Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 20:12:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:03:42
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:58:27
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 19:57:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:56:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:48:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 19:40:10
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:26:56
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Scratchbuilt
Vandaag om 19:26:30
Minder wissels door henk
Vandaag om 19:26:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:11:29
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 19:05:51
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:05:28
27 september Jubileum Express VSM naar Miljoenenlijn door Seinhuis
Vandaag om 18:46:50
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 18:35:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 18:32:03
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 18:15:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 18:03:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
Vandaag om 17:41:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 17:29:54
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:47:59
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 16:15:05
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 15:49:20
The Summer of 69 door tijgernootje
Vandaag om 15:45:31
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:17:13
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 15:04:55
27 september Afscheid ICR door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:01:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:57:08
Plaatdikte van een rangeerbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:37:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 14:12:01

Auteur Topic: Airbrush laat poederlaag achter  (gelezen 6249 keer)

Lokpaint

• Gast
Re:Airbrush laat poederlaag achter
« Reactie #15 Gepost op: 11 May 2009, 12:37:31 »
Hoi

Ten eerste..de verf niet teveel verdunnen. Hij moet eruit zien als karnemelk.
Ten tweede.. niet te weinig druk. Hou als minimum 1.8 bar aan.
Ten derde..eerst rustig innevelen vanaf een centimetertje of 6. Een paar minuutjes laten rusten en dan aflakken met een vrij forse straal. Probeer het dan in 2-3 lagen dekkend te hebben.

Bart

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 11 May 2009, 12:52:06 »
... Ik zou voor een thinner gebaseerde lak gaan die niet agressief is. Bijvoorbeeld Elita lak.
(http://www.elita.de/nether.html) ...

Dat spreekt mij wel aan, ook het effect van matte verf versus hoogglans hebben ze goed uitgelegd. Is dit alleen in Duitsland te koop?

Citaat
... Nadeel is wel dat je zelf de NS kleuren uit moet zoeken ...

Er wordt toch een mengtabel bijgeleverd met de RAL kleuren? Of kom je daar niet ver mee.

Ik heb trouwens goeie ervaringen met Humbrol/Revell, goed verdunnen met terpentine en wasbenzine. Het is dun als melk en ik heb maar 1,2 bar nodig. Alleen matte verf gebruiken en daarna satin vernis.
Ik heb al een trein

Lokpaint

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 11 May 2009, 13:24:38 »
Dat spreekt mij wel aan, ook het effect van matte verf versus hoogglans hebben ze goed uitgelegd. Is dit alleen in Duitsland te koop?

Er wordt toch een mengtabel bijgeleverd met de RAL kleuren? Of kom je daar niet ver mee.

Ik heb trouwens goeie ervaringen met Humbrol/Revell, goed verdunnen met terpentine en wasbenzine. Het is dun als melk en ik heb maar 1,2 bar nodig. Alleen matte verf gebruiken en daarna satin vernis.

Je kunt gewoon online bestellen, geen enkel probleem.

Hoe het met de NS kleuren zit weet ik ook niet. Ik spuit eigenlijk alleen maar duitse modellen, volgens RAL.

Bart

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 11 May 2009, 13:47:56 »
Hoi Bart,

Je zegt niet te weinig druk, maar mijn ervaringen zijn dat juist met Revell ( Ik spoot ook 1.8 bar ) de problemen weg gingen met 1.2 bar. Ik heb ook eens een artikel gekregen van geloof ik modelbrouwers waar ook de ervaringen stonden die ik ook had met betrekking tot revell. En daar was ook het advies 1.2bar.

Dus ik snap het niet meer  :'(

Ik heb al heel wat dingen geprobeerd, Revell met M600, Revell met Thinner, Revell met Wasbenzine, allen diverse mengverhoudingen, Humbrol met wasbenzine ( Vooralsnog gaat dat echt als enige wel goed ), Kleinspoor geel/grijs ( Had ik twee halve potjes een beetje op gevoel gemixt ) ging ook goed als ik de nabewerking van Karst' handleiding volgde.

Maar al met al: Ik ben tot de conclusie gekomen dat iedereen eigen ervaringen heeft en denk dat het vrijwel niet te vergelijken is. Elke omstandigheid is anders. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd wat bij anderen perfect werkt maar bij mij niet uit de verf komt ( De woordspeling (y) )

Die verf van jou wil ook wel eens proberen, dan maar eens kijken hoe dat gaat.

Gr. Remco.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19 Gepost op: 11 May 2009, 14:24:07 »
Laatste stand van zaken: als ik meer verdun, wordt de laag egaler. Je lijkt wel heeeel dun te moeten mengen, zo dun dat het bijna ongeloofwaardig wordt. Maar of te dikke verf nu precies het poeder effect geeft, daar moet ik nog achter komen. Ik wil vandaag niet alleen experimenteren, ook wat maken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 11 May 2009, 14:35:33 »
Laatste stand van zaken: als ik meer verdun, wordt de laag egaler.

