Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:01
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:06:26
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 10:58:51
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30

Auteur Topic: Oplossing Lokmaus2 E7-probleem / Splitter maken (was LM2 geen output baan)  (gelezen 10008 keer)

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
Hallo allemaal,
Gister op houten onder andere een Lokmaus 2 gekocht, omdat hij zo goedkoop was.
Alleen had ik er thuis al twee liggen, dus, moet je zo’n splitter hebben. Omdat ik het een en ander al had gelezen over Expressnet, wist ik hoe je zo’n ding kan maken (gewoon telefoonspullen), wat ik dan die middag heb gedaan. Alleen heb ik niet goed opgelet en een fout in de bedrading gemaakt, waardoor de vier draden andersom kwamen te zitten. (Waardoor de ground en 12V werden omgewisseld en de plus en de min van het signaal.) Ik weet niet of dit het probleem is, want het is niet de enige fout die ik heb gemaakt. :-( Ik weet geeneens meer of ik de mastermuis toen ook al had aangesloten. Als je de slave echter aansluit met verkeerde bedrading gebeurd er niets.
De overige fouten: één keer had ik de bij een werkend systeem de master eruit gehaald en daarna er weer in geplugd. Omdat de displays van de mausen niets lieten zien, heb ik het zaakje maar weer snel uitgegooid. Het systeem werkte niet meer en toen ik alles weer naar het oude systeem had gebracht, kreeg ik de foutmelding E7, Roconet adres wordt niet gevraagd. Uiteindelijk 1 van mijn Lokmuisjes erin geplugd en toen werkte alles weer, de treinen reden perfect, alleen slechts met 1 specifieke lokmaus op de master kreeg ik geen foutmeldingen.
Vervolgens ben zo achterlijk om dezelfde fout nog een keer te maken. Wederom krijg ik weer de foutmelding E7. Wederom vind ik weer een lokmaus die werkt, met de andere twee op de master positie, krijg ik weer de foutmelding. Alleen deze keer rijden de treinen niet meer. Ik heb met een multimeter gekeken en het voltage is erg laag (een keer 1,5V en een keer 0,1 V gemeten, meter natuurlijk wel op AC gezet), waardoor het lijkt alsof de booster het heeft begeven. Een andere optie zou kunnen zijn, dat de masterlokmaus zijn dcc-signaal niet doorgeeft (dit doet hij over de buitenste twee draden van de 6-polige kabel, dit is ook de reden dat de master geen 4-aderig draad kan gebruiken). Dat laatste kan niet liggen aan de kabel want ik beiden originele lokmaus kabels gebruikt.

Kortom, de situatie hoe hij nu is:
-Lokmausen doen het (alle drie, bedrading is nu OK), maar slechts als één specifieke LM op de master zit, anders foutmelding E7.
-Er komt geen voltage op de baan.
Wie kan mij verder op weg helpen?

Alvast bedankt,
Henk
« Laatst bewerkt op: 03 December 2006, 13:35:02 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lokmaus 2 geeft geen output richting baan
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2006, 12:53:55 »
Henk, zitten die andere twee draden dan ook niet verkeerd om.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2006, 13:14:43 »
Wim, welke draden bedoel je? De master is nu aangesloten via één van de twee originele snoeren (heb ze beiden uitgeprobeerd, maakt geen verschil). De slaves zijn nu via de nu goed werkende splitter aangesloten en zijn te bedienen. Als de slaves verwijder maakt dit niets uit.
K.Bay.Sts.B

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2006, 13:51:00 »
Henk,

Als ik je verhaal goed begrijp heb je zelf een spltter gemaakt, daar zitten 4 draden op aangesloten. Dus kunnen er nog draden verkeerd zitten.
Als dat niet zo is, dan zal ik je verhaal wel niet goed begrijpen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2006, 14:49:18 »
Ja, dat klopt, aan die splitter zitten per snoer vier draden aangesloten. Deze zitten inmiddels allemaal goed, daar ben ik heel erg zeker van. Dat ze goed zitten, wordt ook bevestigd door het feit, dat alle slaves nu teken van leven geven en goed lijken te werken.
Maar het maakt niets uit of de slaves (en dus de splitter) nu wel of niet zijn aangesloten. Er blijft geen stroom naar de baan toe gaan.

Dus afgezien het feit dat de slaves niet als master kunnen werken (omdat ik dan de foutmelding E7 krijg, als iemand daar een oplossing voor weet graag), zit ik alleen nog met het probleem dat het DCC signaal niet goed wordt doorgegeven. Het lijkt me dat daar twee oorzaken voor kunnen zijn:
1. Booster vertikt te werken, door een eerdere fout => oplossing, booster vervangen
2. De mastermuis genereert normaal gesproken het DCC signaal, maar doet dat om de één of andere manier niet meer. Booster heeft dan ook niets om te versterken. => oplossing andere muis nemen.
Optie 3 van een niet werkende kabel ga ik niet vanuit, omdat dat in zou houden dat twee goedwerkende kabels opeens weigeren.
Helaas kan ik eerste twee opties niet uitproberen, door apparaten uit te wisselen.

