Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Veolia en NS concurrenten?  (gelezen 5352 keer)

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Veolia en NS concurrenten?
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2006, 14:00:43 »
Tja...

Er gaan geruchten dat de  A-Mcn-en die van buitenaf binnen gehaald zijn massaal de cursus niet halen. Dan heb ik het dus over mensen die nog nooit op een trein gereden hebben,niet de NSR of Railion Mcn-en...
Dat schijnt een enorm probleem te zijn op dit moment.
Dat Mcn van in iedergeval NSR met hele mooie regelingen worden "overgehaald" is een ding wat zeker is. Zelfs Mcn-en uit Ehv, die ergens halverwege Ehv- Vl  wonen stappen over. Vooral die die uit de laatste lichting komen: 2001 en 2002. Die mannen zitten bij Veolia liefst 7 tot 9 jaar eerder aan hun topsalaris dan bij NS het geval is. Wel verliezen ze hun vrij vervoer en moeten ze 6% pensioenpremie gaan betalen. Daar staat wel weer een werkgarantie tot 2016 tegenover... Mwah, als ik die regeling zo voorgeschoteld kreeg wist ik het ook wel...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2006, 18:34:27 »
Maar Veolia pikt wel een lijn in die de NS anders had kunnen berijden.. dus dat lijkt mij wel duidelijk concurrentie... ;)

Hier ben ik het niet mee. Nu Veolia op die lijn rijd kan je nogsteeds niet kiezen met welke maatschappij je wil reizen. Op die lijnen heb je een andere monopoly bedrijf. Tussen Amsterdam CS en Haarlem had je wel concurrentie. Je kon kiezen tussen NS en Lovers Rail. Maar die is vakkundig weggepest.

Bij mij in Duiven heb je wel concurrentie. trein versus bus. Retour Duiven-Arnhem kost 3.40 euro. Dalurenkaartje met connexxion kost enkele reis 2 euro. Met de trein kom je alleen tot op station met de bus stop je waar dan ook in de stad (op de route). Hier kan je dus wel kiezen.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2006, 18:46:20 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2006, 18:58:22 »
Jeroen,
Dat laatste is een slecht voorbeeld van concurrentie omdat dat namelijk geen concurrentie is. De ene heeft een verbindende functie (trein) en wil je zo snel mogelijk van A naar B brengen. De ander (bus) heeft een ontsluitende functie, wat als doel heeft zoveel mogelijk mensen de kans te bieden om van A-Z naar B te kunnen.
Daar zit een wezelijkverschil tussen. Bovendien is de reistijd dusdanig verschillend dat het uberhaupt al geen concurrentie kan zijn.

En over machinisten die overgaan naar Veolia, kan ik kort zijn. Ik heb ook wel is gehoord dat er machinisten van andere bedrijven weer terug willen naar NS vanwege alle extratjes die je daar wel krijgt en bij andere niet. Dus de waarheid daarvan zal wel in het midden liggen dat veel NS medewerkers over willen.

Groeten,
Herman

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2006, 19:16:17 »
Jeroen,
Dat laatste is een slecht voorbeeld van concurrentie omdat dat namelijk geen concurrentie is. De ene heeft een verbindende functie (trein) en wil je zo snel mogelijk van A naar B brengen. De ander (bus) heeft een ontsluitende functie, wat als doel heeft zoveel mogelijk mensen de kans te bieden om van A-Z naar B te kunnen.
Daar zit een wezelijkverschil tussen. Bovendien is de reistijd dusdanig verschillend dat het uberhaupt al geen concurrentie kan zijn.

Bij mijn voorbeeld gaat de bus van zelfde A naar de zelfde B als de trein(lijn 62). En op zo'n korte afstand is het verschil tussen verbinden en ontsluiten minimaal (vind ik)

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2006, 19:18:48 »
Ik weet niet hoor maar 9292ov geeft een verschil van 15min aan op een reistijd met de trein van 10min.  ??? ??? ???
Dus weldegelijk ontsluitend en verbindend en alles wat ik hierboven neerzette.

Groeten,
Herman

stig

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2006, 19:20:11 »
Tsja, wat die machinisten betreft, het blijft vissen in een beperkte vijver... Wie geeft zijn personeel nog een gedegen opleiding. Dat is bij elk bedrijf verleden tijd. Als ik naar mijn oudere collega's kijk, waar zij een 6 wekelijkse machinespecifieke cursus (geen spoorwegen) kregen moet ik het met 2 weken doen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2006, 19:28:34 »
er kloppen een paar dingen niet die gesteld worden. Allereerst gaat Veolia niet twee keer per uur van Mst naar Hrl rijden maar vier keer (beide richtingen is dus 8 diensten per uur) Dit betekent een verdubbeling van het aantal ritten en maximale wachttijd max een kwartier. Bovendien moet je je afvragen hoeveel reizigers gebruik maken van de overstap in Mst of Hrl. Het is namelijk sowieso een omweg en Veolia gaat een prima busdienst rijden tussen Sittard en het zuidelijk gedeelte.