Je bent dus eigenlijk niet aan het spuiten, maar aan het opnevelen. Minder bang zijn dus ;D

Dikkere lak en meer "gas" geven.

Bart

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #21 Gepost op: 11 May 2009, 14:38:23 »
Dikkere lak geeft juist vlokken! Toen ik 't zwaar verdunde, kreeg ik geen vlokken meer, maar dan is het eindresultaat weer watering. Het zal er wel ergens tussen in zitten. Ik weet dat het als melk moet zijn, maar dat is het zelfs als het gaat vlokken/poederen. Om gek van te worden.

Bart-1967

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 11 May 2009, 15:16:14 »
Persoonlijk vind ik airbrushen moeilijk, en duurt het soms best wel een tijdje voordat je vorderingen gaat maken. Ook vind ik dat er wel degelijk kwaliteitsverschil zit tussen de potjes humbrol en revell. Maar of dit te onderbouwen is....
Dik spuiten met hoge druk : een dikke laag zorgt dat details verloren zullen gaan, de hoge druk "dwingt de dikke verf door de nozzle.
Dun spuiten met lage druk : meerdere dunnen lagen opbouwen en druk laag houden anders gaat de dunne verf "waaieren"
Denk ook eens aan de volgende punten voor een goed resultaat :
- werkplek stofvrij maken met vochtige doek,
- verf en werkstuk op kamertemperatuur brengen,
- verf zeven voor gebruik, vooral in de kleine potjes van Revell zitten nogal eens klontjes,
- zie bijvoorbeeld ook het forum van "Modelbrouwers" voor uitgebreide tips over airbrushen en decals

Lokpaint

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 11 May 2009, 15:23:06 »
Tja..of zoals eens door mij gezegd; fatsoenlijke verf kopen. :-X

Vergeet niet dat de humbrollen e.d. primair voor kwastgebruik bedoeld zijn.

Bart

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 11 May 2009, 16:05:45 »
Al met al kun je het beste met één soort verf met zijn eigen verdunning leren omgaan, in plaats van allerlei combinaties eindeloos uit te proberen.

Wat ook problemen geeft, is het Humbrol/Revell enamel mat en glans te mengen. Dan krijg je ook slierten erbij en onregelmatig oppervlak.

Dan rest nog de vraag: hoe zit het met je airbrush? Is die wel goed? Gooi er eens een paar druppels water in en spuit in het licht met een donkere achtergrond, zodat je de nevel goed kunt zien. Als de naald/nozzle vuil zijn, kan het wel eens dat het er toch doorheen geperst wordt, zodat de nevel eigenlijk te fijn is en met verf krijg je dan dat de te fijne druppeltjes al verdrogen voordat ze je model raken. Ook bij verbogen naald of beschadigde nozzle krijg je dat soort verschijnselen. Je kunt dan aan het waterstraaltje zien dat het direct afbuigt, en da's ook niet goed. Dus check dat ook even...  ;)
Ik heb al een trein

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #25 Gepost op: 11 May 2009, 16:13:25 »
Ik denk dat niemand zo'n schone airbrush heeft als ik. Als ik er mee klaar ben, kun je geen spatje verf meer zien zitten. Nee, hij spuit goed, want de grondverf uit het potje die speciaal voor de airbrush bedoeld is, geeft wel een mooie laag. Dus het lijkt me hierdoor dat als de verf goed gemengd is, het wel goed moet gaan. Het lijkt op een juiste combinatie van verdunning en druk. Ik denk dat ik de afstand nu wel goed heb.

Veel dunne lagen deed ik eerst, maar toen kreeg ik juist uitgedroogde putjes, geen mooie gladde laag. Dus ik ben wel voorstander van een eerste dunne laag en daarna een lekker volle laag.

Dennis

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 14 June 2009, 21:21:50 »
Hoi

Ten derde..eerst rustig innevelen vanaf een centimetertje of 6. Een paar minuutjes laten rusten en dan aflakken met een vrij forse straal. Probeer het dan in 2-3 lagen dekkend te hebben.

Bart

Hoi Bart,

Hoeveel tussentijd adviseer jij dan tussen de laatste twee drie laklagen?

Grts,
Dennis

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #27 Gepost op: 14 June 2009, 21:24:34 »
Hoi,

Denk aan een minuutje of 10-15  (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Zaanstreekrail

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 29 July 2009, 23:23:42 »
ik ook mijn lok aflakken met Humbrol Satin, maar ik zit met het verdunnen, moet het 1:1 of 1:1,5 , ik doe dit voor het eerst, 1:1 is bv 1 ml verf met 1 ml m600 of terpatine? en 1 ml met 1,5 ml , zit het zo goed? welke verdunmiddel gebruiken M600?

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 July 2009, 23:25:17 »
M600 kan, ik verdun 1:1.

Gr. Remco.