Misschien dat ik het probleem verkeerd benader, of iets over het hoofd zie. Maar ik zou het verder niet weten en ik zou ook niet verder hoe ik verder iets kan controleren (booster kaput of juist muis).

Groeten Henk
« Laatst bewerkt op: 05 November 2006, 14:59:29 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2006, 16:11:13 »

Mogelijke oplossing

Foutmelding E7

Fout code E7,  Het eigenlijk RocoNet adres van de Lokmuis®2 kan niet worden aangesproken. Deze
foutmelding zou kunnen gebeuren omdat u op het systeem meer apparaten
toevoegde dan in het menu C8 gedefinieerd zijn. Hoe dit aantal veranderd kan worden
leest u op pagina (Handboek blz 14 duits en blz 29 engels). Deze foutmelding kan ook verschijnen op het moment dat u de
stekker van de Lokmuis®2 heel langzaam in het systeem steekt. De
datacommunicatie wil dan al tot stand komen voordat de voedingsspanning aanwezig
is. Deze fout wordt automatisch na een korte tijd verbeterd.

C8
C8 – het aantal van geadresseerde apparaten definieert hoeveel apparaten door de Master
Lokmuis®2 ®2 aangesproken kunnen worden. Alleen een apparaat dat geadresseerd is, kan
aangesproken en informatie met de Master Lokmuis®2 uitwisselen om een locomotief te besturen of
om een wisselaandrijving te bedienen. Daarom moet u het aantal van de te adresseren apparaten
verhogen indien u meer dan 5 apparaten zoals de Lokmuis®2 of het Wisselkeyboard 10770 gebruikt.
De adressen 29 en 30 zijn altijd voor de Translator Module 10759 en de Lenz Interface LI100
gereserveerd en mogen niet in de berekening van het aantal adressen meegenomen worden. Het is
niet nuttig dit aantal hoger te maken dan het aantal apparaten dat u gebruikt omdat het de reactie van
het systeem vertraagt.

groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2006, 22:20:45 »
Henk,

heb enkele weken geleden nog een LM2 hersteld voor een collega modelspoorder met hetzelfde euvel (werkt wel als slave, niet als master - E7). Er waren 2 transistoren defect. Heeft idd. te maken met het feit dat de LM geen DCC signaal meer genereerd. Als je ervaring hebt met electronica solderen is het klusje zo geklaard. Echter 1 transistor is zo verkrijgbaar in de handel, de andere (heel) wat moeilijker (eentje met ingebouwde basis weerstand). Ik heb de mijne besteld via m'n werk. Kan op dit ogenblik niet op zolder (kindjes slapen) maar morgen kan ik wel effe posten welke er vermoedelijk defect zijn.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2006, 00:37:25 »
Piet, bedankt voor het helpen. Ik had het al geprobeerd, en bij één lokmaus leek het te helpen als ik C8 had veranderd. Maar ik had het idee dat C8 het Xpressnet-adres was, niet het aantal apparaten dat kon worden gebruikt (net zoals ik erachter ben gekomen dat je 5-22 locs kan bewaren in het geheugen).
Ik heb langzamerhand een steeds beter idee hoe alles werkt en wat de do and don'ts zijn.

Patrick, wat jij zegt, lijkt heel erg overeen te komen met mijn situatie op dit moment. Ik heb er zelf ook nog wat over gevonden op internet. Is dit misschien wat je bedoeld? De transistor BC846B zou goed verkrijgbaar zijn en de ander, PDTC114E niet.
Trouwens, misschien een brutale vraag, hoe kwam het dat bij de collega modelspoorder de foutmelding optrad?
Trouwens, ik heb wel wat ervaring met elektronica solderen, dus het vervangen gaat wel lukken. Nu nog even kijken hoe ik aan die transistor kan komen, morgen wellicht even bedelen. Anders kan ik hem misschien ook zelf maken. Ik in ieder geval de optie eens proberen.

Bedankt allemaal en ik laat nog weten hoe het is gelopen. En ik denk dat ik een lijst maak met do and don'ts, zodat anderen van mijn fouten kunnen leren.

Henk
K.Bay.Sts.B

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2006, 07:43:31 »
Moeilijk onderdeel is inderdaad de PDTB114E (bij jou de PDTC114E?).
Bij de collega modelspoorder was de LM2 aangesloten geweest bmv een crossing RJ12 kabel uit de handel ipv een straight.
Eventueel kan je deze vervangen door een BC846 met wat losse weerstanden.
Eventueel kan je er ook wel eentje van mij hebben (heb ze per 10 besteld). Ik breng op 16/12 een bezoekje aan Houten of ik doe er eentje op de post.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2006, 16:21:45 »
Cross wired ipv van straight. Hetzelfde dus als bij mij.
Verder stuur ik je nog wel een PM.

