noordernet
Vandaag om 17:37:55
NS 6400 in spoor 1 door MB6400
Vandaag om 17:35:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
Vandaag om 17:29:04
Roco NS 1200 - hoe stiller te krijgen? door rhberk
Vandaag om 17:13:01
Vraag over de toegang van het machinistenhuis van NS loc serie 6200 door Peter Kleton
Vandaag om 17:11:44
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:59:17
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door sncf231e
Vandaag om 16:55:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 16:49:45
  

Auteur Topic: 11 januari 2009 - OBB bij Edwin van Raamsdonk  (gelezen 9048 keer)

OpBezoekBij

  • Gast
11 januari 2009 - OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Gepost op: 25 mei 2009, 21:02:48 »
Er is weer een nieuw OBB-verslag!  



Land: Nederland
Schaal en systeem: 0, tweerail digitaal
Tijdperk: III
Specialisatie: Zelfbouw

Begin januari was het dan zover: na lekker gemaakt te zijn met allerlei foto's in het draadje van Edwin (alias 1795) van Raamsdonk mocht het team weer los voor een gesprek en uiteraard de broodnodige foto's. Omdat we iets vroeger waren zijn we maar even richting iets dat er uit zag als een spoordijk getogen. Daarna op naar de gastheer alwaar we hartelijk door hem werden ontvangen bij de eettafel, die voor de gelegenheid dienst deed als werkplaats voor de inbouw van decoders en spanningsoverbruggers.


Waar een keukentafel al niet goed voor is. Hier een kiekje met divers materieel waaronder een nog in aanbouw zijnde goederenwagen.
Na een korte introductie en een gezellige kop warme troost kwam al snel naar voren dat Edwin pas sinds een jaar of vijf bezig is met spoor 0, maar al veel langer met het bouwen van messing materieel. Sinds een jaar of twee is hij bezig met de baan zelf.
Het eerste model was een Philotrain 'Bello' in de schaal H0. Deze en vele andere modellen zijn nog steeds aanwezig en hebben een mooi plaatsje in de vitrine gekregen. Zo ook Bello, die al sinds jaar en dag in een ongeschilderde "kleurstelling" staat te pronken. De lok was namelijk veel mooier zo, aldus Edwins vrouw. Natuurlijk moet wel gesteld worden dat het misschien niet de handigste start was met bouwen, maar het is wel leuk.
Raamsdonk is het eerste echte modelbaanproject van Edwin en het wordt gezamenlijk uitgewerkt met collegabouwer - en vooral landschapsstoffeerder - John, tot op heden dan, want ook landschapsbouw wordt steeds leuker, aldus Edwin. Als basis worden diverse tekeningen gebruikt vanuit de archieven in Utrecht en vanuit het privé-archief.


Tekeningen van Raamsdonk, de basis van het huidige bouwwerk. En zo waren er nog veel  meer tekeningen van diverse objecten op de modelbaan. Een goed begin is het halve werk.

Het baanplan van Raamsdonk is ruwweg gebaseerd op de echte halteplaats Raamsdonk. Zoals altijd waren er echter een aantal concessies noodzakelijk. Het originele spoorplan "Raamsdonk" bestond uit een enkele wissel nabij het haltegebouw met daaraan een losweg. Dat is natuurlijk niet het meest spannende sporenplan dat je je kunt indenken. Voor extra opties is dit uitgebreid met een drietal sporen. Zo konden een kleine lokloods, een verhoogde zijlading en een dubbele goederenloods een plaatsje krijgen. Ook is het perron ingekort (het echte is ook nu nog tot op de centimeter na te meten) ten opzichte van het grote voorbeeld.
De goederenloods, welke is gebaseerd op de oorspronkelijke loods van station Geertruidenberg, was oorspronkelijk een volledig model door een familielid gebouwd. Het is gered en daarna als halfreliëfmodel in dienst gekomen op de baan. Ook de brug die zich vlak na het station bevindt is een kleine concessie: het origineel is het vaste deel van de draaibrug bij Geertruidenberg over de Donge.


