Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 09:59:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 09:39:58
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 08:26:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
Z21 en het programeren met de Z21App. door kar
Vandaag om 07:45:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:37:00
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: Blokscheidingen  (gelezen 5569 keer)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Blokscheidingen
« Gepost op: 05 November 2006, 12:50:43 »
Hallo allemaal,

Nog een vraagje over het maken van blokscheidingen, zojuist in een proefstukje spoor (N) met een dremel en diverse schijfjes een aantal onderbrekingen gemaakt.

Echter met het dunste schijfje dat ik heb (zo'n metaal diamant-schijfje) lijkt mij de inkeping nog best fors ondanks het materieel er toch goed overheen rijdt.

Wat zijn jullie ervaringen/methoden met het maken van inkepingen in een schaal-N rail (zonder gebruik te maken van plastic raillassen)?

Groetjes,

Dave van der Locht
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re: Blokscheidingen
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2006, 13:24:29 »
hoi dave
ik heb op mijn n baan het zelfde gedaan.
ik heb schuine inkepingen gemaakt tegen de rijrichting in.
werkt perfect.

gr.  arno

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Blokscheidingen
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2006, 14:23:40 »
Vraag aan arno,

Dat van het schuin door slijpen snap ik.
Maar heb je ook ervaring als er in twee richtingen gereden word over die inkeping. en wat is dan het effect

Alexander

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re: Blokscheidingen
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2006, 14:41:07 »
hoi alex

nee daar heb ik geen ervaring mee.
ik zal het eens uitproberen. en zet de bevindingen volgende week hier op het net.

gr arno

Stevy

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Blokscheidingen
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2006, 19:53:48 »
Je kan de opening altijd vullen met 2 componenten lijm. En dan na het drogen wat bijschaven. Je ziet er dan bijna niets van enja de treinen rijden er perfect over!

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Blokscheidingen
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2006, 20:19:42 »
Hallo stevey,

Veel technieken moet ik opnieuw gaan leren, 13 jaar stil gestaan met de modelbouw.
Zal heel veel technieken moeten leren beheersen.
Gedult zal net als tijd veel opgebracht moeten worden en niet meteen iets klaar willen hebben.
Heb toen ook al veel met felxrails gewerkt ,  zaagde de raild door en schuidfde een rail is door dat er een plastiekschoentje tussen kon en schuifde de rails tegen mekaar weer aan.
Zal nu veel moeten oefenen met voor kmij nieuwe technieken.

mvg Alexander

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Blokscheidingen
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2006, 22:03:04 »
Gebruik als twee componenten lijm de bison kombi-metaal, deze heeft een vullend vermogen, wordt kei-hard en is na de uitharding perfect bij te werken met een dremel.
Ik heb deze gebruikt voor het schaduwstation, ik heb bewust iets extra lijm aan de buitenkant van de rail laten zitten, deze zorgt voor nog wat extra stevigheid over de zaagsnede heen, je wielen hebben er geen last van, en het valt bijna niet op.
Groeten uit Hoogeveen

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Blokscheidingen
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2006, 22:36:43 »
offtopic :Veel tip en trucs die ik lees op dit forum en de sites van leden worden genoteert.
Er zal door mij veel uitgeprobeert worden en ook zeker ervaring opdoen.
Niet alleen met rails door slijpen maar ook solderen en het bouwen van een baan opzich.
Verheug me al op de vele uren op zolder, eens iets anders dan pakweg 10 uur op een dag borduren.

Alexander

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Blokscheidingen
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2006, 17:52:45 »
Werken met die opvulling is volgens mij wel een goeie tip! Zit je meteen niet meer met het probleem van rijrichting en richting van de schuine inkeping (indien dat een probleem mocht zijn).

Echter zodra de lijm is opgedroogd is het denk ik toch wel opletten met de dremel dat je spoorstaaf niet beschadigd raakt en alleen de overtollige lijm weghaald, zeker in mijn geval (schaal N)...

Als er nog andere mensen bepaalde tips/trucs hebben of wat je ook niet moet doen, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Groetjes,

Dave van der Locht
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Blokscheidingen
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2006, 18:00:25 »
Dave

Probeer het anders eens uit op een proefstukje, neem een stuk van +/- 30 cm, slijp daar een paar rechte en schuine verbindindingen in, opvullen, uitharden, en dremelen maar  ;)
Groeten uit Hoogeveen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokscheidingen
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2006, 23:32:32 »
Citaat
Werken met die opvulling is volgens mij wel een goeie tip! Zit je meteen niet meer met het probleem van rijrichting en richting van de schuine inkeping (indien dat een probleem mocht zijn).

Waarom zou dat in vredesnaam dan een probleem moeten zijn. Dat maakt toch absoluut geen donder uit in welke richting die schuine inkeping bereden wordt. Waar iemand al een probleem van kan maken zeg.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Blokscheidingen
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2006, 00:07:40 »
De rijrichting bij schuin doorslijpen maakt echt niets uit.
Als je toch gaat opvullen, is schuin doorslijpen ook niet nodig  ;).
Je kunt ook een roco zaagje gebruiken, eht zaagblad hiervan is lekker smal. Bespaart je wat vul/dremel werk, maar wel wat meer zaagwerk  ;).

Joeri

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Blokscheidingen
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2006, 10:05:23 »
Waarom een schuine inkeping?  ???

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Blokscheidingen
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2006, 10:13:43 »
Om een trein soepeler de overgang over te laten rijden. In plaats van eventjes weg te zakken in de scheiding, zal de trein netjes (of netter) over de scheiding heen rijden. Dit vermindert ook meteen het geluid.

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Blokscheidingen
« Reactie #14 Gepost op: 08 November 2006, 10:45:25 »
Kom net van het station en zag daar ook schuin de verbing van de rails
Navraag bij een perronmedewerker, is het ook gedaan om de werking van rails goed op te vangen.
Als je het dicht maakt heb je meer oppervlak, net als je houd beter op deze manier verlijmt.

gr Alexander