Henk
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2006, 13:31:43 »
Inmiddels ben ik erachter gekomen waarom de Lokmaus het niet deed toen ik de transistortjes had vervangen. Solderen kan ik misschien dan wel, maar gebruiksaanwijzingen lezen niet… Ik had de transistortjes verwisseld. Nadat ik deze fout had rechtgezet, deed alles weer perfect en rijdt alles weer prachtig op mijn baantje. Helaas is bij verplaatsen één PDTB114E’s kapot gegaan, dus ik heb maar twee mausjes gerepareerd. De derde had geen E7-foutmelding, maar gaf geen signaal door. Dit betekent dat deze alleen nog maar als slave kan fungeren.
Foto’s na het vervangen.

Verdere info, die zeker ook nuttig is om even door te lezen: klik hier.

Do and don’ts bij het maken van een splitter:

-Gebruik voor de Master Lokmaus altijd de originele kabel!

-Doe altijd de master in de master-aansluiting en de slave in de slave/aansluiting en controleer het! Klinkt simpel, maar ik heb het grapje toch twee keer verkeerd gedaan. Leer dus van iemand die nog erger is dan ezel.

-Meerdere lokmuisjes aansluiten kan altijd, een splitter is makkelijk te maken. Hiervoor gebruik je een telefoonsplitter (bijv. bij de gamma). Zelf moet je dan nog de een extra kabel (flatband is het makkelijkste in de stekkertjes te stoppen) maken. Hiervoor heb je een ADSL-tang nodig (valt altijd wel te lenen bij buren/collega’s als je er zelf geen hebt).

-Let hierbij op dat de kleuren altijd aan dezelfde kant zitten in de stekker, zo dus:

Gaat dit mis, dan kan je weer transistortjes gaan solderen.

-Een spiraaldraad valt te gebruiken, maar dan dienen de stekkertjes te worden vervangen, omdat ze te smal zijn. Hiervoor gebruik je RJ12-stekkertjes (4-polig). Let hierbij wel weer op het bovenstaande punt!

Nog een plaatje van de splitter die afgezien de kleurtjes echt niet anders dan het Roco-ding. En dat voor de helft van de prijs.

Rest mij niets meer, dan jullie succes te werken en vooral, Patrick te bedanken! Super bedankt!

Groeten Henk
« Laatst bewerkt op: 04 December 2006, 22:22:50 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Laurens

• Offline Offline
Re: Oplossing Lokmaus2 E7-probleem / Splitter maken (was LM2 geen output baan)
« Reactie #11 Gepost op: 17 December 2006, 19:07:08 »
Ik heb zowel mijn booster en lokmaus als die van Noppie afgelopen woensdag naar JRME verzonden alwaar men de systemen gaat nakijken en repareren.

heb in de brief ook aangegeven wat de mogelijke oorzaak is, zeker gezien het feit dat mijn booster wel werkt met mijn multimaus maar de lokmaus op beide boosters niet functioneert. Vind ik het wel frappant dat de lokmaus op de club wel werkt (clubbaan = lenz).

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #12 Gepost op: 17 December 2006, 20:21:35 »
Op de clubbaan zal jouw Lokmaus waarschijnlijk als slave zijn aangesloten. Dan heb je juist geen last van het probleem.
Ben benieuwd wat JRME ervan zal zeggen. Misschien is het hetzelfde probleem als dit.
Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

De Mulder Eddy

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 March 2007, 19:19:24 »
Ik heb heden,ook de foutmelding E7 op mijn lokmaus gekregen.
Dit tengevolge een verkeerde aansluiting op de Booster.
Mijn vraag nu is of iemand mij kan vertellen waar ik de betrokken defekte transistoren
(BC 847 en PDTB 114 E) zou kunnen bestellen.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #14 Gepost op: 03 March 2007, 20:43:22 »
Van de BC846 kan je van mij wel een aantal krijgen. De PDTB114E's heb ik van Patrick gekregen omdat je ze moeilijk kan bestellen. Je kan ze ook zelf maken uit een BC846 met twee 10K weerstanden. Zie hier, pagina 3 rechtsonder.
Als je een aantal BC846'jes wil hebben, stuur dan even een privébericht, dan gooi ik ze op de bus. Als je ze per se wil kopen, dan kan je DIL in Rotterdam proberen (www.dil.nl). Als je de PDTB's ergens weet te vinden, laat het dan even weten, dan wil ik er ook nog wel enkele overnemen.

Groetjes, Henk
K.Bay.Sts.B