Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:47:51
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Josephes
Vandaag om 20:47:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
  

Auteur Topic: Interregio Berlijn 1994  (gelezen 2394 keer)

fbezembinder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Interregio Berlijn 1994
« Gepost op: 12 May 2009, 21:52:13 »
Hallo allemaal,

Ik ben wat internationale treinen aan het samenstellen en heb m'n EC naar Keulen al compleet :) Maar k zag net een filmpje uit 1994 online met een Interregio naar Berlijn waar Oost-Duitse rijtuigen in meereden, weet iemand misschien welke rijtuigen dit precies waren? Zoja dan ben ik je erg dankbaar en kan ik zaterdag even lekker gaan shoppen bij Harlaar

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2009, 22:16:07 »
Zou je de link van het online filmpje kunnen doorgeven? Dan kan ik wel even kijken. Ik vermoed dat Sachsenmodelle een aantal van die rijtuigen fabriceert/fabriceerde.

Cornelis

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • *
    • Flickr
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2009, 22:24:24 »
Is dit niet 1 van de Hoek-Warszwa expressen oid? Ik meende dat de treinen Amsterdam - Berlijn in 1994 al met IR rijtuigen reden.
Spoorgroet, Martin

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2009, 10:37:28 »
In 1992 reden er al rijtuigen in IR-kleuren mee. Dit waren toen nog DR-rijtuigen van de typen Bimdz8495 (later DB Bimdz267) en Bimz2295 (later DB Bimz259). Er zijn maar relatief weinig DR A-rijtuigen in IR-kleuren geweest. Het belangrijkste type was de Amz1095 (later DB Amz210). Daarnaast had de DR geen restauratie- of bistrorijtuigen in IR-kleuren. Voor de fusie tussen DB en DR in 1994 heeft de DR daarom nog een aantal DB Aimz261 en ARkimbz262 van de DB overgenomen. Deze rijtuigen zijn toen ook nog van DR-logo's voorzien, maar die kort na de fusie weer vervangen door de nieuwe DB AG-logo's.

De standaard samenstelling van 1994 weet ik niet, maar dat zal zoiets als Loc-Aimz261 (DB)-ARkimbz262 (DB)-5 rijtuigen 2e klasse. Hiervoor komen de volgende typen in aanmerking: Bimz264 (DB), Bimdz267 (DR), Bimdz268 (DB) en Bimz259 (DR). Tussen haakjes staat de herkomst van de rijtuigen. De Bimz zijn gewone 2e klasse-rijtuigen, de Bimdz hebben een fietsenafdeling met een plaatje van een fiets op de buitenzijde (in het begin waren de rijtuigen van de DR voorzien van het opschrift "Bike", maar dat was in 1994 alweer ver verdwenen) en daarvan kwam er maar eentje voor per trein.

Blijft de vraag welke logo's je op de trein kunt zetten. 1994 was het fusiejaar dus er zal vast wel een tijd geweest zijn dat er DB-, DR- en DB AG-logo's door elkaar reden.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

fbezembinder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2009, 20:07:44 »
http://www.youtube.com/watch?v=LJgX6S6ePu0&feature=channel_page Hier is de link van het bewuste filmpje Cornelis, overigens zijn er van de maker nog veel meer mooie filmjes uit die periode te vinden :)

Rudolfph, ik neem aan dat de rijtuigen waar jij het over hebt degene zijn met de GP-200 draaistellen en later omgespoten zijn naar de IR kleuren?

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2009, 20:46:42 »
Frank de samenstelling is vrij simpel, vanaf de loc een Am200/201+WRm130+3xBom280/281/283+Bomz236( Oriëntrot)+Bom280/281/283+BDomsb274+BKD.

De verschillen tussen een Am200 en Am201 zijn verschillen op technisch gebied(Am200 GP200 en Am201 Görlitz V draaistellen), aan de wagenkast is dat volgensmij niet te zien, het zelfde geld ook voor de Bom280/281/283( 280/283 Görlitz V en 281 GP200 draaistellen) voor zover mij bekend is.

De Bomz rijtuigen waren gelijk bij aflevering voor de IC dienst bestemd en 87 zijn er in de IC huisstijl Oriënrot afgeleverd, de rest in de IR huisstijl maar die zijn voor 1-1-1997 allemaal ook Oriëntrot geschilderd.

De informatie over de huisstijl en draaistellen komt uit EK special 44.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.