De omgeving van het depot en goederenloodsen

De hele baan bestaat uit een viertal modules van elk 120 cm lang, het railmateriaal is van Peco. Daar kan dan nog een kleine vijftig centimeter bij voor de koppelmodule voor Keuvelaarkade in 0 (die zelf ook viermaal 120 cm meet) en uiteindelijk kom je in die configuratie toch al aan een meter of twaalf. De baan is dus transportabel en is ook al te zien geweest, onder andere op Eurospoor.
Het voordeel van de baan in z'n huidige opzet en sporenplan is dat er altijd bedrijvigheid mogelijk is op de beurs. In principe kan - naast heen en weer rijden tussen de schaduwstations - altijd gerangeerd worden, iets wat noodzakelijk is om de aandacht van publiek te trekken en een tijdje vast te houden. Dan heb je twee tot drie loks op het spoor staan met hun materieel erachter. Meer is niet mogelijk want dan heb je een overbelasting van de sporen, en van het aansturend personeel. Er moet altijd wat ruimte blijven voor een babbel en een korte demonstratie van de schroefkoppelingen welke standaard op het materieel zitten.


Een kleine line-up. Grote en kleine sik gebroederlijk naast elkaar

Problemen met de baan en het materieel, die hebben Edwin en John ook. Een muizenplaag heeft het begroeningsmateriaal toch behoorlijk aangetast. Het resultaat is meer een rommelbosje dan een mooi struikgewas of een bomenrij. Dat was echt doodzonde, want het had behoorlijk wat tijd gekost om een goed resultaat te bereiken, aldus de bouwers. En je komt er pas achter op een moment dat je het niet kunt gebruiken... bij het transport naar een beurs bleek ineens al het groen uit elkaar te vallen en er een klein groen hoopje rommel te zijn verzameld. Jammer genoeg is het herplanten van het groen opnieuw onderhevig aan muizenellende, want het vervangende groen was alweer opgegeten door de muizen tegen de tijd dat ze het wilden gaan opknappen. Nu zijn er hopelijk afdoende maatregelen getroffen om de muizen het zwijgen op te leggen.
Een ander probleem kan in sommige gevallen het contact zijn. De kleine Sik  van Philotrain is erg gevoelig voor spanningsonderbrekingen, ondanks het formaat. Gelukkig zijn er wel oplossingen, een stroombuffer welke aangesloten is op de digitaaldecoder kan veel van de kinken uit de kabel halen.


Köf III in een NS-jasje

Op de vraag moet spoor 0 nou duur zijn kwam een simpel doch duidelijk antwoord: nee, absoluut niet. Het is wel zo dat je je geld er makkelijk in kwijt kunt, maar dat lukt je ook in andere schalen. Een simpele wagonbasis (met schroefkoppelingen en verende buffers) heb je al voor een tientje. Daar tel je wat engelengeduld, styreenstrips en houtfineer bij op en je kunt toch een aardig wagentje opbouwen. Ketelwagens (weliswaar naar Duits voorbeeld) kosten iets meer dan het dubbele, maar die spuit je dan ook in een oogwenk om. Daarnaast is de hernieuwde aandacht voor 0 vanuit de firma Lenz ook een mooie kans om aan wagentjes en loks te komen voor een schappelijke prijs. Zelfbouw van messingkits is ook een goede optie om de kosten te drukken. Ze zijn fijn gedetailleerd maar omdat het zo'n grote schaal is, is het in ieder geval mogelijk om tot een goed resultaat te komen, zelfs als je nog geen grote ster bent met een soldeerapparaat.


Schaamteloze dubbeltractie in spoor 0, echt 2400-geweld ter hoogte van het haltegebouw Raamsdonk

Voor de toekomst staat uiteraard nog een aantal projecten in de planning. Zo zal de huidige brug aangepakt worden en vervangen voor een nieuw exemplaar dat vooral dienst gaat doen op beurzen. Daarnaast moet de boel opnieuw begroend worden en moet er menselijk leven op de baan komen door het maken van miniscenes. Een kleine oliekan op een losplaats doet bijvoorbeeld wonderen voor de baan, net als een interieur in de winkel van de slager (naast het station, nu alleen nog maar een loze ruimte). Ook zal de kleine lokloods nog even onder handen genomen worden, want hoewel de details zoals de scharnieren mooi zijn (en veel tijd hebben gekost om te plaatsen), moet er wel een lok door de deuropeningen kunnen.


De brug over de Donge, niet te Raamsdonk maar bij Geertruidenberg

Na de kennismaking met deze schaal (in ieder geval voor uw schrijver) is uw team nog even naar het niet al te ver weg gelegen voorbeeld van de halteplaats getogen en hebben we nog even een plaatje geschoten van het haltegebouw en perron in z'n huidige toestand. Goed getroffen? Wij denken van wel!


Gelukkig zonder bijpassende geur, het beeld dat de scene schetst zegt wel voldoende

En zo zullen er nog vele volgen op de baan!

