Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:13:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 11:00:00
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Ronald Halma
Vandaag om 10:49:07
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:44
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 10:27:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 10:26:59
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 09:09:06
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:59:18
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Sfeer op je modelbaan door SvenW
Vandaag om 07:49:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57

Auteur Topic: ECOS, Koploper en meer dan 3 treinen tegelijk  (gelezen 2182 keer)

Rene de Haan

• Offline Offline
ECOS, Koploper en meer dan 3 treinen tegelijk
« Gepost op: 24 May 2009, 12:10:28 »
Hallo allen,

Ik heb een raar probleem/fenomeen, en misschien dat iemand er meer van heeft gehoord/het herkent.

Het komt er op neer dat ik de ECOS met Koploper aanstuur. Als ikk heb ingesteld dat er niet meer dan 3
treinen tegelijk mogen rijdne gaat alles perfect. Echter, als ik er bv 5 van maak, en er gaat op een gegeven moment een 4e rijden, dan wil het wel ene voorkomen dat de ECOS of Koploper (en dat weet ik dus niet...)
een bezetmelding of een wisselcommando vergeten.
Hierdoor kan het dus voorkomen dat er 2 treinen op erlkaar klappen, en zelf gisteren dat er een trein de verkeerde kant
op ging omdat het wissel volgens Koploper om lag, maar volgens de ECOS niet...
(en daar was ik niet zo blij mee, want de desbetreffende trein ontspoort dan, genereert een kortsluiting enzovoort. En dat net op een plek waar in slecht bij kan).

Zijn er meer die dit soort rariteiten hebben gezien (software, welke dan ook, in combinatie met de ECOS, of juist alleen Koploper icm de ECOS).

Nu heb ik bij Litfinski de HSI-88 besteld, dus volgende week kan ik proberen of het dan beter gaat.

Rene.
He, een raadplaat *tje :)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:ECOS, Koploper en meer dan 3 treinen tegelijk
« Reactie #1 Gepost op: 24 May 2009, 12:19:21 »
Zo te lezen, verbruik je te veel stroom, en is er niet genoeg over om wissels daadwerkelijk om te zetten.
Ik denk dus een probleem in je stroomvoorziening. Verder zijn er met de ECoS wel meer rare dingen. Maar dit terzijde.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2009, 18:08:46 »
Wim,

Ik weet niet zeker of de stroom het probleem is. Als ik in de 'Settings' kijk dan verbruik in ongeveer 2A max.
Dus dit lijkt me voldoende. Kan ik dat nog op andere manier uittesten?

Ik weet dat er met de ECOS nog andere problemen zijn ja.. Bv het feit dat de Viesman 5233 zonder bv een Litfinski o.i.d. erachter het niet (goed) doen. Dat is ook de reden dan ik nu een HSI-88 heb besteld...
Zeker nu overigens ESU met de 3.0.1 ineens blijkbaar een hogere klok stuurt, waardoor de Litfinski terugmelders het niet meer doen  ??? ???

Rene.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 24 May 2009, 18:37:32 »
Rene, wat heeft dit met het niet omgaan van de wissel(s) te maken? Als het wissel zoals jij zegt wel goed staat in koploper maar niet op je baan, dan heeft dat toch niets met de terugmelders te maken.
En vind je het niet een beetje abnormaal dat je bij een peperdure centrale een apart terrugmeld systeem moet aanschaffen, zou het niet beter zijn als ESU dat gewoon oplost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 May 2009, 21:52:05 »
Wim,

Het klopt ten dele. Als er veel verkeer is (door bv de uitvraging vna de bezetmelders tig keer per sec) is er minder ruimte voor andere commando's, zoals bv treinaansturing of wisselschakelen.
Door de bezetmelder los te halen heb je dus lucht over.
Ik weet dat dit verhaal voornamelijk bij serieel verkeer speelt/de, maar ik heb geen idee hoe snel de ECOS de commando's verwerkt vanuit het netwerk (welke bij mij op 100 MBit draait op de ECOS).

Overigens heb ik net een half uur geprobeerd met de instelling op maximaal 3 treinen mogen tegelijk rijden. Er stonden 7 rijwindows open, alle 7 mochten ook rijden. Het maximale stroomverbruik kwam niet verder dan 2,05 A.
Toch gebeurde het 2 keer dat een wissel volgens Koploper om zou moeten liggen, terwijl dit niet zo was (met in dit geval meteen een noodstop gelukkig dankzij(?) de ROCO polarisatie, dus zonder teveel problemen).

Dus ook dan blijken er nog wel eens dingen mis te gaan.
Ik zal n's proberen of dit nu aan Koploper of aan de ECOS ligt, door proberen een logging mee te laten lopen.

Overigens ben ik het met je eens dat dit eigenlijk iets is waar ESU naar zou moeten kijken.
Ik vermoed ook eigenlijk dat een aparte HSI-88 het fenomeen ook niet op zal lossen, maar we zien vanzelf.
Zo niet, er loopt nog een project voor een 2e baantje (weer met MrDirect, terug van weggeweest), en daar kan ik de HSI ook goed bij gebruiken.