En dat Veolia een concurrent van ns is lijkt me niet echt aan de orde voor wat betreft Limburg. Allereerst heeft NS aangegeven van de lijnen af te willen die Veolia gaat expoiteren en heeft de provincie (excuses, gouvernement) in al haar wijsheid besloten bus, trein en cvv in een keer aan te besteden. Niet echt iets waar NS op gaat inschrijven. Syntus (als afgeleide van de NS) heeft op het allerlaatste moment haar aanbieding niet ingediend op last van het moederbedrijf. Bleven er maar een paar aanbieders over.

Overigens heeft Veolia voor alle diensten inmiddels nieuw materieel (zowel bus als treinen) besteld, ambitieus voor een aanbesteding van 10 jaar.... Uiteindelijke ben je als reiziger zometeen volgens mij de dupe want dat moet in 10 jaar worden terugverdiend.

greetz, Niels

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2006, 19:29:19 »
En dan vervoer jij waarschijnlijk niet eens mensen van A naar B, maar je voorbeeld slaat wel de spijker helemaal op zijn kop.
Ik denk dat er op de Maaslijn over een jaar geklapt gaat worden als de trein weer eens veilig "geland"is op een station... ;)

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #23 Gepost op: 07 November 2006, 19:43:17 »
Het is wel triest dat de reistijd van Mst naar die andere mooie stad, Nijmegen, 18 (achttien ja) minuten langer wordt... En dan te bedenken dat dat toen al de verbinding was waardoor ik mijn eerste auto kocht...

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 November 2006, 19:46:45 »
De verkorting van Maastricht is Mt, en niet Mst.  ;)

Mensen die in Bunde en Beek-Elsloo zullen ook wel eens naar Heerlen willen en mensen uit Hoensbroek, Nuth, Schinnen, Spaubeek wonen zullen vast ook wel eens naar Maastricht willen reizen. Denk vooral aan studenten en forensen. Dus ik denk dat wel degelijk mensen willen overstappen in Maastricht/Heerlen op de treinen naar Heerlen/Maastricht. Vanaf Geleen-Lutterade en Geleen-Oost is het natuurlijk het gemakkelijkste om via Sittard te reizen.

De reistijd Maastricht-Nijmegen wordt toch maar 4 minuten langer én er is nu 2x per uur een intercity tussen Roermond en Maasticht. Wat is nou het grote probleem dan? Ok, Nijmegen-Maastricht wordt langer, maar dat heeft niets met de aansluiting in Roermond te maken, die is prima.

Helaas moet station Eijsden dicht..... Misschien dat Veolia maar eens een paar Wadlopertjes kan inhuren, want de beloofde extra busverbindingen gaan hoogstwaarschijnlijk niet door... :-|

« Laatst bewerkt op: 07 November 2006, 19:51:17 door NS 1100 »

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #25 Gepost op: 07 November 2006, 19:48:04 »
kan me niet voorstellen dat iemand van Bunde naar Heerlen wil.... ;D Ik zeg ook niet dat er niemand is, maar je moet je afvragen of daar je reizigers zitten... Dat van Eijsden staat natuurlijk los van Veolia, dat is de drang van  Gert Leers om op de TGV aangesloten te kunnen worden. En ook dat is een vraag van: waar bedien je de meeste reizigers mee...
« Laatst bewerkt op: 07 November 2006, 19:50:33 door Niels »

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 November 2006, 19:52:55 »
Er zitten anders genoeg mensen uit Bunde bij me op de Hogeschool in Heerlen. Die pakken dan de stoptrein uit Bunde naar Maastricht en stappen daar over op de sneltrein naar Heerlen. Moeten ze wel een paar minuten wachten, maar is een betere aansluiting dan die op de stoptrein naar Heerlen

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #27 Gepost op: 07 November 2006, 19:55:13 »
fair enough..

Echter, de aansluiting is niet zo beroerd als geschetst, er gaan immer vier treinen per uur in dezelfde richting (anders uitstappen in Meerssen en vijf minuten fietsen.. ;))

djm008

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 November 2006, 20:20:04 »
Niels,

Raadpleeg jij maar eens de planner van de NS. Pak 12 dec. En kies bijvoorbeeld de reis: Susteren - Schin op Geul.

Je krijgt nu, in de nieuwe reisplanner, het advies om via Heerlen te reizen! En jawel hoor dat is langer dan de huidige route via Maastricht.

Ik weet niet waar jij de wijheid van 8 treinen vandaan haalt...
De NS routeplanner van na 10 dec geeft netjes aan dat er vanuit Maartricht naar Heerlen alleen om 0.15 en 0.45 uur wordt vertrokken.

Als jou theorie zou opgaan zou je om 00.00, 00.15, 00.30 en 00.45 uur kunnen vertrekken vanuit Maastricht naar Heerlen. Maar daarover kan ik nergens wat vinden. En zoals ik al zei; de NS reisplanner geeft ook anders aan.

Maar ik hou me aanbevolen om de uitleg van 8 treinen per uur te horen, want volgens met 4x per uur bedoeld. 2x naar Heerlen en 2x naar Maastricht.

Groeten,

Tinus.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 07 November 2006, 20:34:34 »
Tinus, de sneltrein stopt niet in Schin op Geul, vandaar dat je die niet tegenkomt in je reisadvies.

Er rijdt 2x per uur een stopper uit Maastricht naar Heerlen en 2x per uur een sneltrein uit Maastricht naar Heerlen. En ook in omgekeerde richting, dus 4 x 2 = 8. ;)