Was getekend op 11 januari 2009
Rob Kramer (fotograaf)
Robert Wienesen (auteur)


Het huidige haltegebouw Raamsdonk, zelfs de perronrand ligt er nog
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 14:46:17 door Peter van der Leek »

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7553
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2009, 21:55:55 »
Een mooi verslag! Je zou haast zin krijgen in schaal 0....
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2009, 13:50:27 door Peter van der Leek »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Raamsdonk spoor 0
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2009, 22:43:34 »
Haast?????, gewoon doen... :) :)

Sinds kort ook met een blogje begonnen, daar staat natuurlijk wat meer op, en ook update's.
http://1795spoor0.blogspot.com/
Ben 2 weken geleden ook in het station geweest, wat volledig gerenoveerd wordt.
Ook de andere 2 huisjes zijn bekeken door de originele echte bewoners, en de modellen zijn ook goedgekeurd.. ;)

Ik hoop toch dat er misschien meer half nullers gaan denken over 0 ;D
Als er vragen zijn, stel ze gerust.

Edwin
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2009, 13:50:37 door Peter van der Leek »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2009, 22:48:18 »
Super, echt heel mooi (y)

Citaat
Je zou haast zin krijgen in schaal 0....

Waarom dan niet schaal 0 erbij?  :P

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7553
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2009, 22:51:04 »
omdat ik dan helemaal ruzie met mijn vriendin zal krijgen... nog meer claimen van de zolder.... eerst maar gewoon met h0 bouwen
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2009, 21:10:19 »
@ Edwin: ben je er nog uit gekomen met die hoogglans op je Tin Wizard modellen langs de baan?

Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2009, 13:51:21 door Peter van der Leek »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Raamsdonk spoor 0
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #6 Gepost op: 08 juni 2009, 22:05:43 »
Dat is een goeie.
Het is net wat je zelf mooi vind, de autoverzamelaars vinden waarschijnlijk hoogglans het mooiste. Ik moet zeggen, het is ook mooi, maar op een modelbaan, is het volgens mij niet het mooiste, voor het geheel.

Maar als je hoogglans wilt, gaat dat niet met de cellulose lakken, dan moet je gewoon de revell/humbrol hoogglans nemen. En geduld hebben met laten drogen voordat je verder gaat.

Edwin
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2009, 13:51:28 door Peter van der Leek »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2009, 22:43:41 »

Ik hoop toch dat er misschien meer half nullers gaan denken over 0 ;D


0 als normaalspoor is qua ruimte voor mij helaas niet haalbaar. Maar 0n30 blijkt een leuk en passend compromis. ;D.

Mooi verslag overigens. Ik heb Raamsdonk vorig jaar bij de 0 bijeenkomst in Zutphen kunnen aanschouwen, gekoppeld aan Keuvelaar kade. Indrukwekkend en erg fraai. Bij die bijeenkomst overigens ook de inspiratie opgedaan voor 0n30.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Raamsdonk spoor 0
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2009, 22:31:05 »
Citaat
0 als normaalspoor is qua ruimte voor mij helaas niet haalbaar. Maar 0n30 blijkt een leuk en passend compromis.
Dat is mooi. Mijn mening is dat je veel mooier (het is groter, dus is dat wel logisch) en verder kunt detailleren.
Mer scenery, maar wat mij vooral aanspreekt, is de modellen. Loks of wagons, je hoort echt een trein rijden. Al rijd je alleen op een bijeenkomst, of beurs. Een lok bouwen doe je uiteindelijk niet in een weekje.
Maar denk niet dat alles groter is. Je gaat automatisch verder met detail, met als gevolg dat het misschien nog wel kleiner wordt met de onderdeeltjes als in h0.
Met 2 modulebakken ben je toch wel een tijdje zoet met bouwen. (minimaal een jaartje als je het goed wilt doen)

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2009, 09:09:35 »
Dat is mooi. Mijn mening is dat je veel mooier (het is groter, dus is dat wel logisch) en verder kunt detailleren.Edwin
Zoals in dit voorbeeld?  (y)

Greetz, Paul

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Raamsdonk spoor 0
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2009, 20:21:57 »
Ja, deze is weer enkele dagen later...... ;D ;D


Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2009, 22:48:12 »
 8)   Hoe ziet deze er nu uit?

Greetz, Paul

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Raamsdonk spoor 0
Re:OBB bij Edwin van Raamsdonk
« Reactie #12 Gepost op: 05 juli 2009, 09:36:53 »
Hier een hele foto van de BR 69 van Gebauer.



Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/