Dank,
Rene.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 24 May 2009, 22:21:43 »
Rene, je kunt je ook afvragen of je wel in de juiste richting kijkt met je conclusies. Misschien is het wel een wisselaandrijvings probleem, en maakt de eindafschakeling van de wisselaandrijving wel geen contact.  Want als zowel Koploper als de ECoS zeggen dat het wissel commando gegeven is en ontvangen is en dus op beide display's in de juiste stand staan, dan blijft er niet zoveel meer over, en moet je het dus zoeken in de aandrijving zelf.
En reken er maar gerust op dat het systeem snel genoeg is.
En aan Koploper zal het niet liggen. Want dan moeten er duizenden gebruikers er last van hebben. Dat kun je dus uitsluiten.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2009, 22:23:47 door Wim Ros »

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2009, 09:57:17 »
Hoi,

Wanneer de wissel bij de ecos op de display ook juist ligt, moet je gaan kijken naar je aandrijving of decoder zelf.
'k Gebruik de Ecos en Koploper al geruime tijd, maximaal heb ik met 10 treinen tegelijk gereden. (80 wissels, 14 s88s)
Bezetmeldproblemen heb ik gehad, toen ik alle s88's direct bij elkaar legde (een centraal punt), waren die ook verdwenen.
Wel heb ik om de bug van de Ecos met s88 #1 te omzeilen, een lege s88 aangesloten als eerste.

Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2009, 12:21:54 »
Hans,

Die #1 S88 bug is nieuw voor mij...
Ik heb een Viesmann 5233 (sterker nog, ik heb alleen maar 5233's, en aan het einde 2x RM-GB8-O o.i.d van Litfinski),
en de eerste bezetmelder werkt prima. Mogelijk zit jij nog met de 'Railcom' aan, dit schijnt (met name vanaf firmware 3.0.0) een hoge klok op te leveren, waardoor bepaalde bezetmelder een hik hebben (met name de Litfinski's. Marklin en Viesmann lijken het goed te blijven doen).
Ik heb de 'Railcom' uitgezet, en de bezetmeldingen lijken nu aardig te gaan.
Zeker nu ook de 'dode overbruggingen' er tussen zitten (die was ik eerst vergeten, en ook dat leverde nog wel eens bezetmeldingen op die te laat kwamen).

De wissel die niet schakelt zit nog niet in de display's van de ECOS. Ik zal dat ook n's proberen. Kijken of dan deze inderdaad omgelegd zou moeten worden.

Mvg,
Rene

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #8 Gepost op: 25 May 2009, 13:41:54 »
Er is ook al weer een versie 3.0.1 voor de Ecos,
Die haalt er een hoop bugs uit, die stiekum nog in de versie 3.0.0 zaten.
Misschien na t downloaden van deze update is t probleem opgelost.

Ik rij ( nog ) niet met de pc, maar ben erg blij met de Ecos.

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 May 2009, 21:16:49 »
Dave,

Ik heb reeds de 3.0.1 er op staan...

Allen,

Ik heb een 'andere' clou gevonden.
Ik heb ongeveer 5 minuten nu kunnen rijden, totdat weer dezelfde wissel problemen gaf.
Echter, ik had eerst alles in de ECOS verwijderd wbt artikelen en een deel weer aangemaakt (waaronder het haperende wissel). En wat blijkt: Wissel op een andere decoder schakelen nog wel, maar ALLE wissel op de decoder met de haperende doen ineens niets meer.
Nadat ik de complete stroom er af heb gehaald en weer erop krijg ik er leven in.
Ik vermoed dat dus de Switchpilot een rare hik heeft...

De bezetmeldingsproblemen lijken nu steeds minder te worden en de treinen stoppen meer en meer op de juiste plek.
Ik zag op het ESU forom dat er met de voltage's e.d. gesleuteld lijkt te zijn (iemand dacht dat alle treinen ineens langzamer reden), dus misschien heeft Koploper nu even een nieuwe ijkingsfase?

Wordt vervolgt,
Rene.

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 May 2009, 20:30:10 »
Nog een kleine update:
Het blijkt dat op de een of andere manier de Switchpilot alle instellingen kwijt was (inclusief dus de decodernummers).
Na herprogrammeren werkt alles weer.

Sterker nog, ik heb nu al een half uur gereden met 5 treinen tegelijk en het lijkt allemala nog prima te gaan.
Dus vreemd dat eerst de bezetmelders haperern, dan een wisseldecoder, en nu alles het ineens blijft doen  ??? ???

Maar goed, ik ben voorlopig weer tevreden...

Rene.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 26 May 2009, 23:25:44 »
Ook de producten van ESU zijn niet probleemloos. Soms heb je met een bepaald merk/type meer problemen dan met andere. Maar uiteindelijk is het de combinatie van de hardware en de interne software die het bepalen. En je weet je de enigste garantie bij software is dat er fouten inzitten.

Mvg
Wim.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #12 Gepost op: 12 July 2009, 14:30:42 »
Wel heb ik om de bug van de Ecos met s88 #1 te omzeilen, een lege s88 aangesloten als eerste.

Ik heb nu ook een "lege" terugmelder op positie 1 gezet (nog bedankt, Hans, voor je advies per PM  :D) en alle bezetmelders omgenummerd.
Sindsdien rijden de treinen zonder onterechte bezetmeldingen  (y):D, bestuurd door de ECoS, die weer wordt aangestuurd door dat fantastische programma Koploper.  (y)

Al blijft het m.i. een slechte zaak dat ESU het probleem van die onterechte meldingen niet zelf oplost... :( :-X

Of was het beter om dit bericht in een ander, nieuw draadje te plaatsen?

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 12 July 2009, 14:32:56 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.